Prowadzenie sklepu internetowego wymaga, tak jak w przypadku każdej innej działalności, prowadzenia księgowości. Pytaniem, które jednak pojawia się bardzo często przed założeniem samego sklepu jest to dotyczące rodzaju samej, preferowanej księgowości. Czy wybrać księgowość internetową i samodzielnie rozliczać dokumenty, czy zdecydować się na tradycyjne rozliczenia? Czy może poszukać rozwiązania pośredniego?
Księgowość internetowa dla sklepu internetowego – Dla kogo księgowość online?
Księgowość internetowa to rozwiązanie praktycznie dla większości przedsiębiorców z sektora MŚP, którzy spełnić muszą swoje obowiązki ustawowe, a w tym rozliczenia. Księgowość online to w uproszczeniu oprogramowanie zapewniające wszelkie funkcje potrzebne, by sprawnie i szybko obsługiwać klienta biznesowego. Wiele programów posiada również opcję wsparcia profesjonalistów, którzy pomagają obsługiwać platformę w przypadku problemów i nas rozliczają. Sklep internetowy wymaga od programów księgowych między innymi sprawnego działania i dużego stopnia automatyzacji, aby zmniejszyć koszty wewnętrzne, które przeznaczyć inaczej by musiał na osoby robiące wszystko ręcznie.
Systemy księgowe tego rodzaju posiadają w swojej ofercie między innymi:
- Tworzenie dokumentów jak faktury, rachunki, paragony i deklaracje, które gotowe będą do przekazania odpowiedniej instytucji
- Bazy danych i ewidencje
- Dokładne obliczanie należnego opodatkowania i danych składek
- Księga przychodów i rozchodów
- Systemy magazynowe
- Kadry i płace
- Analizowanie całości dokumentów i danych
Księgowość internetowa online oferowana jest w formie SaaS (Software as a Service), co oznacza, że przedsiębiorca płaci za nią jedynie wtedy, gdy jej potrzebuje. Robi to za pomocą płatności miesięcznego abonamentu o określonej kwocie, która wynosi w zależności od pakietu i wybranego dostawcy od kilkudziesięciu do kilkuset złotych miesięcznie.
Programy księgowe do samodzielnego prowadzenia przeznaczone są dla małych firm, których czynności rozliczeniowe nie są zbyt skomplikowane. W innym przypadku lepszym rozwiązaniem będzie wybór księgowości tradycyjnej lub biura księgowego online.
Korzyściami, które wiążą się z użytkowaniem programów księgowych są niewątpliwie mniejsze koszta związane z większą odpowiedzialnością. Inne charakterystyczne dla nich dodatkowe korzyści to kalendarz, bankowość internetowa i możliwość integracji z platformami ecommerce jak nasza.
W selly zadbaliśmy o to, by zapewnić przedsiębiorcom prowadzącym sklep internetowy integracje z takimi systemami finansowo księgowymi jak ifirma, Wfirma, SubiektGT, Subietk nexo Pro, Fakturowania i inne.
Księgowość dla sklepów internetowych – Połączenie księgowości online z biurem rachunkowym
Wybór biura rachunkowego i księgowość online to niekoniecznie wybór na zasadzie albo albo. Popularnym rozwiązaniem jest powierzenie firmowego konta do wybranego biura rachunkowego. Dzięki temu możemy jako firma nawet ze skomplikowanym modelem rozliczeń być pewni, że wszystko zostanie zrobione dokładnie tak jak należy. Ceny biur rachunkowych w Polsce wahają się w zależności od rodzaju prowadzonej działalności, ilości pracowników i dokumentów. Dopiero znając te i inne zmienne biuro jest w stanie wycenić usługę dla sklepu internetowego.
Co robi biuro księgowe i jakie są jego zalety?
Biuro księgowe możemy wybrać zarówno w formie stacjonarnej jak online. Zaletami takiego rozwiązania jest niewątpliwie odpowiedzialność biura za prowadzone rozliczenia i swoją pracę, pełna obsługa i informowanie o bieżących zmianach w prawie podatkowym. Bycie “na czasie” w Polsce bywa trudne, gdyż przepisy potrafią zmieniać się naprawdę szybko, więc dostęp do informacji na bieżąco może być sporym ułatwieniem dla każdego typu przedsiębiorcy.
Niewątpliwym wsparciem jest też obecność specjalisty w zakresie prowadzenia rachunków i finansów firmy, do którego możemy zadzwonić, gdy mamy problem z daną sprawą w tej kategorii. Współczesne biura rachunkowe wykluczają również to, co niegdyś można było postrzegać jako jedną z ich największych wad, którą było składanie wizyt od czasu do czasu. Obecnie w większości przypadków wystarczy nam komunikacja za pomocą internetu i przesyłanie niezbędnych dokumentów pocztą.
Podsumowanie – Dopasuj rodzaj księgowości do wielkości firmy i zapotrzebowania
Możliwe, że sklep internetowy, którym zarządzasz stanie się na tyle rozbudowany i rosnący pod względem sprzedaży, że samodzielne prowadzenie księgowości internetowej nie wystarczy, a biuro rachunkowe okaże się zbyt kosztowne. Wtedy jeszcze jednym rozwiązaniem staje się zatrudnienie własnej księgowej. Pamiętajmy, że dobór odpowiednich narzędzi jest ściśle uzależniony od rodzaju prowadzonej działalności i aktualnego zapotrzebowania. Niewątpliwie konsultacje z księgowym pomogą Ci wybrać rozwiązanie, które w stu procentach usatysfakcjonuje Cię w dłuższej perspektywie.
Adrian Prędkiewicz
Marketing Manager
Marketing Manager w Selly. Planuje, wdraża i ulepsza działania marketingowe dla firm z branży usługowej, B2B i e-commerce zwiększając ich rentowność. Związany z digital marketingiem od lat. Doradza w zakresie strategii, wykorzystywania AI (sztucznej inteligencji), kampanii reklamowych i analityki.
Absolwent Akademii Leona Koźmińskiego. Lubi czytać, ćwiczyć i ścigać się na gokartach.