Trendy w e-commerce na 2020 rok

Ilość wyświetleń artykułu: 195

Czas czytania: 9 minut

trendy 2020, trendy w ecommerce, trendy sprzedaży 2020

Rok w rok liczba internautów decydujących się na zakupy w sklepach internetowych rośnie. Nie jest tajemnicą, że w 2019 roku już 62% internautów dokonuje zakupów przez internet. Według raportu Gemius Polacy wskazują na to, że sklepy internetowe są znacznie wygodniejsze niż tradycyjne, a także dają większe możliwości wyboru. Razem z upływającym czasem zmieniają się jednak preferencje i trendy w ecommerce. Jakie trendy sprzedaży internetowej będziemy mieć szansę obserwować w 2020 roku? 

Trendy w ecommerce 2020 – Obserwacja, analiza i reakcja!

Zauważenie trendów w ecommerce w odpowiednim momencie daje możliwość szybkiej analizy i wdrożenia rozwiązań dopasowanych do zmieniającego się rynku. Szczególnie, gdy w tak szybko zmieniającym się, współczesnym świecie handlu internetowego każda zmiana w preferencjach konsumentów lub w algorytmach wyszukiwarki może odbić się nawet na największych sklepach nawet w kilka miesięcy! 

Jednym z głównych trendów w tym roku był zdecydowany wzrost procentowy osób starszych, które robią zakupy w internecie. Osoby w wieku wynoszącym ponad 50 lat to w 2019 roku aż 26% wszystkich osób dokonujących zakupów w sklepach internetowych – czytamy w raporcie Gemius. To aż ¼ wszystkich osób robiących u nas w kraju zakupy w internecie. Prawidłową reakcją w tym przypadku było maksymalne uproszczenie sklepów i umożliwienie łatwego dokonywania płatności. Skracanie drogi użytkownika, uproszczenie przekazu tekstowego i UX (User Experience) na wysokim poziomie mogły zwiększyć sprzedaż sklepów w najróżniejszych branżach i pozwolić na stanie się liderami. 

Jakich trendów w sprzedaży internetowej powinniśmy spodziewać się w 2020 roku? 

Zeszły rok był pełen udoskonaleń w zakresie ilości czasu, jaki mógł zaoszczędzić klient robiąc zakupy. Kurierzy prześcigają się w coraz szybszym dostarczaniu paczek, a wysyłka w 48 godzin przestaje być przewagą konkurencyjną. Teraz powoli staje się ona standardem, którego oczekuje klient przyzwyczajony do szybkiego przyjazdu kuriera. 

Wszystko wskazuje na to, że trend skracania się cierpliwości klienta będzie w dalszym ciągu jednym z najbardziej widocznych na rynku. Można będzie zauważyć też dużo nowych, widocznych trendów, które w pewien sposób wymuszają na sprzedawcach modyfikację podejścia do klienta, konstruowania oferty i planowania struktury sklepów internetowych. 

Niecierpliwość klienta i wykorzystanie urządzeń mobilnych impulsem do wprowadzania coraz większej ilości zmian

Obserwując rynek na przestrzeni lat nie ma wątpliwości, że sklepy, które jeszcze nie zadbały o dopasowanie swojej witryny do urządzeń mobilnych mogą właśnie tracić spory udział w rynku. Technologia RWD (Responsive Web Design) jest obecnie standardem w ecommerce. Postaraliśmy się odpowiedzieć na potrzeby dopasowując w ten sposób wszystkie nasze darmowe i płatne szablony już dawno temu. 

Rok za rokiem przynosi nie tylko coraz większą liczbę konsumentów, którzy decydują się na zakupy w internecie. To również wzrost liczby sklepów internetowych i wzrost konkurencji w prawie każdej z branży. Według Bisnode i szacunków w roku 2019 istnieje ponad 31 tysięcy sklepów internetowych! Oznacza to wzrost o 2,8 tysiąca w stosunku do roku poprzedniego. Trend, jaki można zauważyć u użytkowników jest taki, że przy zbyt długiej drodze do zakupu, braku personalizacji lub długim czasie ładowania strony, sprawdzają kolejną. Wygrywa więc ten sprzedawca, który nie tylko zbudował silną markę, lecz daje możliwość dokonania szybkiego zakupu i intuicyjności podczas poszukiwań. 

Czym jeszcze można wygrać na tak konkurencyjnym rynku? Metodami płatności! Wbrew pozorom to właśnie na tym etapie wielu klientów może zrezygnować z zakupu, gdy zobaczy, że nie udostępniamy w sklepie płatności kartą lub BLIKiem. Im szybciej, tym lepiej. Szczególnie w czasach, gdy zakupów dokonujemy w biegu, w przerwie w pracy, w kolejce lub na spotkaniu z przyjaciółmi. Niezaprzeczalnie jednym z kierunków rozwoju, które mają szansę zmniejszyć ilość porzuconych koszyków jest zwiększenie zarówno dostępnych metod płatności jak dostawy.

Dostawa i kurierzy w sklepach internetowych – Tanio, szybko i o każdej porze 

Czy kiedykolwiek stałeś się niecierpliwy w czasie oczekiwania na kuriera? Czy zdarzyła Ci się sytuacja, gdy się minęliście, a Ty musiałeś odebrać paczkę w punkcie firmy przejeżdżając przez pół miasta? Nie jesteś sam! Razem w szeregu z Tobą stoją tysiące użytkowników, którzy po tym zdarzeniu zaczęli w większym stopniu przywiązywać wagę do elastyczności dostawy. Często wygodniejsze jest dla nich odebranie paczki z najbliższego paczkomatu lub innego punktu, gdzie zostawić może ją kurier. Jak przygotować sklep na tak wymagającego klienta? 

Dobrym rozwiązaniem będzie zadbanie o zapewnienie możliwości wyboru dostawy w opcji Paczka w Ruchu lub InPost Paczkomaty. Sprawdzić się może także integracja z programem Furgonetka, które umożliwia łatwy wybór dostawcy przez klienta dając mu kilka możliwości. 

Może to jeszcze nie czas, w którym na masową skalę drony zaczną dostarczać nasze paczki, jednak kto wie, czy nie należy się już przygotowywać do wprowadzenia takich rozwiązań! 

Brak umiejętności klienta do skupienia się przez długi czas

Gdyby powiedzieć coś o współczesnych konsumentach w internecie, można powiedzieć wiele, lecz nie to, że są skupieni. Wiele działań podejmują w sposób intuicyjny. Ten trend ecommerce można będzie zauważyć szczególnie w 2020 roku. Klienci nie tylko nie chcą czytać opisów produktów, lecz wyszukiwać ich dłużej niż kilkanaście sekund. Trudno im się skupić w świecie, w którym tyle firm i reklam walczy o ich uwagę. Wystarczy dłuższa chwila, która znudzi użytkownika, aby wyszedł ze sklepu internetowego i zapomniał o tym, że chciał tam coś kupić. Wtedy bez remarketingu możemy stracić go bezpowrotnie! 

Rozwiązaniem może być umieszczenie na sklepie większej liczby przycisków, które będą wymagały od użytkownika działania. Warto rozmieścić produkty w możliwie prosty i intuicyjny dla grupy docelowej sposób, a także dodać dużą ilość elementów zachęcających do mikrointerakcji. Należą do nich zapisy na Newsletter, akceptacja Polityki Cookies, widget Facebooka z zachęceniem do polubienia profilu firmowego i wiele innych. 

Personalizacja, personalizacja i jeszcze raz personalizacja 

Ostatnimi czasy możemy zauważyć wzrost ilości sklepów, które przywiązują wagę do personalizacji swoich produktów. To nie przypadek! Klienci już nie tylko cieszą się z możliwości dopasowania produktu do swoich potrzeb, lecz zaczynają tego wymagać. Przykłady? 

  • Kupując samochód konsument oczekuje dobrania takiej wersji i elementów, jakie będa mu potrzebne jeszcze na stronie producenta.
  • Wybierając meble do nowego mieszkania lub domu chcemy wybrać nie tylko rozmiary, lecz kolorystykę i materiał, z którego zostanie wytworzony element.
  • Decydując się na buty i inne elementy ubioru możliwość dopasowania kolorów do swojego gustu jest bardzo mile widziane. 

To tylko kilka z wielu przykładów, które można przywołać. Rozwiązaniem w tym przypadku może być przemyślenie konfiguratora na sklepie lub większej ilości filtrów, które w jak największym stopniu pozwolą konsumentowi dopasować interesujący go produkt. Oczywiście proporcjonalnie do możliwości, które posiadamy w danym momencie jako sprzedawcy. 

Ekologia, społeczna odpowiedzialność i bliskość z wartościami marki warunkiem zakupów 

Coraz większa świadomość konsumentów w zakresie szkodliwości plastikowych opakowań i odpadów przemysłowych wywołuje na światło dzienne rozmowy o gospodarce zamkniętej. Kolejnym trendem w ecommerce więc staje się coraz większe poczucie odpowiedzialności konsumentów za otaczające środowisko. Dotyka to również sklepy. Wiele największych marek, takich jak Zalando, H&M, Zara i inne coraz bardziej pokazują to, w jaki sposób zamierzają zmniejszyć ilość produkowanych odpadów. Konsumenci natomiast, gdy czują wspólną misję z marką i te same cele, są w stanie częściej korzystać z jej usług i kupować produkty, które oferuje. 

Pierwszym krokiem, jakie może zrobić sklep internetowy niezależnie od branży, w której działa, jest stosowanie ekologicznych opakowań i folii ekologicznej. Zamiana zwykłych kartonów, pudełek i innych produktów na te stworzone z recyklingu nie stanowi dużego kosztu, a jest dobra zarówno dla środowiska jak klientów, którzy chętniej będą podejmować decyzje zakupowe. 

Każdą dziedzinę życia przenika też trend zdrowego trybu życia! Konsumenci zwracają coraz więcej uwagi na regularne robienie badań, monitorowanie kondycji, wagi i dobierania spersonalizowanej diety. Wymagają od firm myślenia o ich zdrowiu zarówno poprzez materiał, z którego tworzone są produkty jak ich działanie. Nie bez powodu coraz więcej sklepów internetowych i marek oferujących np. kosmetyki wprowadza całe nowe linie produktów pozycjonowane na naturalne, zdrowe i w stu procentach organiczne. 

Posiadanie czy używanie? – Widoczny wzrost popularności modelu subskrypcji 

Czy klienci nadal chcą kupować jednorazowo? Czy wygodniejsze dla nich może okazać się wybranie abonamentu, w którym będą mogli co pewien czas wymieniać swój produkt? Jak związać konsumenta ze sklepem internetowym na dłużej? 

Model abonamentowy (subskrypcja) to coraz bardziej popularne rozwiązanie zarówno w Europie, Ameryce Północnej i Azji. Subscription Economy Index wskazuje, że wartość rynku sprzedaży w postaci abonamentu zarówno produktów jak usług wzrosła o 300 procent! Fundacja Digital Poland wspomina o tym, że 90% Polaków korzysta z subskrypcji. Dotychczas były to głównie opłaty za programy umożliwiające oglądanie filmów lub słuchanie muzyki, lecz pojawia się coraz więcej firm wykorzystującą chęć konsumentów do korzystania z abonamentów. 

Apple myśli nad wprowadzeniem abonamentu, w którym będzie można wymieniać swoje sprzęty jednocześnie oddając w rozliczeniu obecne. Dzięki temu użytkownik nie będzie musiał kupować nowego urządzenia każdego roku. Abonament pozwoli mu jedynie uaktualnienie do modelu, który go w stu procentach usatysfakcjonuje. Pomyśl o tym, czy w Twojej branży wprowadzenie abonamentu jest możliwe. Jeżeli odpowiedź brzmi twierdząco, zastanów się nad kilkoma opcjami, aby każdy mógł wybrać pakiet okresowy dla siebie. 

Marketing sklepu internetowego – Rola digitalu i mediów społecznościowych rośnie w siłę 

Wszystkie powyższe trendy na 2020 rok w ecommerce przekładają się na konieczność przemyślenia na nowo swojej strategii marketingowej. Użytkownicy również tutaj oczekują treści ściśle spersonalizowanych do ich potrzeb i oczekiwań. Chcą widzieć, jakie decyzje podejmuje marka i jak angażuje się ona w ochronę środowiska lub lokalną społeczność. Mało tego, coraz większa ilość osób traktuje media społecznościowe i swoich ulubionych influencerów jako główny determinant decyzji o zakupie produktu lub skorzystaniu z usługi. 

Social Shopping jest trendem, który szczególnie odczuwalny dla firm może być w 2020 roku. Użytkownicy 80% czasu spędzonego w internecie przeznaczają wna media społecznościowe. Wygrają prawdopodobnie sklepy, w których klienci mogą kupić według zasady: See, Tap, Shop. Oznacza to, że powinniśmy zwrócić uwagę na kierowanie użytkowników z mediów społecznościowych do konkretnej podstrony z produktem lub usługą. Nie zmuszajmy ich do samodzielnego szukania. Działaniem, na które szczególnie można zwrócić uwagę w większości branży jest dodanie katalogu na Facebooku (integracja sklepu na Facebooku ze sklepem internetowym). Dzięki temu będziemy mogli kierować reklamy do użytkowników, którzy już byli w naszym sklepie z produktami z katalogu (konkretnymi rzeczami, które przeglądał konsument). To właśnie magia remarketingu! Oznaczymy też w łatwy sposób produkty na zdjęciach na Instagramie. 

Uważna obserwacja determinantem sukcesu 

Trendy 2020 w ecommerce wymagają przede wszystkim myślenia strategicznego i uważnej obserwacji. Oprócz samych produktów i usług ważne staje się to jak je zaprezentujemy grupie docelowej i jak przedstawimy całą markę. To właśnie pomoże nam zdobyć zaufanie. Zalecamy obserwować i modyfikować strategię pod poszczególne aspekty! A jakie trendy Waszym zdaniem będą kluczowe w sprzedaży internetowej już niedługo? 

Bilbliografia: 

https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce.html

 

Wypróbuj Selly bez ryzyka!

Rozpocznij za darmo i ciesz się 14-dniowym okresem próbnym.
Zamów indywidualną szatę graficzną, a otrzymasz 60 dni testowania oprogramowania całkowicie bezpłatnie!

Kontakt

Selly Sp. z o.o.
ul. Księcia Witolda 21/13, 50-202 Wrocław
NIP: 8961565693
REGON: 367683150, KRS: 0000684539

Dział sprzedaży: oferta@selly.pl

tel: +48 533 033 933