Do 2028 roku wartość rynku e-commerce w Polsce powinna osiągnąć 192 miliardów złotych, co oznacza wzrost na poziomie 8% rocznie.[1] Polacy zakochali się w zakupach online, a obecna koniunktura sprzyja rozpoczęciu sprzedaży w internecie, zarówno wśród dotychczasowych klientów, jak i nowych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z e-zakupami. Wystarczy dobry pomysł na biznes!
Rozważasz prowadzenie sklepu internetowego lub rozpoczęcie innej metody handlu internetowego? Nasz dzisiejszy poradnik jest skierowany właśnie do Ciebie! Sprawdź, o co musisz zadbać, by uruchomić swój biznes online. Dowiedz się, jak skutecznie sprzedawać w internecie.
Odzież, kosmetyki, produkty cyfrowe – co warto sprzedawać przez internet?
Produkty i usługi online z roku na rok cieszą się coraz większym powodzeniem wśród Polaków. Według raportu „E-commerce w Polsce 2024” przygotowanego przez Gemius spośród około 30 milionów internautów nad Wisłą aż 78% kupuje online i jednocześnie 75% użytkowników internetu robi to w polskich e-sklepach. [2]
Chociaż sklepy stacjonarne oferują możliwość obejrzenia towaru na żywo, sklepy internetowe, porównywarki cenowe, portale aukcyjne i inne kanały sprzedaży online mają przewagę nad tradycyjnym handlem, którą jest brak bariery geograficznej. Innymi słowy e-commerce w Polsce to dostęp do milionów potencjalnych klientów. Co w takim razie warto sprzedawać w sieci?
Spośród produktów dostępnych w sprzedaży internetowej Polacy najchętniej sięgają po:
- odzież, dodatki i akcesoria – 74%;
- obuwie – 65%;.
- kosmetyki i perfumy – 62%;
- produkty farmaceutyczne – 56%;
- książki płyty i filmy – 52%.
Nie oznacza to oczywiście, że nie warto skupiać się także na innych kategoriach. Przykładowo aż 33% kupujących w sieci sięga po multimedia – aplikacje czy e-booki, a więc produkty cyfrowe. Kursy online i szkolenia są nabywane przez 17% internautów , a 9% kupuje w formie abonamentu catering dietetyczny. Analizując dane przygotowane przez Gemius i szereg podobnych raportów, z pewnością znajdziesz swoją niszę.
Pamiętaj, że handel w sieci to nie tylko sprzedaż produktów, ale również usług. Jako ekspert w swojej dziedzinie, na przykład prawnik lub doradca podatkowy, możesz skapitalizować swoją wiedzę, oferując wspomniane szkolenia bądź konsultacje online. Zwróć uwagę, że kilkanaście procent internautów zainteresowanych daną kategorią to wciąż miliony potencjalnych klientów.
O ile samo rozpoczęcie sprzedaży w sieci jest stosunkowo łatwe, kluczem do sukcesu pozostaje wyróżnienie się na tle konkurencji. Aby tego dokonać możesz wykorzystać jedną z przykładowych strategii:
- Konkurowanie ceną – oferowanie produktów cenionych przez konsumentów w jak najniższej cenie.
- Konkurowanie jakością produktów – sprawdzi się, gdy Twoja oferta przewyższa pod tym względem konkurencję.
- Unikalna oferta – na przykład rękodzieło, dzieła sztuki i inne produkty DIY.
- Doświadczenie zakupowe – wartość dodana dla konsumentów, na przykład w postaci programów lojalnościowych, obsługi posprzedażowej, darmowej i szybkiej dostawy.
Grupa docelowa, czyli jak przekonać klientów do własnego sklepu internetowego
Zanim założysz własny sklep internetowy, musisz zdecydować komu chcesz sprzedawać swoje produkty bądź usługi, a więc zidentyfikować jedną lub więcej grup docelowych. W oparciu o to powstaje portret tak zwanej buyer persony – Twojego typowego klienta, który będzie poszukiwał oferty adekwatnej do swoich potrzeb.
Przedstawicieli grupy docelowej własnego sklepu internetowego należy poszukiwać w oparciu o następujące kryteria:
- Cechy demograficzne – wiek, płeć, wykształcenie, zawód, poziom dochodu.
- Cechy osobiste – na przykład zainteresowania, potrzeby, wyznawane wartości, opinie.
- Geografia – opcjonalnie miejsce zamieszkania, jeśli działasz regionalnie.
Dodatkowo warto wziąć pod uwagę, na jakich urządzeniach przedstawiciele konkretnej grupy docelowej preferują zakupy online, a następnie dostosować sklep internetowy do tych preferencji.
Identyfikacja grupy docelowej w branży branży e-commerce jest niezwykle istotna, ponieważ determinuje wybór kanałów sprzedaży, sposobu promocji sklepu, a także narzędzi i języka komunikacji z odbiorcami. W końcu z pewnością zależy Ci na lojalności klientów, więc w oparciu o portret buyer persony musisz budować tożsamość swojej marki.
Sklep internetowy i inne kanały sprzedaży – e-commerce w modelu omnichannel
We współczesnej sprzedaży internetowej zdecydowanie dominuje podejście omnichannel. Ten model handlu zakłada korzystanie z wielu kanałów sprzedaży jednocześnie, a przy tym budowę spójnego doświadczenia zakupowego wśród klientów. Kanały sprzedaży mogą wzajemnie się przenikać, czego przykładem jest marketing afiliacyjny prowadzący na stronę produktu i sprzedaż poprzez sklep internetowy.
Poznaj kanały sprzedaży, na których możesz prowadzić handel w sieci:
- Sklep internetowy: zazwyczaj to właśnie sklep internetowy stanowi serce biznesu e-commerce. Za jego pośrednictwem handlujesz na własnych warunkach i budujesz wizerunek oraz rozpoznawalność marki. Pamiętaj jednak, że nowy sklep wymaga początkowych nakładów na promocję, o ile nie posiadasz już zbudowanych zasięgów, na przykład jako branżowy ekspert lub influencer, dlatego równocześnie warto postawić na sprzedaż produktów również w innych kanałach.
- Platformy marketplace: Drugą naturalną metodą na rozpoczęcie sprzedaży w sieci, z której możesz skorzystać są platformy marketplace. Ich zaletą jest natychmiastowy dostęp do milionów potencjalnych klientów. W Polsce najlepiej sprzedaje się na portalu Allegro odwiedzanym przez 20 milionów użytkowników, spośród których aż 90% regularnie dokonuje tam zakupów.[3] W odwodzie pozostają również eBay, Amazon, OLX, Empik Marketplace i dziesiątki podobnych platform, w tym skupiających się na konkretnych kategoriach produktów.
- Marketing afiliacyjny: To forma sprzedaży internetowej polegająca na udostępnianiu linków do oferty sklepu przez partnerów zewnętrznych i prowizji od odwiedzin strony bądź sfinalizowanych transakcji. Jedną z form marketingu afiliacyjnego są popularne porównywarki cenowe.
- Mobile-commerce: Obecnie aż 75% Polaków kupujących w sieci używa do tego smartfonów, które stały się pod tym względem najpopularniejszym urządzeniem.[4] Sprzyja to rozwojowi kolejnej gałęzi e-commerce, którą jest mobile-commerce. Podążając za tym trendem w niektórych branżach warto sprzedawać w internecie poprzez aplikacje mobilne.
- Social media: Również za pośrednictwem mediów społecznościowych możesz skutecznie prowadzić sprzedaż internetową. Aż 20% internetowych konsumentów kupuje w ten sposób przynajmniej raz w miesiącu. W tej kategorii w realiach e-commerce zdecydowanie dominuje Facebook.
Kluczowa decyzja – wybór platformy e-commerce do sprzedaży internetowej
Jeśli wiesz już, co, komu i w jaki sposób sprzedawać w internecie, czas stworzyć sklep internetowy. Co prawda część osób decyduje się na rozpoczęcie sprzedaży wyłącznie na platformach marketplace, ale własny sklep na początku działalności nie generuje dużych kosztów, a pomaga budować markę. Zazwyczaj optymalną strategię stanowi rozpoczęcie sprzedaży w tych dwóch kanałach jednocześnie. Obecność na platformach marketplace jest przy okazji świetnym sposobem, by wygenerować pierwszy ruch na stronie.
Przed Tobą wybór platformy sprzedażowej. Dedykowane rozwiązania są dość kosztowne, więc wybór ogranicza się do platform Open Source lub Software as a Service. Jeśli dopiero rozpoczynasz przygodę z e-commerce, lepiej wybrać to drugie rozwiązanie, ponieważ w ramach niskiego miesięcznego abonamentu otrzymujesz w pełni funkcjonalny sklep na start, a do jego obsługi nie potrzebujesz żadnej wiedzy programistycznej. W zasadzie już od pierwszego dnia możesz skutecznie sprzedawać w sieci!
Wybierając optymalną platformę e-commerce, musisz pamiętać o następujących kryteriach:
- Niskie przejrzyste koszty – atrakcyjna cena abonamentu za sklep na start bez dodatkowych opłat, takich jak prowizje od sprzedaży.
- Integracje z marketplaces – zarządzanie sprzedażą we wszystkich kanałach, w których planujesz aktywność z jednego panelu.
- Integracje z hurtowniami – możliwość połączenia z dowolną hurtownią oferującą towar sprzedawcom w sieci.
- Automatyzacja procesów – przede wszystkim magazynowych, obsługi zamówień i promocji cenowych, dzięki czemu zaoszczędzisz czas i unikniesz kosztów dodatkowego oprogramowania.
- Ułatwione pozycjonowanie – sklep internetowy w pełni zoptymalizowany pod SEO.
- Płatności i przewoźnicy – dostępność wszystkich preferowanych przez konsumentów form płatności elektronicznych i dostaw dostosowanych do ich potrzeb.
- Dopasowanie do oferty – platforma pozwalająca prowadzić sprzedaż produktów cyfrowych i subskrypcji, jeżeli planujesz taką działalność oraz możliwość kategoryzacji produktów ze względu na ich wymiary, kolory, objętość, wagę itp.
- Atrakcyjny wygląd – możliwość swobodnego dostosowania sklepu do grupy docelowej zgodnie z założeniami UX.
Jeśli szukasz w pełni funkcjonalnego sklepu na start, zoptymalizowanego pod SEO, wyróżniającego się szybkim ładowaniem strony i umożliwiającego sprzedaż wielokanałową, w Selly mamy dla Ciebie idealną propozycję. Wszystkie wymienione funkcjonalności i atrybuty są u nas dostępne w ramach miesięcznej subskrypcji od 49 zł miesięcznie! Polecamy Ci również bezpłatne testowanie naszego narzędzia przez 14 dni!
Model logistyczny sklepu internetowego – magazyn, dropshipping lub fulfillment
Kolejną ważną decyzję, przed którą stajesz jako przyszły sprzedawca jest wybór modelu logistycznego dla Twojego biznesu. Oto dostępne możliwości:
- Własny magazyn: Klasyczne rozwiązanie, w którym zaopatrujesz swój sklep w wybranych hurtowniach i samodzielnie magazynujesz oraz wysyłasz towar do klientów. Wymaga nakładów finansowych na zatowarowanie sklepu i posiadania lub wynajęcia powierzchni magazynowej.
- Dropshipping: W tym modelu to hurtownia wysyła towar do klientów, a brak konieczności prowadzenia magazynu i zatowarowania sklepu potężnie ogranicza koszty działalności. Dropshipping ma pewne ograniczenia – przy współpracy z wieloma hurtowniami wysyłki do klientów bywają skomplikowane.
- Cross-docking: W tym wariancie również nie prowadzisz magazynu, ale korzystasz z pomocy partnera zewnętrznego, który zajmuje się konfekcjonowaniem i wysyłką towaru do finalnych odbiorców.
- Fullfillment: Obsługę tradycyjnego magazynu wraz z wysyłkami całkowicie powierzasz doświadczonemu partnerowi zewnętrznemu.
Z punktu widzenia początkujących sprzedawców, dysponujących ograniczonym kapitałem, w grę wchodzą zazwyczaj dwa pierwsze rozwiązania.
Nie spoczywaj na laurach! Promocja sklepu internetowego to ciągły proces
Promocja sklepu internetowego i własnej oferty dostępnej w innych kanałach sprzedaży w internecie to rozbudowany temat na osobny tekst. W tym miejscu warto wymienić jedynie część dostępnych możliwości:
- Pozycjonowanie sklepu internetowego
- Poszczególne formy reklamy Google Ads
- Promocja sklepu w mediach społecznościowych
- Content marketing na stronie sklepu i offsite
- Marketing afiliacyjny i porównywarki cenowe
- E-mail marketing
- Współpraca z influencerami
Pamiętaj, że promocja sklepu to ciągły proces, który musisz udoskonalać, analizując skuteczność poszczególnych narzędzi.
Prowadzenie własnego sklepu internetowego a podatki
Zastanawiasz się, czy aby uruchomić sklep internetowy, musisz prowadzić działalność gospodarczą? Zasadniczo – tak. Jednak zanim poziom sprzedaży urośnie w zadowalający sposób, masz do dyspozycji nierejestrowaną działalność gospodarczą. Z tej formy możesz skorzystać, o ile Twoje miesięczne przychody nie przekroczą 75% minimalnego wynagrodzenia, a więc 3499,50 zł w 2025 roku. Później należy założyć działalność gospodarczą i wybrać jedną z form opodatkowania: na zasadach ogólnych, podatek liniowy – 19%, albo ryczałt od przychodów – 3%.
Trzymamy kciuki za Twój pomysł na biznes w internecie, a jeśli jako platformę e-commerce wybierzesz Selly, z całych sił pomożemy Ci w odniesieniu sukcesu!
FAQ
Założenie sklepu internetowego na platformie SaaS takiej jak Selly wiąże się z niskim miesięcznym abonamentem i brakiem dodatkowych opłat. Jeśli jako model logistyczny wybierzesz dropshipping, koszty prowadzenia sklepu będą znikome.
Do najchętniej kupowanych online produktów należą w Polsce między innymi odzież, obuwie, kosmetyki, produkty farmaceutyczne, książki, płyty i filmy, odzież sportowa, bilety do kina i teatru, produkty spożywcze, sprzęt RTV i AGD. Obecnie rośnie także znaczenie produktów cyfrowych i usług. Jako początkujący sprzedawca musi znaleźć swoją rynkową niszę, w której pokonasz konkurencję.
Wybierając platformę e-commerce zwróć uwagę na możliwość zarządzania sklepem internetowym i sprzedażą na platformach marketplace z jednego miejsca. Oprócz tego liczą się niskie koszty utrzymania sklepu, optymalizacja pod SEO, automatyzacja procesów i szybkość ładowania się strony.
W pełni funkcjonalny sklep na start w modelu SaaS wiąże się z niewielką miesięczną opłatą. W Selly najtańszy abonament kosztuje zaledwie 49 zł miesięcznie.
Tak, handel w sieci coraz częściej dotyczy również usług i produktów elektronicznych. Platforma Selly posiada rozwiązania przeznaczone między innymi do sprzedaży plików i e-booków, a także sprzedaży subskrypcyjnej.
Adrian Prędkiewicz
Marketing Manager
Marketing Manager w Selly. Planuje, wdraża i ulepsza działania marketingowe dla firm z branży usługowej, B2B i e-commerce zwiększając ich rentowność. Związany z digital marketingiem od lat. Doradza w zakresie strategii, wykorzystywania AI (sztucznej inteligencji), kampanii reklamowych i analityki.
Absolwent Akademii Leona Koźmińskiego. Lubi czytać, ćwiczyć i ścigać się na gokartach.