Wpływ AI na wyszukiwanie treści online w ostatnich latach jest ogromny. Sposób, w jaki ludzie odnajdują informacje w Internecie, przeszechodzi niemałą przemianę, dlatego warto być na bieżąco.
Wyszukiwarki internetowe od dawna pełnią funkcję bramy do ogromnych zasobów wiedzy zgromadzonych online. Niemniej, od paru lat mamy dostęp do nowych technologii, w tym do narzędzi sztucznej inteligencji, która zmienia sposób interakcji z informacjami. Wpływ AI na wyszukiwanie treści jest coraz bardziej widoczny.
Jak wyglądają te zmiany? Czy czeka nas nowa era w wyszukiwaniu treści i konsumpcji informacji? A może treści pisane przestaną mieć dla nas znaczenie? W tym artykule przyjrzymy się badaniom i raportom z ostatnich lat.
Rozwój przeglądarek internetowych
Czy wiesz, że historia Internetu sięga lat 60 XX wieku? W Stanach Zjednoczonych wojsko chciało stworzyć sieć komputerową, która może przetrwać ataki, za pomocą, której można komunikować się na odległość. Tak powstał projekt ARPANET (Advanced Research Project Agency Network), który w latach 80 przekształcił się w sieć i dał początek dzisiejszemu Internetowi (history.com).
Z kolei, jak podaje TheeDidital, pierwszymi wyszukiwarkami internetowymi indeksującymi strony WWW były:
- W3Catalog (1993),
- Aliweb (1993)
- i JumpStation (1993).
Przełom nastąpił dopiero po 1993, w którym zaczęto myśleć o tym, żeby orzeglądarki były atrakcyjne dla użytkowników. W 1994 pojawił się Netscape Navigator, a w 1995 znany wszystkim Internet Explorer. Ewolucją w postrzeganiu standardów internetowych jednak stały się Mozilla Firefox (2004) i Google Chrome (2008).
Aktualny stan rynku wyszukiwarek
Obecnie na rynku wyszukiwarek internetowych liderem jest Google. Utrzymuje pozycję z udziałem w rynku wynoszącym około 89%. Na drugim miejscu znajduje się Bing z udziałem około 4%. Kolejne miejsca zajmują Yandex (2.49%) czy Yahoo! (1.33%) (Reliablesoft).
Rewolucja ChatGPT – Przekształcanie odkrywania treści
Pojawienie się zaawansowanych modeli językowych, takich jak ChatGPT, wywarło znaczący wpływ na sposób, w jaki użytkownicy poszukują informacji online.
Obecnie zamiast wpisywania konkretnych, krótkich zapytań, możemy prowadzić konwersację i bardziej złożone interakcje z wybranym modelem sztucznej inteligencji.
Czym wyróżnia się Chat GPT?
Przede wszystkim możliwościami wpisywania rozbudowanych zapytań. Jak raportuje Okoone, średnia długość zapytania do ChatGPT wynosi około 23 słów, podczas gdy w przypadku tradycyjnych wyszukiwarek jest to zaledwie 4.2 słowa.
Jak to działa w praktyce? W tradycyjnych wyszukiwarkach wpisujesz zazwyczaj krótkie frazy (np. przepis ciasto czekoladowe), licząc na to, że szybko algorytm “wypluje” Ci najlepsze rozwiązania. Natomiast użytkując Chat GPT, możesz tworzyć bardziej rozbudowane pytania i dostać w zamian bardziej szczegółową, dopasowaną do twoich oczekiwań odpowiedź. Np. Napisz mi plan wycieczki do Grecji na 3 dni, uwzględniając najważniejsze zabytki.
Podsumowując, wpływ algorytmów AI na wyszukiwanie treści jest ogromny, dlatego pytanie, czy wyszukiwarki mają jeszcze szansę wygrać to starcie?
Jaka jest różnica pomiędzy wyszukiwarkami a modelami językowymi AI?
Przede wszystkim różnią się jakością zapytań. Wyszukiwarki tradycyjne służą do szybkiego znalezienia konkretnych informacji albo stron internetowych poświęconych danemu tematowi.
Z kolei narzędzia AI, takie jak ChatGTP jest używany do uzyskiwania dopasowanych do użytkownika i szczegółowych:
- odpowiedzi,
- porad,
- wyjaśnień,
- planów,
- zadań.
Ta różnica sugeruje, że modele AI są wykorzystywane nie tylko do szybkiego znalezienia konkretnych informacji, ale także do bardziej eksploracyjnych i kreatywnych zadań, takich jak rozwiązywanie konkretnych problemów, czy generowania pomysłów.
Ewolucja zapytań wyszukiwania – co na to SEO?
Wpływ AI na wyszukiwanie treści online zwiększył się niesamowicie na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy. Generatywna sztuczna inteligencja staje się coraz większym źródłem ruchu dla stron internetowych.
Badanie przeprowadzone przez Semrush w drugiej połowie 2024 roku wskazuje, że:
ChatGPT odnosi sukcesy wśród studentów; Google odnosi sukcesy wśród pracowników etatowych, gospodyń domowych i emerytów.
Wnioskując, żeby nadal utrzymywać się w czołówce wyników wyszukiwania, należy tworzyć treści odpowiadające na pytania użytkowników i przede wszystkim innowacyjne.
Tym sposobem powstało AIO, czyli optymalizacja pod AI.
Jak podaje Barnaba Madrecki, specjalista ds. SEO i digital marketingu:
„W przeciwieństwie do tradycyjnego SEO, koncentrującego się na link buildingu i frazach, AIO uwzględnia także interakcje użytkowników ze stroną. Boty potrafią rozpoznać intencje i ocenić, czy strona realnie odpowiada na pytania internautów. Efektem jest skuteczniejsze docieranie do grupy docelowej, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości treści”.
Wpływ AI na wyszukiwanie treści – konwersacyjna sztuczna inteligencja
To trend, który szybko może się przerodzić w naszą codzienność. Dane wskazują, że coraz częściej użytkownicy wybierają interakcję z chatem, z którym można rozmawiać niemal tak, jak z człowiekiem, zamiast wpisywania krótkich zapytań w wyszukiwarkę.
Dlaczego użytkownicy wybierają czat zamiast wyszukiwarki?
Rozwój w dziedzinie przetwarzania języka naturalnego (NLP) i uczenia maszynowego umożliwia wyszukiwarkom coraz lepsze rozumienie intencji i kontekstu zapytań formułowanych w języku potocznym (ResultFirst).
To właśnie młodsze pokolenia, takie jak Gen Z i Millenialsi, odgrywają kluczową rolę w popularyzacji tego trendu.
Wykazują większą adaptację do zmian sposobu korzystania z interferjsów i liczą na bardziej spersonalizowane odpowiedzi. Dodatkowo nie muszą już samodzielnie przeszukiwać wyników.
Dzięki korzystaniu z AI mają wszystko w zasięgu jednego okienka dialogowego.
Wygoda i personalizacja wygrywają pojedynek z tradycyjnym wyszukiwaniem treści.
Google AI Overview – nowy sposób konsumpcji informacji
Wpływ algorytmów AI na wyszukiwanie informacji sprowadził się także do powstania AI Overview, czyli stosunkowo nowej funkcji Google. AI Overview bazuje na analizie wyników wyszukiwania i generowaniu krótkich podsumowań na jej górze, dla danego zapytania.
Dzięki temu zalogowani użytkownicy dostają kilka bezpośrednich odpowiedzi w podsumowaniach AI, zamiast konieczności przeszukiwania tradycyjnych linków.
Czy Google AI Overview zmieni SEO?
Z pewnością tak. Jednakże jest dla copywriterów i SEO specjalistów furtka w postaci tworzenia naprawdę wartościowego contentu. Jak podaje Stan Ventures, strony internetowe, które są cytowane jako źródła informacji w AI Overview, mogą doświadczyć wzrostu ruchu.
Podsumowując, bycie źródłem dla podsumowań AI staje się nowym wyznacznikiem widoczności w sieci. Z jednej strony ogólne organiczne wyniki mogą spaść, z drugiej osoby sprawdzające Twoje publikacje to użytkownicy, którzy naprawdę szukają wartościowej wiedzy.
Czy użytkownicy nadal będą czytać artykułu?
Wpływ AI na wyszukiwanie treści online zmienił oblicze tworzenia contentu. Pytanie o to, czy użytkownicy będą preferować krótkie podsumowania tworzone przez generatywną sztuczną inteligencję, czy może będą woleli czytać pełne eksperckie artykuły.
Jak komentuje Growth Machine, dla wielu zapytań podsumowania AI będą wystarczające, jednak pogłębienie swojej wiedzy i dotarcie do szczegółowych informacji nadal będą wymagały przeczytania pełnych artykułów.
AI a wyszukiwanie treści w e-commerce
To także ciekawy temat, któremu warto się przyjrzeć. Właściciele stron internetowych także mogą skorzystać z rozwoju sztucznej inteligencji oraz jej udziału w zmianie zachowań użytkowników. W tym temacie mam dla Ciebie dwa wpisy – jeden, który tłumaczy, jak zastosować narzędzia AI w e-commerce, drugi na temat inteligentnej wyszukiwarki, która zwiększy Twoją sprzedaż dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji.
Wpływ AI na wyszukiwanie treści – podsumowanie
Wpływ algorytmów AI na wyszukiwanie informacji będzie w przyszłych latach jeszcze większy. Era integracji sztucznej inteligencji ze swoją pracą dotyczy wielu branż, szczególnie tych związanych z copywritingiem i marketingiem.
Dlatego warto już teraz zadbać o:
- personalizację wyników wyszukiwania,
- dopasowanie treści pod wyszukiwania głosowe,
- tworzenie wiarygodnych i dokładnych treści.
Z pewnością wiąże się to z większym nakładem pracy, jednak kluczowe jest dostarczanie wysokiej jakości treści, które będą angażować użytkowników i dostarczać im dokładnie tego, czego szukają.
A czy wiesz, że u nas w Selly wykorzystujemy chatbot AI? Jeśli nie, polecam Ci sprawdzić jak działa!
