Newsletter – Czy warto wdrażać email marketing w sklepie internetowym?

Ilość wyświetleń artykułu: 271

Czas czytania: 6 minut

newsletter w sklepie internetowym

Newsletter to jedno z najpopularniejszych, a jednocześnie skutecznych narzędzi marketingu i komunikacji z klientami w sklepie internetowym. Mimo licznych zalet, jakie wiążą się z prowadzeniem działań marketingowych tym kanałem często wymaga on długotrwałej budowy bazy i zadbania o wszystkie procedury związane z bezpiecznym zbieraniem i przetwarzaniem danych użytkowników. Dlaczego mimo wszystko warto zdecydować się na wdrożenie newslettera w sklepie internetowym?

Newsletter – Czym jest? 

Newsletter to inaczej pewien rodzaj biuletynu. Osoby, które otrzymują komunikaty od marki powinny wcześniej wyrazić na to zgodę dobrowolnie wprowadzając swoje dane. Współcześnie newsletter nazywamy biuletynem elektronicznym, gdzie zamiast materiałów papierowych subskrybenci otrzymują zazwyczaj cykliczne wiadomości drogą elektroniczną. Marketingowe newslettery najczęściej zawierają nowości, które wprowadzane są przez firmę do oferty, promocje, zachęcenie do dokonania zakupów lub propozycję skorzystania ze spersonalizowanych produktów sklepu internetowego z rabatem. 

Zapisy na newsletter zazwyczaj prowadzone są przy okazji dokonywania zakupu lub w konkretnym miejscu w sklepie internetowym firmy. Użytkownik, który chce korzystać z możliwości tego rodzaju komunikacji powinien podać swoje dane i wyrazić zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą mailową. Bardzo ważne jest też uwzględnienie praw konsumenta, który chcąc zrezygnować z newslettera powinien mieć możliwość bezproblemowego wypisania się z listy. Wtedy jego dane usuwane są z bazy. 

Dlaczego warto wdrożyć newsletter w sklepie internetowym? 

Szczególnie początkujący sprzedawcy w e-commerce zastanawiają się, czy istnieje sens inwestycji środków w kanał, który zaprocentuje dopiero w przyszłości. Budowanie bazy odbiorców, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie informacji to długi proces. To kolejno sprawia, że oczekiwanie natychmiastowych wyników kampanii tego rodzaju może skończyć się rozczarowaniem. Dlaczego nawet w tym przypadku warto skorzystać z newslettera w sklepie internetowym? 

Odpowiedź wbrew pozorom nie jest tak trudna, jak mogłoby się początkowo wydawać. Nawet w sytuacji, gdy prowadzimy komunikację już w innych kanałach, newsletter jest dalej jednym z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych do wykorzystania w dłuższej perspektywie. Zwrot z inwestycji w znacznej większości przypadków przewyższa poniesione koszty budowania bazy i kreacji materiałów. Efekty jednak widoczne są dopiero po pewnym czasie i tylko, gdy wysyłane komunikaty w tym kanale współgrają ze skonstruowaną wcześniej strategią marketingową. 

Wysyłkę informacji handlowych możemy opracować w sposób usystematyzowany zwiększając skuteczność i szanse na sprzedaż. Ustawiając kampanie cyklicznie i tworząc kreacje dopasowane do miejsca, w której znajduje się klient podczas ścieżki zakupowej możemy przyśpieszyć jego decyzje i przekonać, aby ponownie zrobił zakupy. 

Uruchomienie newslettera w selly – Jakie możliwości daje platforma? 

Programy do mailingu pozwalają na łatwe i szybkie tworzenie i wysyłanie newslettera. Zadbaliśmy o to, aby nasi klienci mieli tą możliwość z poziomu panelu sklepu. Prosty i skuteczny moduł pozwala na skonstruowanie komunikatów, które mają wysokie szanse na ominięcie miejsca “SPAM” w skrzynkach mailowych potencjalnych klientów. Dzięki temu sprzedawca ma pewność, że z pomocą kilku kliknięć i uzupełnieniu zawartości maili wyśle informacje do skonstruowanej wcześniej bazy. Wysyłać z panelu selly można nawet dużą liczbę maili, co chętnie potwierdzają sprzedawcy prowadzący u nas duże sklepy internetowe w najróżniejszych branżach. 

SMS – Newsletter w formie sms’a to następna forma, która zdobywa coraz liczniejszą grupę zwolenników. Należy jednak ostrożnie wykorzystywać tego rodzaju możliwość i informować z jej pomocą jedynie o najatrakcyjniejszych okazjach. W selly zapewniliśmy sprzedawcom opcję wysyłki spersonalizowanych sms’ów do klientów swojego sklepu.

Doświadczenie pokazało nam również, że po dłuższym czasie, przy rozbudowanej bazie i chęci zautomatyzowania kampanii mailingowej pojawia się zapotrzebowanie na dodatkowe, zewnętrzne programy do mailingu. Wdrożyliśmy z tego powodu integrację z dostawcami skutecznych narzędzi marketingu internetowego i automatyzacji kampanii. Oferują one w niektórych przypadkach nawet segmentację, rozpoznawanie użytkowników, dzielenie ich kategoriami i dobieranie innych komunikatów do konkretnych grup docelowych. Działania te pozwalają na uzyskanie zadowalających wyników szczególnie w sytuacji, gdy nasze produkty umożliwiają nam regularną  i wielokrotną sprzedaż jednemu klientowi. Zaangażowanie zasobów w relację w nim i doprowadzenie do powtórnego zakupu może kosztować wtedy znacznie mniej niż pozyskanie nowego konsumenta. 

Z kim się integrujemy? 

  • edrone
  • EmailLabs
  • SALESMENAGO

Każde z powyższych narzędzi posiada zestaw mechanizmów, które umożliwiają konstruowanie komunikatów zgodnych z RODO i sprawne zarządzanie bazą kontaktów. 

Dane użytkowników – Jakie dane warto pozyskiwać? 

Dane, jakie będziemy pozyskiwali podczas planowania komunikacji za pomocą newslettera zależą w dużym stopniu od charakteru branży i kanałów sprzedaży. Zebraliśmy jednak kilka punktów, które warto zebrać, aby uzyskać możliwość zwiększenia skuteczności kampanii w następnym etapie. 

Imię – Element szczególnie przydatny w sytuacji, gdy planujemy spersonalizować nasze wiadomości. Nie od dzisiaj wiadomo, że konsumenci najbardziej cenią sobie dopasowaną treść, a trend związany z personalizacją wszelkiego rodzaju komunikacji to jeden z najbardziej istotnych aspektów rozwoju dzisiejszego e-commerce. 

Adres e-mail – Bez adresu e-mail użytkownika nie będziemy mogli wysyłać mu wiadomości, więc jest on konieczny do budowania bazy kontaktów. 

Miejscowość – Lokalizacja przydaje się zarówno w kreowaniu komunikatów, które mogą w tej sytuacji być jeszcze bardziej dokładne, jak w zachęcaniu do odwiedzenia punktu stacjonarnego sklepu internetowego. Często sklep internetowy prowadzi sprzedaż na całą Polskę, lecz punkt stacjonarny umieszczony jest w jednym miejscu. Dzięki tego rodzaju danym można oddzielić wiadomości wysyłane do użytkowników z różnych lokalizacji. 

Wiek – Czym byłby e-mail marketing bez uwzględnienia w kreacji różnych grup docelowych? Przecież wiadomości powinny być zupełnie inaczej skonstruowane w sytuacji, gdy piszemy do rodziców i osób w wieku około dwudziestu lat. Dzieje się tak między innymi dlatego, że w każdym wypadku sposób postrzegania świata i potrzeby konsumentów różnią się od siebie. 

Jak zrobić newsletter – Dopracowana kreacja kluczem do sukcesu w komunikacji 

Pytanie, które pada w następnej kolejności dotyczy kwestii, jak zrobić newsletter, który zadziała. Odpowiedź w dużej mierze zależy właśnie od specyfiki grupy docelowej i znajomości jej przez firmę. Istnieje jednak co najmniej kilka aspektów, których określenie pozwoli nam oszacować potrzebne zasoby, określić koszty przyszłych kreacji i zwiększyć szanse na sprzedaż. 

Prosty język i wyeksponowanie najważniejszych informacji – Współcześnie odbiorcy poświęcają bardzo mało uwagi napływającym mailom, co sprawia, że musimy maksymalnie uprościć komunikat. Pozwoli na to skrócenie tekstu do minimum, podkreślenie najważniejszych informacji i wyróżnienie wezwań do działania (Call To Action). 

Szablon graficzny lub wiadomość tekstowa – Zdecydujmy już na etapie planowania strategii, czy jesteśmy skłonni korzystać z gotowych szablonów, chcemy dopasować materiały graficzne lub wprowadzić inne modyfikacje. Zaplanowanie szablonów i tworzenie grafik będzie liczyło się z kosztami nieco większymi niż decyzja o skorzystaniu jedynie z wiadomości tekstowych do użytkowników.

Dodatkowe materiały – Czy warto do maila załączyć materiał wideo? Czy posiadamy inne załączniki, które okażą się przydatne dla klienta? Im więcej informacji będzie on mógł uzyskać, tym większa szansa, że znajdzie odpowiedzi na nurtujące go pytania i dokona zakupu w sklepie internetowym. 

Wartość dodana dla użytkownika – Jeżeli przekaz, jaki zawrzemy w mailu, nie będzie się różnił od tego umieszczanego w innych kanałach marketingowych, może zostać zignorowany. Bardzo ważnym elementem newslettera jest zaoferowanie wartości potencjalnemu klientowi, co upewni go w decyzji pozostaniu na liście w bazie danych. Przykładowo może być to kod rabatowy do sklepu na konkretne produkty w ofercie. 

Zwracanie się po imieniu – Maksymalna personalizacja niemal zawsze działa na korzyść firmy. Warto zadbać o to, aby pozyskane wcześniej imiona użytkowników wykorzystać na etapie komunikacji chociażby umieszczając je w nagłówku wiadomości. 

Podpis – Jeżeli prowadzimy newsletter, warto zadbać o ustawienie w programie do mailingu wizerunku osoby wysyłającej. Konsumenci zupełnie inaczej odbiorą informację od “firma x” niż od “Agnieszka z firmy x”. Jeżeli zawrzemy imię i wizerunek jednego z pracowników, uczynimy nasz przekaż bardziej ludzkim i zachęcającym do interakcji. Najlepiej, aby była to osoba, która będzie miała kontakt z odbiorcami, gdy zdecydują oni się skontaktować z firmą (na przykład z pomocą połączenia telefonicznego). 

Mamy nadzieję, że teraz stworzenie newslettera w Państwa sklepach nie sprawi najmniejszego problemu. Życzymy skutecznego zwiększania sprzedaży z pomocą tego kanału i budowania największych baz zainteresowanych klientów w swoich branżach.

Wypróbuj Selly bez ryzyka!

Rozpocznij za darmo i ciesz się 14-dniowym okresem próbnym.
Zamów indywidualną szatę graficzną, a otrzymasz 60 dni testowania oprogramowania całkowicie bezpłatnie!

Kontakt

Selly Sp. z o.o.
ul. Księcia Witolda 21/13, 50-202 Wrocław
NIP: 8961565693
REGON: 367683150, KRS: 0000684539

Dział sprzedaży: oferta@selly.pl

tel: +48 533 033 933