Bezpieczeństwo sklepu internetowego należy do podstaw, gdy planujemy intensywne działania w branży ecommerce. Zapewnia go między innymi certyfikat SSL, obecnie stanowiący standard. Brak zabezpieczenia tego rodzaju skutkować może nieprzyjemnym ryzykiem, niepewnością odczuwaną przez klientów i niższymi wynikami w wyszukiwarce.
Certyfikat SSL, czyli bezpieczeństwo sklepu internetowego
Certyfikaty SSL (Secure Socket Layer), który znamy dzisiaj, został wymyślony w 1994 roku. Stoi za tym firma Netscape, a technologia wraz z upływem lat stała się znana na całym świecie, a nawet potrzebna, aby zapewnić użytkownikom bezpieczeństwo.
Mówiąc prosto, certyfikat SSL w sklepie internetowym służy do szyfrowania przesyłanych danych pomiędzy serwerem, a użytkownikiem. Konsument zyskuje w ten sposób pewność, że jego dane, w tym również te wrażliwe, są chronione. Spokojnie płaci kartą lub innymi metodami płatności bez obaw, że z powodu braku zabezpieczeń ktokolwiek niepowołany może zyskać dostęp do danych.
Obecnie wspomniany rodzaj zabezpieczenia stał się standardem, a jego brak skutkuje ostrzeżeniami wysyłanymi przez przeglądarkę. Takie ostrzeżenia mogą skutecznie odwieść potencjalnego klienta od zakupu. Nawet w sytuacji, gdy z początku był zmotywowany, by doprowadzić go do końca. Powszechnie wiadomo, że gdy mamy kontakt z kwestiami bezpieczeństwa, w większości przypadków nie warto ryzykować. Certyfikat SSL to:
- Poufność danych, czyli szyfrowanie
- Ingerencja w dane przez osoby trzecie podczas przesyłania zostaje wykryta lub staje się niemożliwa, czyli integralność danych
- Pewność użytkowników w stosunku do strony, na którą trafili
Rozpoznamy obecność certyfikatu SSL na swojej lub cudzej witrynie po kilku znakach. Przede wszystkim jest to zielona kłódka w adresie strony. Link zamiast posiadania na swoim początku http, posiada https. Końcówka z “s” daje nam znak o tym, że strona lub sklep internetowy korzysta z bezpiecznego protokołu.
Jak zainstalować certyfikat SSL?
Sklepy internetowe wykorzystujące do swoich działań sprzedażowych oprogramowanie SaaS Selly otrzymują zabezpieczenie w postaci certyfikatu SSL w ramach podstawowego abonamentu. Oznacza to, że tylko bezpieczne witryny powstają w ramach platformy. To ułatwienie zarówno dla potencjalnych klientów takiego sprzedawcy, lecz przede wszystkim dla niego.
Rozwiązanie zabezpieczające sklep, o którym mówimy, zostało bowiem obowiązkowym aspektem, bez którego niemożliwa będzie chociażby integracja płatności internetowych Autopay. Wszystkie podmioty z nami współpracujące dbają o to, by zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa klienta końcowego.
Przewagą konkurencyjną, którą również pokazujemy, są ułatwienia i konfiguracja w sklepach internetowych na Selly. Wykonane zostały one w taki sposób, aby nie tylko ułatwiać korzystanie z oprogramowania. Sprzyjają one pozycjonowaniu witryny i fraz kluczowych, na których najbardziej zależy przedsiębiorcy. Brak odpowiednich zabezpieczeń w sklepie potrafi uczynić nieskutecznymi nawet najbardziej zaawansowane działania SEO (Search Engine Optimization).
Dlaczego warto zadbać o bezpieczeństwo sklepu w ten sposób?
Bez względu na to, czy w sklepie sprzedajemy artykuły dla lekarzy, czy dla rodziców, dzieci i profesjonalistów z konkretnej branży, zabezpieczenia to konieczność. Certyfikat SSL obecnie nie bez powodu jest podstawą, od której zaczynać powinno się działania w ramach własnej witryny i jej rozwoju.
- Integracja z Google Merchant oraz Facebookiem inaczej będzie niemożliwa – Jeżeli planujemy marketing w tych miejscach, bez certyfikatu SSL będzie to niemożliwe. Integracja wymaga bowiem jego obecności. Jeżeli zadbasz o ten aspekt, następnie otwierają się przed Tobą możliwości reklam z katalogu i remarketingu. Uważany jest on za podstawę działań w social media.
- Zaufanie społeczne – Nawet osoby, które nie są biegłe w korzystaniu z internetu i robieniu zakupów online, coraz częściej zyskują świadomość na temat bezpieczeństwa. Pomaga im również wyszukiwarka, która sygnalizuje brak wdrożonych rozwiązań zabezpieczających. Finalnie wychodzą ze sklepów, w których ich dane mają chociażby najmniejsze szanse, by wpaść w niepowołane ręce.
- Niezawodność – Dotychczas ochrona SSL oparta o protokół TLS 1.2 nie została w żaden sposób złamana. Szyfrowanie danych w ten sposób uniemożliwia odczytanie danych wrażliwych klientów sklepu nawet w sytuacji, gdy ktoś przechwycił ruch.
- SEO, ruch i obroty – Sam Google w wytycznych dla stron internetowych zaleca wykorzystanie certyfikatu SSL i wyraźnie zaznacza, że ma on wpływ na pozycje w wyszukiwarce. Jeżeli zależy nam na wysokich pozycjach na frazy wartościowe z punktu widzenia biznesu, zabezpieczenie staje się obowiązkowe. Wyższe pozycje to najczęściej większych ruch, a w kolejności sprzedaż i zyski dla firmy.
Jak zabezpieczyć sklep? – Podsumowanie
Podsumowując, każdy sklep internetowy z czasem powinien wdrożyć wspomniane powyżej zabezpieczenia. Witryny zbudowane w ramach naszej platformy mają to z głowy otrzymując certyfikat SSL w ramach abonamentu. Podejrzewamy, że mimo nadal dużej liczby stron w internecie bez zabezpieczeń, w kolejnych miesiącach i latach trend zwracania to to uwagi będzie nieustannie wzrastał.
Adrian Prędkiewicz
Marketing Manager
Marketing Manager w Selly. Planuje, wdraża i ulepsza działania marketingowe dla firm z branży usługowej, B2B i e-commerce zwiększając ich rentowność. Związany z digital marketingiem od lat. Doradza w zakresie strategii, wykorzystywania AI (sztucznej inteligencji), kampanii reklamowych i analityki.
Absolwent Akademii Leona Koźmińskiego. Lubi czytać, ćwiczyć i ścigać się na gokartach.