Współpraca z blogerami to jedna z nieodłącznych części strategii sklepów internetowych niezależnie od branży. Odpowiednio dobrani blogerzy stwarzają możliwość kreatywnej promocji produktów, nadają autorytet marce, a także wpływają na swoją społeczność polecając produkt w sposób autentyczny. Niestety podczas tego typu działań marketingowych i selekcji blogerów łatwo można się pomylić i rozpocząć współpracę, która nie przyniesie korzyści biznesowych. Jak znaleźć, zweryfikować i przeprowadzić współpracę z blogerami w ramach promocji produktów w sklepie?
Sklep i współpraca z blogerami – Dlaczego należy brać pod uwagę influencerów?
Mimo coraz większej ilości informacji o niepowodzeniach we współpracy z influencerami z powodu braku możliwości zmierzenia wyników i ich słabnących zasięgów, współpraca taka nadal może się opłacać. Blogerzy, gdy tematyka ich treści jest związana z tą, którą reprezentują nasze produkty ze sklepu internetowego, mogą być skuteczni. Zazwyczaj będą się cieszyć dużym autorytetem i poważaniem wśród stałych czytelników. Jeżeli mają dużą i angażującą się społeczność na swoich profilach, nasze szanse na zawarcie efektywnej współpracy wzrastają.
Kupujemy produkty, które znamy lub takie, które widzieliśmy u kogoś, kogo lubimy. Często zapragniemy posiadać dany telefon dopiero po przeczytaniu recenzji naszego ulubionego technologicznego blogera. Podobnie jest w innych, najróżniejszych branżach. Nawet kupując aparat fotograficzny, większe zaufanie wzbudzi w użytkowniku sklep internetowy współpracujący z obserwowanym przez niego w dłuższym czasie twórcą. Blog może nie tylko wspomagać działalność fotografa generując ruch z wyszukiwarki, lecz być dodatkowym źródłem dochodu ze względu na współpracę komercyjną z markami.
Jeżeli sklep internetowy ma dużą konkurencję, zbliżone ceny, poziom rozpoznawalności marki i szybkość dostawy, z pewnością tego rodzaju współprace, gdy zostaną odpowiednio i starannie dobrane, pozwolą nam się wyróżnić. Większym wyzwaniem niż podjęcie decyzji o współpracy z blogerami jest znalezienie konkretnych osób, które wzbudzają nasze zaufanie i mają szansę przynieść zysk firmie.
Influencer marketing – Propozycja współpracy dla blogerów
Współpraca z blogerami i innymi twórcami internetowymi powinna zostać przeprowadzona w taki sposób, aby zwiększać szanse na osiągnięcie korzyści biznesowych przez obie strony umowy. Powinniśmy bez cienia wątpliwości sporządzić dokument, który utrwali warunki, okres i zakres naszej wspólnie prowadzonej kampanii marketingowej. O czym warto pamiętać?
Odpowiedź na pytanie, czy rozliczamy się za rezultat, czy staranne działanie – Istnieje kilka sposobów opracowania kampanii z wykorzystaniem twórców internetowych. Sklep internetowy może rozliczać się jedynie za rezultat (wybrany influencer może otrzymać kod rabatowy dla swoich fanów i uzyskiwać procent wartości zamówień dokonywanych z jego użyciem) lub za staranne działanie. Jeżeli wybierzemy drugą opcję, nie będziemy rozliczać twórcy z efektów, jakie przyniósł, lecz wykonania czynności określonych przez nas wcześniej. Zadania powinny być określone w taki sposób, aby rozumiały je obie strony.
Dokładnie sprecyzowana liczba publikacji i kanały publikowania – Umowa na to, jakie produkty będzie promował wybrany przez nas bloger / twórca to jedna sprawa. Uwagę jednak warto zwrócić także na ilość publikacji i kanały (lub profile), w których chcemy, aby nasz sklep internetowy się pojawił. Influencer marketing, gdzie większość ustaleń ma formę mówioną zazwyczaj kończy się nieporozumieniami. Czasem wynika to ze zwykłego zapomnienia, a czasem z chęci wynegocjowania kilku dodatkowych korzyści wykorzystując jednocześnie pozycję negocjacyjną jednej ze stron. Zawarcie wszystkiego w formie pisemnej uchroni nas przed nieporozumieniami. Bloger powinien wiedzieć także, na jaki okres czasu jest zablokowany (jeżeli jest) w kwestii współpracy z innymi sklepami internetowymi z podobnym zakresem produktów.
Znak towarowy / logo – Jeżeli zdecydujemy się na post sponsorowany lub inną formę współpracy z blogerem, udostępnijmy mu do ściągnięcia wszystkie materiały, jakich może potrzebować. Unikniemy w ten sposób sytuacji, w której twórca przy poszukiwaniach naszego logotypu, ściągnie je w słabej jakości z sekcji “grafika” w wyszukiwarce Google.
Prawa autorskie do tekstu sponsorowanego – Bardzo ważne jest, aby określić, w jakim stopniu zostaną rozdysponowane prawa autorskie do danego wpisu lub innego rodzaju materiału. Dzięki temu unikniemy nieporozumień w określonym sposobie dystrybucji. Mamy w tym zakresie parę możliwości:
- Przy przeniesieniu praw twórca, czyli w naszym przypadku bloger nie może już nimi zarządzać.
- Jeżeli natomiast zdecydujemy się na przeniesienie licencji, oznacza to, że bloger podzielił się z nami swoimi prawami, lecz w taki sposób, aby móc też z nich korzystać.
Wykorzystanie wizerunku i innych danych osobowych – Jeżeli planujemy pochwalić się współpracą z blogerem przykładowo w naszym sklepie internetowym lub blogu firmowym powinniśmy uzyskać zgodę na wykorzystanie wizerunku. Warto zadbać o to, aby umowa z blogerem zawierała wszystkie potrzebne zgody na publikowanie wizerunku i zakres jego publikacji. Przykładowo powinniśmy określić, czy wizerunek wspomnianego blogera pojawi się jedynie na zdjęciach na Facebooku, w telewizji, gazecie, czy na firmowym blogu w sklepie internetowym.
Wynagrodzenie i rodzaj umowy – Pora określić, na jakiej zasadzie będziemy się rozliczać z blogerem. Najczęściej zależało to będzie od tego, czy będzie rozliczany od efektu, czy od ilości publikowanych treści. Warto określić też rodzaj umowy, ponieważ wpłynie to na wysokość podatków do zapłacenia. Najbardziej wygodnym rodzajem współpracy jest ta oparta o B2B, gdy influencer ma firmę lub współpracujemy z agencją influencerów go obsługującą.
Poufność umowy i otrzymanych informacji handlowych – Zadbajmy o to, aby poufne informacje o naszej firmie, produktach i strategii nie wypłynęły dziwnym trafem na wierzch. Określmy w umowie, w jakim zakresie obie strony obowiązuje poufność.
Zakres i sposób raportowania osiągniętych wyników – Aspekt, z którym wiąże się najwięcej niepewności we współpracy z blogerami. Podchodząc do tego rodzaju współpracy po raz pierwszy możemy nie wiedzieć, jaki sposób raportowania pokaże nam bezpośredni związek pomiędzy wykonanym działaniem, a wpływem na zwiększenie świadomości naszej marki i sprzedaży. Wiarygodnym raportem może być między innymi zrzut ekranu ze statystyk Google Analytics, w którym widać popularność bloga w danym okresie. Zmierzyć efekty można też oczywiście wspomnianym w górnej części naszego bloga kodem rabatowym.
Platforma selly sprzyja współpracy z blogerami. Generowanie kodów rabatowych nie stanowi żadnego problemu. Zazwyczaj, aby sobie z tym poradzić, wystarczy kilka kliknięć w panelu.
Jak znaleźć blogerów, którzy będą dobrymi partnerami w biznesie (nawet, gdy planujemy krótkoterminową współpracę)?
Najczęstszą rozterką sprzedawców internetowych i właścicieli marek rozpoznawalnych w danym obszarze sklepów jest to, czy współpracować z blogerami lifestylowymi o ogromnych zasięgach, czy ze specjalistycznymi z mniejszymi zasięgami, lecz większym zaangażowaniem fanów. Po dłuższym namyśle można stwierdzić, że blogerzy bardziej uniwersalni, o dużych zasięgach, mogą wnieść do naszego biznesu wartość w postaci nowych klientów w sytuacjach, gdy reklamujemy produkty “dla każdego”. Jeżeli natomiast chcemy wypromować sklep z niszowym asortymentem, np. kosiarkami, znacznie cenniejszym partnerem będzie dla nas bloger poruszający się tylko w tematyce ogrodniczej, budowniczej lub pokrewnej. Wtedy nawet w sytuacji, gdy będzie miał znacznie mniejszą ilość fanów, może przynieść nam więcej klientów na koniec dnia.
W dodatku autorytet i potencjał z biznesowego punktu widzenia nie zawsze jest taki duży, jak może się wydawać w przypadku ogromnych serwisów prowadzonych przez rozpoznawalnych blogerów. Możemy spotkać się z sytuacją, w której ze względu na dużą ilość współprac komercyjnych dany twórca nie jest już wiarygodny dla swoich czytelników, co może w niekorzystny sposób odbić się na naszym biznesie.
Przed rozpoczęciem współpracy z konkretnym twórcą warto poprosić go o podanie informacji na temat statystyk z bloga, źródeł ruchu i fraz kluczowych, z których do witryny przychodzi większość jego użytkowników. W ten sposób będziemy w stanie chociaż pobieżnie oszacować wartość takiej współpracy i zaproponować satysfakcjonujące obie strony umowy warunki finansowe.
Najlepiej będzie poprzedzić podjęcie decyzji gruntownym researchem i zasięgnięciem opinii u potencjalnych klientów chociażby w czasie ankiety lub szukając osób z grupy docelowej sklepu internetowego wśród znajomych.
Czy post sponsorowany to jedyna atrakcyjna forma dla blogera? – Kreatywne sposoby promowania produktów sklepu internetowego
Post sponsorowany jest jedną z najczęściej stosowanych form współpracy sklepów internetowych z blogerami. Warto wspomnieć jednak, że istnieją też inne formy reklamy na blogu naszego partnera, które przeprowadzone w kreatywny i ciekawy sposób są w stanie przynieść duże korzyści firmie.
Baner z linkiem do oferty – Baner na stronie głównej blogera z aktywnym linkiem może przynieść do sklepu internetowego sporo ruchu od użytkowników, którzy często odwiedzają wspomnianego twórcę w poszukiwaniu nowych treści.
Recenzja produktów ze sklepu – Współpraca może polegać na oddzielnym wpisie blogowym, w którym dany twórca będzie obiektywnym recenzentem produktów ze sklepu. To szczególnie dobry pomysł, gdy jesteśmy pewni wysokiej jakości naszych produktów. Pozytywna opinia osoby z zewnątrz, która jednocześnie przedstawia swojej publice naszą markę może wpłynąć w znaczący sposób na sprzedaż. Szczególnie, gdy zdecydujemy się na tego rodzaju działanie przed szczytem zakupowym na nasze produkty.
Wywiad z właścicielem sklepu internetowego / twórcą marki – Aktywność w tej formie ma szansę na sukces szczególnie w sytuacji, gdy nasze produkty skierowane są do firm, a marka osobista przedsiębiorcy wpływa korzystnie na markę sklepu internetowego lub marki produktu dominującego w sklepie internetowym. Przykładem może być mała księgarnia prowadzona przez autora, który wydając i sprzedając cudze książki jednocześnie ma w sklepie też swoje publikacje. Wtedy wywiad może sprawić, że wzrośnie sprzedaż nie tylko jego książek, lecz też innych dostępnych w witrynie.
Wspólny ebook lub inny produkt interaktywny – Przykładowo, jeżeli planujemy powiększyć naszą bazę osób zapisanych na newsletter, wypowiedź ekspercka w przygotowanym we współpracy z blogerem ebooku pomoże zyskać autorytet i atrakcyjność w oczach fanów z grupy docelowej sklepu.
Wideo lub podcast – Formy komunikacji, na które blogerzy nie zawsze są chętni, gdy ich głównym obszarem działalności jest pisanie. Nic nie szkodzi jednak zaproponowanie tego typu współpracy.
Wyzwania i odpakowywanie – Odpakowywanie produktów w formie wideo lub live, a także wyzwania związane z produktem użyciu (często pokazujące jego wytrzymałość podczas trudnych warunków) mogą być pomysłem, który nie szczególnie zainteresuje twórcę. Będzie on mógł podczas takiej współpracy nie tylko podnieść poziom swoich dochodów, lecz dobrze się bawić.
Powyższe pomysły stanowią jedynie część dostępnych możliwości, gdyż we współpracy sklepu internetowego z blogerami, sprzedawców ogranicza jedynie kreatywność i środki, którymi dysponują. Chcielibyśmy zaznaczyć, że bez względu na wybrany sposób promocji produktów warto pamiętać o formalnościach i zwracać uwagę na każdy aspekt umowy wszystko dokumentując na piśmie. Mamy nadzieję, że wpis pomoże w zawieraniu korzystnych umów i w jeszcze dynamiczniejszym budowaniu dochodów sklepów internetowych.