Czym jest dropshipping i na czym polega?

Ilość wyświetleń artykułu: 202

Czas czytania: 8 minut

dropshipping

Stały wzrost wartości sprzedaży internetowej w Polsce zachęca, by spróbować swoich sił w tym biznesie. Wartość całej branży e-commerce przekroczyła już 100 miliardów złotych rocznie. Dobry pomysł na funkcjonowanie sklepu internetowego to szansa na ogromny sukces. Gdzie istnieją bariery? Prowadzenie sklepu internetowego w klasyczny sposób wiąże się z kosztami obejmującymi zakup i magazynowanie towaru. Jednak czy na pewno? Z pomocą przychodzi model dropshipping, który pozwala ominąć obie przeszkody i skupić się na strategii sprzedaży oraz promocji sklepu internetowego.

Na czym dokładnie polega model dropshipping i jak działa w praktyce z perspektywy sprzedawcy, dystrybutora oraz klienta końcowego? Na czym polegają zalety, a na czym wady dropshippingu? Jak rozpocząć prowadzenie sklepu internetowego w oparciu o dropshipping krok po kroku? Wyjaśniamy!

Czym jest dropshipping?

Dropshipping to model logistyczny sklepu internetowego, w którym towar wysyłany jest do konsumenta składającego zamówienie w sklepie bezpośrednio od dystrybutora. Sklep internetowy w modelu dropshippingu odgrywa rolę pośrednika pomiędzy klientem a hurtownią, więc nie musi posiadać własnego magazynu i nie generuje kosztów związanych z zatowarowaniem. Chociaż sklep internetowy oparty o model dropshipping może wydawać się mniej wydajny, biorąc pod uwagę wymagania klientów dotyczące szybkiej dostawy towaru, w praktyce współczesne oprogramowanie do obsługi sklepów umożliwia sprawną wysyłkę zamówień. Rosnąca popularność dropshippingu udowadnia, że taki model biznesowy ma sens, przy czym ostatecznie jego sukces w dużej mierze zależy od jakości i ceny sprzedawanych produktów. 

Jak działa dropshipping w sklepie internetowym?

Aby lepiej wyjaśnić, jak działa unikalny model dropshippingu, warto przeanalizować funkcjonowanie tego modelu logistycznego i sprzedażowego z perspektywy uczestników rynku, którymi są sprzedawcy, dystrybutorzy i konsumenci.

Dropshipping z perspektywy sprzedawcy 

Dla właścicieli sklepów internetowych najważniejszą zaletę dropshippingu stanowi oczywiście brak konieczności posiadania własnego magazynu. Towar fizycznie nie przechodzi przez sklep. Gdy klient składa zamówienie, newralgicznym etapem jest jego przekazanie hurtowni, by mogła ona jak najszybciej zrealizować wysyłkę. Najlepiej, gdy odbywa się to w formie zautomatyzowanej. 

Właściciel sklepu internetowego opartego o dropshipping musi liczyć się z niższą marżą na sprzedanych towarach, ale przecież nie ponosi kosztów wysyłki i magazynowania. Poza tym może oferować szeroką gamę produktów w porównaniu do konkurentów działających tradycyjnie, nie licząc oczywiście największych graczy. 

Co istotne, sprzedawca może skupić się na innych istotnych obszarach działania swojego biznesu, takich jak pozyskiwanie klientów, pozycjonowanie sklepu, a jednocześnie prowadzić perfekcyjną obsługę klienta. 

Dropshipping z perspektywy hurtowni 

Dlaczego hurtownie tak chętnie podejmują współpracę ze sklepem internetowym działającym w modelu dropshippingu? Bo jest to dla nich opłacalne. W końcu dysponują zasobami magazynowymi, rozbudowanym łańcuchem dostaw i bazą logistyczną, która może bez problemu zająć się wysyłką produktów. Dystrybutor wchodzi w ten sposób w nową niszę rynkową i zwiększa poziom sprzedaży. Dropshipping działa na korzyść hurtowni również za sprawą wyższej marży za poszczególne produkty, ale sklepy dropshipping wcale nie muszą być stratne.

Dropshipping z perspektywy konsumenta 

Klienta końcowego w gruncie rzeczy nie interesuje, w jakim modelu działa wybrany przez niego sprzedawca. Najważniejsza, by asortyment sklepu spełniał jego oczekiwania i był dostępny w atrakcyjnej cenie. Trzecim bardzo istotnym kryterium jest sposób i czas dostawy towaru.

Chcąc odpowiadać na współczesne potrzeby klientów na tak konkurencyjnym rynku, prowadząc własny sklep internetowy, należy zająć się sprawną wysyłką zamówień. Po złożeniu zamówienia zegar zaczyna tykać i jeśli zakupy dotrą do konsumenta z dużym opóźnieniem, istnieje ryzyko, że następnym razem wybierze on konkurencyjny sklep. 

Dropshipping a sprzedaż w modelu omnichannel 

Rynek e-commerce jest dziś tak konkurencyjny, że gracze poszukują dodatkowych kanałów sprzedaży i nie ograniczają się do prowadzenia sklepu internetowego. Model sprzedaży omnichannel zakłada obecność w wielu kanałach jednocześnie, poza sklepem internetowym również na portalach aukcyjnych, a także na porównywarkach cenowych, gdzie kwitnie marketing afiliacyjny. 

Co to oznacza dla przyszłego właściciela sklepu, który zamierza sprzedawać online w ramach dropshippingu? Jedną z kluczowych decyzji czekających przedsiębiorcę będzie wybór oprogramowania. Warto już na tym etapie pomyśleć o tym, by towary pochodzące od zewnętrznego dostawcy mogły być sprzedawane również na platformach marketplace na podstawie jednego oprogramowania.

dropshipping

Zalety dropshippingu, czyli co zyskuje właściciel sklepu internetowego?

Niektórzy przedsiębiorcy stawiają na dropshipping ze względu na brak wystarczających środków finansowych, by zainwestować we własny magazyn. Dla innych jest to świadomy wybór ze względu na zalety tego modelu biznesowego. Wymieniając korzyści wynikające z dropshippingu, należy zwrócić uwagę na następujące fakty:

  • Brak dużych kosztów początkowych, ponieważ wynajem powierzchni magazynowej i zatowarowanie sklepu nie są konieczne.
  • Możliwość prowadzenia biznesu z dowolnego miejsca istotna choćby punktu widzenia cyfrowych nomadów, którzy w sklepie internetowym upatrują szansę na dodatkowe źródło przychodów.
  • Niskie ryzyko, bo koszty zakupu towaru pojawiają się dopiero w momencie jego sprzedaży i nie ma konieczności inwestowania w asortyment.
  • Możliwości elastycznego modyfikowania oferty w stosunku do oczekiwań klientów, bo wystarczy wprowadzić nowe produkty do sklepu lub rozpocząć współpracę z nowym dystrybutorem towaru.
  • Bardzo szeroki asortyment, bo biznes online może oferować sprzedaż produktów z więcej niż jednej hurtowni.
  • Oszczędność czasu na magazynowanie towaru i wysyłki, dzięki której właściciel może zająć się pozyskiwaniem klientów, promocją i planowaniem działań marketingowych swojego biznesu. 

Na czym polegają wady modelu dropshipping?

Gdyby dropshipping miał wyłącznie zalety, już dawno niemal cała branża funkcjonowałaby w tym modelu sprzedaży. Na czym zatem polegają wady dropshippingu?

  • Dropshipping ogranicza kontrolę sprzedawcy nad dostawami, ponieważ to dystrybutor wysyła zamówienia do konsumentów, przy czym sprzedawca wciąż jest za nie odpowiedzialny przed konsumentami.
  • Niższa marża w porównaniu do sklepów działających tradycyjnie przy konieczności konkurowania ceną, ponieważ rynkowi rywale stosujący dropshipping oferują podobny wybór produktów.
  • Wyzwanie dotyczące kompletacji zamówień, jeśli zawierają one towary pochodzące od różnych dystrybutorów.

Jak zacząć sprzedaż w modelu dropshipping krok po kroku?

Jeśli chcesz rozpocząć działalność e-commerce bez dużych nakładów finansowych, a także uniknąć niektórych obowiązków związanych z zarządzaniem sklepem, takich jak kontrola stanów magazynowych, dropshipping świetnie się do tego nadaje. Sprawdź, jak zacząć sprzedawać w swoim sklepie internetowym krok po kroku!

1. Znajdź rynkową niszę dla swojej działalności gospodarczej 

Niezależnie od modelu logistycznego, sprzedażą online warto zająć się, gdy na rynku pojawia się realna szansa na odniesienie sukcesu. Zastanów się dobrze nad asortymentem i grupą docelową. Znajdź przewagę konkurencyjną, dzięki której trafisz do potencjalnych klientów. W przypadku dropshippingu nie będzie to unikalny towar, ale Twoim atutem mogą stać się między innymi cena, wysoka jakość obsługi klienta albo świetny pomysł na promocję sklepu – marketing internetowy daje wiele możliwości. A może sklep ma być uzupełnieniem Twojej dotychczasowej działalności jako influencera, eksperta lub usługodawcy?

2. Poszukaj dostawcy towaru 

Jeśli wiesz już, co i komu chcesz zacząć sprzedawać i możesz zaoferować wysoką jakość produktów w konkurencyjnych cenach, aby zacząć dropshipping, musisz nawiązać współpracę z hurtownią dropshippingową. W praktyce może to być kilku dystrybutorów. Przed nawiązaniem współpracy zapytaj o marżę, możliwość uzyskania rabatów, szybkość realizacji zamówień i dostępne formy wysyłki, możliwość odbioru osobistego, ubezpieczenie towaru, sposób rozliczenia oraz bardzo ważną dla wielu konsumentów politykę zwrotów i reklamacji. Sprawdź również dostępne integracje, aby móc automatycznie umieścić towary na swojej stronie internetowej. Pytając o model rozliczenia, sprawdź, czy marża nie może wzrosnąć przy większej wartości lub ilości przeprowadzonych transakcji.

3. Uruchom sklep internetowy i inne kanały sprzedaży 

Tworzenie sklepu jest prostsze niż mogłoby się wydawać. Najwygodniejszym rozwiązaniem pozostaje skorzystanie z gotowego oprogramowania w modelu SaaS. Takie sklepy internetowe są bardzo łatwe w konfiguracji, nie wymagają wiedzy programistycznej, a ze strony dostawcy możesz liczyć na wsparcie. Jakie kryteria wziąć pod uwagę, rozważając wybór dostawcy oprogramowania?

Gdy decydujesz się na dropshipping, prawdopodobnie Twoim priorytetem jest prosta obsługa sklepu. W razie potrzeby zwróć uwagę na możliwość integracji z więcej niż jedną hurtownią, a także popularnymi platformami marketplace, na przykład Allegro czy eBay. W przypadku większej ilości produktów, konieczna jest możliwość ich automatycznego wprowadzania na podstawie pliku XML/CSV. Koniecznie zwróć uwagę na automatyzację zamówień. Hurtownia wysyła zamówienie, gdy otrzyma je z Twojego sklepu, więc lepiej, aby stało się to automatycznie i natychmiast. Nie bez znaczenie pozostaje szybkie działanie strony, bo klienci szybką się zniechęcają i niewsączająca szybkość generuje wyższy współczynnik odrzuceń.

4. Promuj swój sklep 

W dropshippingu, gdy dojdzie do zebrania zamówień, hurtownia kompletuje produkty i przesyła je do klienta. Sprzedawca odpowiada za obsługę klientów, a przede wszystkim promocję swojego biznesu. Dzięki oszczędności czasu i kosztów to właśnie w tym obszarze możesz osiągnąć przewagę konkurencyjną. Istnieje wiele skutecznych narzędzi. Zadbaj o marketing w mediach społecznościowych, wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania Google, skorzystaj z marketingu afiliacyjnego, e-mail marketingu oraz innych kanałów komunikacji przeglądanych przez przedstawicieli Twojej grupy docelowej. Wszystko zależy od profilu odbiorców.

Czy warto rozpocząć działalność e-commerce w modelu dropshipping?

Jeśli dysponujesz dobrym planem na swój internetowy biznes, dropshipping to zdecydowanie warta rozważenia opcja, która wiąże się z bardzo niskim poziomem ryzyka w porównaniu do tradycyjnego e-commerce. W Selly z przyjemnością pomożemy Ci rozpocząć dropshipping, dostarczając dobre oprogramowanie dla Twojego sklepu i wiele więcej. U nas możesz liczyć na elastyczny abonament, skalowalność, prostą obsługę sklepu, automatyzację, integrację z dowolną hurtownią, a nawet pomoc w promowaniu Twojego biznesu wśród potencjalnych klientów.

Wykorzystaj szansę, którą wciąż otwiera przed nowymi graczami dynamicznie rosnący Rynek e-commerce!

 

Adrian Prędkiewicz

Adrian Prędkiewicz
Marketing Manager

Marketing Manager w Selly. Planuje, wdraża i ulepsza działania marketingowe dla firm z branży usługowej, B2B i e-commerce zwiększając ich rentowność. Związany z digital marketingiem od lat. Doradza w zakresie strategii, wykorzystywania AI (sztucznej inteligencji), kampanii reklamowych i analityki.

Absolwent Akademii Leona Koźmińskiego. Lubi czytać, ćwiczyć i ścigać się na gokartach.

Wypróbuj Selly bez ryzyka!

Rozpocznij za darmo i ciesz się 14-dniowym okresem próbnym.
Zamów indywidualną szatę graficzną, a otrzymasz 60 dni testowania oprogramowania całkowicie bezpłatnie!

Kontakt

Selly Sp. z o.o.
ul. Księcia Witolda 21/13, 50-202 Wrocław
NIP: 8961565693
REGON: 367683150, KRS: 0000684539

Dział sprzedaży: oferta@selly.pl

tel: +48 533 033 933