26 marca 2025 roku w Polsce zadebiutował Google AI Overviews. Jeśli chcesz wiedzieć, jak funkcja ta wpłynie na dostęp do informacji online, czytaj dalej!
Google AI Overviews może zrewolucjonizować podejście do pozycjonowania treści. Czym się charakteryzuje, jak działa i czy sprawi, że specjaliści ds. SEO będą musieli zmienić swoje podejście do tworzenia treści?
O tym przeczytasz w tym artykule.
Czym jest Google AI Overviews?
To funkcja, którą wprowadziło Google do swojej wyszukiwarki, umożliwiająca syntetyzowanie i analizowanie informacji za pomocą algorytmów AI. Dzięki technologii generatywnej sztucznej inteligencji najbardziej wartościowe treści pojawiają się na samej górze wyników wyszukiwania, nad tradycyjnymi wynikami organicznymi.
Czym Google AI Overviews odróżnia się od tradycyjnych wyników wyszukiwania?
Przede wszystkim AI Overviews wyróżnia się formą. Od teraz algorytmy przeszukując strony internetowe, punktują gotowe, zwięzłe podsumowania informacji. Użytkownik zamiast scrollować przez wyniki, będzie mógł skorzystać z listy najbardziej trafnych informacji prezentowanych na górze witryny.

Funkcja ta pierwotnie pojawiła się w Stanach Zjednoczonych w maju 2024 roku. Kilka miesięcy później Google rozszerzyło jej działanie, a niecały rok później Polska i kilka innych europejskich krajach (np. w Belgii, Hiszpanii czy Irlandii). Warto wspomnieć, że z możliwości tego narzędzia będą mogli skorzystać wyłącznie zalogowani użytkownicy, którzy przekroczyli 18 rok życia.
To zdecydowanie duża zmiana odnośnie do zbierania kluczowych danych na wybrany temat przez użytkowników.
Jak funkcja AI wpłynie na użytkowników internetu?
Google AI Overviews wpłynie na:
- znaczący wzrost liczby wyszukiwań dla zapytań informacyjnych,
- zmniejszenie potrzeby klikania w poszczególne strony internetowe,
- spadek liczby wizyt na większości informacyjnych stron internetowych,
- wzrost oczekiwań odbiorców względem wyczerpujących odpowiedzi,
- wzrost znaczenia tworzenia wartościowych treści.
Jak Google AI Overviews zmieni zachowania zakupowe w e-commerce?
Z racji tego, że funkcja ta daje odbiorcom gotową listę najważniejszych informacji bez konieczności przeszukiwania sieci, jest to ogromna zmiana, którą należy wziąć pod uwagę.
Przykładowo, szukając produktów, będziesz mógł bezpośrednio w wynikach wyszukiwania zobaczyć ofertę danego produktu, jego specyfikację czy porównanie cen. Dzięki temu szukanie informacji będzie przyjemne i nie będzie wymagało poświęcania czasu na samodzielną analizę. To oznacza, że także sam proces zakupowy zostanie przyspieszony. Konsumenci będą mogli szybciej wyrobić sobie opinię na dany temat bez konieczności odwiedzania wielu witryn sklepowych.
Potencjalne konsekwencje dla stron internetowych
Liczne badania i raporty wskazują na to, że klikalność i ruch na stronach internetowych będzie ograniczony. Jedynie wybrane strony internetowe będą pojawiać się w podsumowaniach AI Overviews.
Co to oznacza dla właścicieli witryn internetowych? Przede wszystkim będą oni musieli ustalić wraz ze specjalistami SEO nową strategię pozycjonowania. Nie tylko chodzi o tworzenie bardziej wartościowych treści, ale i inwestycję w różne formaty.
Jakie kategorie stron internetowych będą miały największy spadek ruchu organicznego?
Przede wszystkim zmiany te dotkną blogów informacyjnych. Dlaczego? Z racji tego, że bezpośredniość odpowiedzi w AI Overviews wystarczy przeciętnemu użytkownikowi za kompletną informację na dany temat.
Portale informacyjne również mogą obserwować zmniejszenie ruchu, chociaż tutaj spadek może być ograniczony ze względu na chęć użytkowników do pogłębienia informacji na dany temat. Najniższy spadek będzie można zaobserwować na stronach usługowych czy e-commerce (np. Selly), gdzie potrzebna jest interakcja z odwiedzającym, aby dokonać transakcji.
Jak era algorytmów AI wpłynie na popularność różnych treści?
Zdecydowanie zmniejszy się konsumpcja artykułów, które skupiają się na wyjaśnianiu pojęć. W związku z tym zajdzie potrzeba tworzenia materiałów, które będą dostarczały:
- analiz raportów,
- unikalnych perspektyw,
- opinii ekspertów.
Czyli tych danych, które AI nie będzie umiało tak łatwo ująć w podsumowanie.
Na ten moment istotnym będzie skupić się na dopracowaniu treści wideo. To one mogą być najpopularniejszym formatem treści w przyszłych latach. Szczególnie tych, które będą samouczkami, podcastami czy analizami.
Wprowadzenie Google AI Overviews do Polski – podsumowanie
Pozostaje także kwestia wiarygodności informacji. Generatywna sztuczna inteligencja nadal nie jest doskonała. AI często zapełnia lukę w informacjach, podając fałszywe dane. Dlatego rozpowszechnianie niedokładnych informacji przez AI dalej będzie stanowiło wyzwanie dla odbiorców.
Mimo wszystko Google podkreśla, że AI Overviews zawierają linki do źródeł, z których pochodzą informacje. Dzięki temu będziemy mogli weryfikować podane dane oraz zgłaszać te niedokładne.
Moim zdaniem przez najbliższe kilka miesięcy zobaczymy ogromną transformację treści pisanych. Dlatego jako copywriterzy musimy skupić się na dostarczaniu autorytetu marki przez tworzenie wartościowych źródeł. Jestem bardzo ciekawa, co przyniesie przyszłość w tym zakresie. Na końcu przypominam także o dostępności stron internetowych WCAG, która zacznie obowiązywać w najbliższym czasie.
Źródła:
- https://www.conductor.com/blog/ai-overviews-impact/,
- https://www.blendb2b.com/blog/how-will-google-ai-overviews-impact-your-website-and-business,
- https://blog.google/products/search/ai-mode-search/,
- https://ibmix.de/en/blog/seo-google-ai-overviews,
- https://www.elasticpath.com/blog/google-ai-overview.

Julianna Krzyszczyk
SEO copywriter
SEO, content marketing i copywriting to zdecydowanie mój świat – w Selly tworzę treści, które odpowiadają na potrzeby odbiorców i algorytmów Google. Specjalizuję się w optymalizacji contentu i strategiach zwiększających widoczność marek w sieci.
Kiedy nie piszę, jestem w ruchu – na boisku, korcie czy na rolkach. A kiedy odpoczywam to zazwyczaj z książką albo padem w ręce.