Optymalizacja sklepów internetowych, czyli podstawy SEO

Ilość wyświetleń artykułu: 399

Czas czytania: 10 minut

Zdobywanie ruchu w sklepie internetowym za pomocą wyszukiwarki w sposób organiczny jest jednym z głównych celów podczas tworzenia strategii marketingowej u wielu sprzedawców. Dzieje się tak nie bez powodu. Dobrze wypozycjonowany sklep na frazy, na którym nam zależy pod kątem biznesowym, może wygenerować dużą sprzedaż. Osoby wchodzące na witrynę z wyszukiwarki bowiem najczęściej są już zdecydowane na zakup produktu, lecz szukają odpowiedniej marki. To nasza szansa. Jak jednak zoptymalizować swój sklep internetowy, aby z niej skorzystać? 

Podstawy SEO – Optymalizacja sklepów internetowych krok po kroku 

Często myśląc o SEO (Search Engine Optimization), jako sprzedawca, można mieć skierowaną uwagę w nieco inną stronę niż to konieczne. Podczas, gdy powinniśmy zacząć w zakresie naszej witryny, skupiamy się wtedy na zewnętrznym zdobywaniu linków, tworzeniu treści na forach lub wykonywaniu innych rzeczy. Oczywiście, to ważne aspekty, lecz stoją w kolejce za pracą wykonaną w ramach witryny. Mówiąc o optymalizacji dobrze jest posiadać hierarchię wartości definiującą zadania do wykonania. Pierwszymi z nich powinny być między innymi te przedstawione poniżej. 

Plik robots.txt  – To tutaj się wszystko zaczyna. Plik robots.txt sklepu internetowego, nawet, gdy niewidoczny dla użytkownika, widoczny jest dla robotów Google. Analizują one jego zawartość dokładnie w celu określenia, czy mają pozwolenie na na pobranie zawartości konkretnego produktu lub podstrony. Warto wspomnieć, że w tym przypadku brak wykrycia reguły blokującej wiąże się z pozwoleniem. Sam proces odwiedzenia przez skrypty Google naszej strony internetowej i czytanie jej, jest nazywany crawlowaniem. Jeżeli jako sprzedawcy chcemy sprawdzić zawartość takiego pliku, zobaczymy go pod adresem https://twojadomena.com/robots.txt. Jeżeli wspomniana podstrona nie istnieje, oznacza to, że zezwalasz na czytanie całej swojej witryny bez wyjątków.

Mobilność treści i innych elementów sklepu – Obecnie ważniejsze niż kiedykolwiek jest dopasowanie sklepu do urządzeń mobilnych, gdyż w większości przypadków to właśnie z nich wpisywane są zapytania do wyszukiwarki. Treści i inne elementy w ramach witryny nie powinny wychodzić poza ekran użytkownika. Dbałość o User Experience (doświadczenia użytkownika), niezwykle ważny aspekt sprzedaży w internecie dzisiejszych czasów, powinna cechować się intuicyjnością i estetyką wdrożonego szablonu. Niezależnie od oprogramowania SaaS sklepów internetowych powinno się zadbać o responsywność szablonu. Decydując się na selly, nie będzie z tym żadnego problemu, gdyż wszystkie szablony w ramach systemu, nawet te darmowe, dostosowane są do urządzeń mobilnych. 

Szybkość ładowania – Jednym decydujących czynników w kontekście UX sklepu internetowego i jego pozycji w wyszukiwarce jest szybkość ładowania. Jeżeli treści zostaną dopracowane do perfekcji, a witryna nie będzie osiągać dobrych wyników wydajnościowych, mamy bardzo małe szanse na dojście do najwyższych pozycji. Należy tak opracować strukturę, treści i zoptymalizowane obrazy, aby całość dawała nam jak najkrótszy czas ładowania. Zadbaliśmy o to, aby sklepy stworzone z pomocą naszego oprogramowania miały możliwość zdobyć najwyższe noty w Google Speed Insights. Wspomniane narzędzie służy do sprawdzenia szybkości ładowania się sklepu i uzyskania informacji zwrotnej dotyczącej zalecanych do wprowadzenia zmian w ramach witryny. 

Dostępne jest pod adresem: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl 

SEO dla sklepu internetowego – Na co zwrócić uwagę tworząc treści? 

Jeżeli jako sprzedawcy lub specjaliści ecommerce chcielibyśmy osiągnąć wysokie pozycje, tworzenie treści będzie nieodłączną częścią naszej działalności. Nie mówiąc już o ich odpowiedniej optymalizacji, zarówno pod kątem użytkownika końcowego jak wyszukiwarki. Należy zatem zadbać, aby teksty i materiały graficzne (zdjęcia produktów, infografiki na blogu firmowym i banery) były odpowiednio zoptymalizowane. 

Meta title – Nie wiesz, czym jest meta title w danej kategorii lub produkcie? Jeżeli wpisujesz daną frazę w Google, przypuśćmy w celu dokonania zakupu konkretnego produktu, po kliknięciu ikony wyszukiwania, zobaczysz pierwsze pozycje. Każda ma pewien tytuł, nagłówek (jakkolwiek masz ochotę to nazwać), który ma w pewien sposób określić, czym jest dany wynik. To właśnie nasze meta title. Podczas uzupełniania jakiejkolwiek treści, powinniśmy zadbać o jego odpowiednią formę. Zarówno przy opisach produktów, kategorii, stronach informacyjnych, czy stronie głównej powinniśmy zadbać o staranne uzupełnienie. Pamiętajmy, aby nazwa zawierała słowo kluczowe, które chcemy wypozycjonować w ramach danego produktu. Określmy, co użytkownik znajdzie w tym miejscu. Pozwala to później spełnić jego oczekiwania i trafić dokładnie na takie osoby, które chcą np. dokonać zakupu. Dodawanie meta title z wykorzystaniem naszego oprogramowania jest proste. Wystarczy wypełnić miejsca, które są pokazane przy dodawaniu konkretnej pozycji. 

Meta description – Nie pomylmy tylko meta title z opisem danego produktu lub innej podstrony z zawartością. Drugą rzeczą, którą widzimy bowiem po wyszukiwaniu danej frazy w wyszukiwarce jest krótki opis. Ma on przyciągnąć uwagę i wprowadzić użytkownika do tematyki którą zobaczy po kliknięciu. Uzupełniając miejsce na meta description należy pamiętać, że nie ma tak dużego wpływu na SEO, lecz wpływa wyraźnie na poziom CTR (click through rate, czyli współczynnik klikalności). Opis to bowiem okazja, aby w kilku słowach przekonać konsumenta, że to, co znajduje się po drugiej stronie, spełni jego oczekiwania względem wyniku. 

Atrybuty alt przy materiałach graficznych – Prowadząc lub tworząc sklep internetowy, nie ma możliwości, by nie pojawiły się w nim materiały graficzne. Optymalizacja sklepów internetowych w dużej mierze natomiast polega na dopasowywaniu rozmiarów i wagi zdjęć produktowych, wizualizacji i grafik. 

Aby postąpić korzystnie pod względem SEO, przed wstawieniem danego zdjęcia produktu, powinniśmy je najpierw zmniejszyć. Nie przesadzajmy jednak z rozmiarem. Zbyt małe zdjęcie sprawi, że produkty będą wydawać się sfotografowane nieprofesjonalnie, a tego każdy chciałby uniknąć. Zaleca się znalezienie złotego środka pomiędzy estetyką, a optymalizacją. Kolejnym krokiem powinna być skuteczna kompresja. Jeżeli chcemy wykonać ją szybko, z powodzeniem wykorzystamy narzędzie tinyjpg 

Dostępne pod adresem: https://tinyjpg.com 

Linki do produktów – Dbając o SEO sklepu internetowego powinieneś wiedzieć, że nawet struktura linku ma znaczenie. Podstawową zasadą jest ta, że linki powinny być maksymalnie uproszczone i czytelne. Zaleca się, aby zawierały również frazę kluczową. Według ostatnich opinii specjalistów z branży SEO można przypuszczać, że ich struktura powinna wyglądać w podobny sposób do przedstawionego: domena/kategoria/produkt-be-id10 

Keywords – Czyli o co chodzi ze słowami kluczowymi i ich optymalizacją? 

Słowa kluczowe są w kontekście optymalizacji sklepu internetowym podstawowym pojęciem do opanowania. Właśnie od ich zrozumienia zaczyna się przygoda z działaniami mającymi na celu pozyskanie liczniejszego ruchu organicznego z wyszukiwarki. 

Wyjaśniając pojęcia w najprostszy sposób można powiedzieć, że to takie wyrazy, po których wpisaniu w wyszukiwarkę przez użytkownika, ma pojawić się Twój sklep internetowy. Frazy, które mają sprawić, by w sposób szybszy i skuteczniejszy Cię znaleziono. A to wszystko w sposób organiczny, w którym płacisz za początkowe “wybicie” konkretnych fraz, lecz nie ponosisz kosztów za kliknięcie, jak to się dzieje w przypadku np. reklamy Google Ads. 

Wybór słów kluczowych, które wpływają na kształt działań podejmowanych w kolejnych krokach, nazwy produktów i wszystkie inne czynności w ramach witryny, powinny zostać zweryfikowane podczas konsultacji ze specjalistą. Strategia słów kluczowych pozwoli prowadzić działania optymalizacyjne i marketingowe w sposób zorganizowany i spójny. Dzięki temu unikniemy również przepalenia zbyt dużej ilości budżetu na aspekty, które nie przełożą się w sposób znaczący na biznes. 

Narzędzia, które pomogą nam dobrać odpowiednie słowa kluczowe do opisów produktów, kategorii, strony informacyjne i na blog firmowy: 

  • Planer słów kluczowych Google Ads 
  • Answer The Public 
  • Ubersuggest 
  • SEMSTORM 
  • Senuto 
  • ahrefs 

Wykorzystanie potencjału powyższych narzędzi zminimalizuje ryzyko pominięcia ważnej z punktu widzenia działalności frazy kluczowej. Jeżeli sam nie czujesz się pewnie w analizach tego rodzaju, nic straconego. Możesz skorzystać z audytu SEO sklepu internetowego lub współpracy ze sprawdzonym specjalistą w tej dziedzinie. Pomoże Ci on poukładać wszystkie klocki w całość, aby finalnie stworzyć mocny fundament pod budowę kolejnych treści. Wybór słów kluczowych będzie wpływał bowiem na każdy element sklepu internetowego, a strategia takiej optymalizacji zawiera też efektywne sposoby linkowania wewnętrznego w ramach witryny. 

Zalecamy skorzystanie z tej opcji, gdyż mówiąc o słowach kluczowych, powinniśmy zadbać o takie aspekty, jak odpowiednia ich ilość w tekście o danej długości, umiejscowienie i wykorzystanie synonimów branżowych. Istnieje ogromna ilość czynników, które czynią treści atrakcyjnymi zarówno dla użytkowników jak wyszukiwarek. Pomijając je, tracimy szansę uzyskania ruchu organicznego i konkretnych wyników sprzedażowych.

Audyt SEO sklepu internetowego 

Jeżeli chciałbyś dowiedzieć się, dlaczego mimo pracy nad SEO, Twój sklep nadal nie zajmuje wysokich miejsc w wyszukiwarce i co można poprawić w strategii, skorzystaj z audytu SEO. Pozwala on z pomocą specjalistów ponownie przeanalizować podejmowane przez siebie działania, zebrać informację zwrotną, a następnie wdrożyć lub zlecić zalecenia na zewnątrz. Wprowadzone poprawki i modyfikacje powinny poprawić efektywność sklepu internetowego w wyszukiwarce. 

Współpracujemy z partnerem, który przeprowadzi dla każdego sklepu zbudowanego z wykorzystaniem naszej platformy SaaS, darmowy audyt SEO. 

Należy jednak pamiętać, że na efekty optymalizacji sklepów internetowych często trzeba poczekać. Zanim wszystkie wprowadzone zmiany zostaną zaindeksowane i przebiją się przez konkurencję, mijać mogą tygodnie, miesiące, a czasem lata. Podchodząc do pozycjonowania sklepu, konkretnych fraz i myśląc o ruchu organicznym z wyszukiwarki, powinniśmy mieć taką świadomość. 

Bezpieczeństwo, czyli certyfikat SSL jako obowiązek 

Jeżeli chciałbyś zoptymalizować sklep internetowy i osiągnąć wysokie pozycje w wyszukiwarce na preferowane frazy, powinieneś posiadać certyfikat SSL. Wybicie się bez niego jest obecnie niemal niemożliwe, czego potwierdzenie zyskasz w przeciągu następnych kilku minut. 

Wystarczy, że wpiszesz w Google jakąkolwiek nazwę produktu, który Cię obecnie interesuje. Następnie pomiń pierwsze 3 lub 4 wyniki, które prawdopodobnie są reklamą i przejdź do organicznych wyników wyszukiwania. Przejdź do otwarcia czterech lub pięciu sklepów lub stron internetowych, które widzisz, w oddzielnych kartach. Teraz możesz zobaczyć, ile z nich posiada zieloną kłódkę obok adresu strony. Prawdopodobnie każda z nich lub zdecydowana większość. Certyfikat SSL jest oficjalnie wymieniany przez Google jako jeden z decydujących czynników w kontekście ratingowym. Między innymi to spowodowało, że włączyliśmy darmowy certyfikat SSL dla sklepów w ramach podstawowego abonamentu w selly. 

Błędy w optymalizacji sklepu internetowego – Czego nie robić? 

Poziom skomplikowania prawidłowej optymalizacji sklepu internetowego sprawia, że błędy popełnić można bardzo łatwo. Wystarczy nieuwaga lub odrobina niewiedzy, a nasza szansa na osiągnięcie wysokich pozycji na wartościowe frazy kluczowe zmniejsza się. Dobra wiadomość jest taka, że gdy zdarzyło Ci się popełnić te błędy wcześniej, a teraz je poprawisz, możesz liczyć na lepsze efekty na przestrzeni czasu. Małe zmiany potrafią robić wielką różnicę. Czego nie robić przy optymalizacji SEO sklepu internetowego? 

  • Nie używaj tych samych linków w menu głównym i w stopce sklepu.
  • Staraj się unikać wstawiania do menu tymczasowych podstron (takich jak promocje).
  • Nie korzystaj z linków nofollow, gdy linkujesz wewnętrznie do ważnych podstron lub produktów.
  • Pamiętaj o zastosowaniu kanonicznych linków, gdy konkretne podstrony generują się w sposób automatyczny. 
  • Linki wewnętrzne również powinny zawierać frazy kluczowe. Ogranicz do minimum wezwania do działania, które linkują za pomocą tekstu np. “Przejdź dalej”. 
  • Nie kopiuj tekstów i opisów z innych stron i blogów. Szczególnie blogów firm, które uznajesz za konkurencyjne. 
  • Jeżeli tworzysz podstronę, zadbaj o obecność treści na niej. Puste podstrony to zły znak, lecz uważaj, aby z drugiej strony nie przestraszyć potencjalnego klienta zbyt dużą ilością tekstu. 
  • Gdy tylko możesz, stosuj unikalne treści. Najlepiej, gdy w internecie jeszcze takich nie ma. Jeżeli z początku to niemożliwe, staraj się na przestrzeni czasu uzupełniać sklep w unikalne treści np. przy kluczowych produktach. 

Podsumowanie – Profesjonalna organizacja zapobiega błędom 

Specjaliści często zdają się nie doceniać wartości strategii optymalizacji strony internetowej, struktury linków i rozwoju treści. Podejmowane rutynowo i w sposób spontaniczny działania, bez zwrócenia uwagi na długofalową strategię, mogą nie przynosić tak dobrych wyników, jak regularność i profesjonalna organizacja. Mamy nadzieję, że powyższy tekst pozwoli Ci na dokładniejsze zrozumienie i zaplanowanie działań optymalizacyjnych w sklepie internetowym. My zrobiliśmy wszystko, aby nasza platforma SaaS zapewniła Ci do tego najlepsze możliwe warunki.

Adrian Prędkiewicz

Adrian Prędkiewicz
Marketing Manager

Marketing Manager w Selly. Planuje, wdraża i ulepsza działania marketingowe dla firm z branży usługowej, B2B i e-commerce zwiększając ich rentowność. Związany z digital marketingiem od lat. Doradza w zakresie strategii, wykorzystywania AI (sztucznej inteligencji), kampanii reklamowych i analityki.

Absolwent Akademii Leona Koźmińskiego. Lubi czytać, ćwiczyć i ścigać się na gokartach.

Wypróbuj Selly bez ryzyka!

Rozpocznij za darmo i ciesz się 14-dniowym okresem próbnym.
Zamów indywidualną szatę graficzną, a otrzymasz 60 dni testowania oprogramowania całkowicie bezpłatnie!

Kontakt

Selly Sp. z o.o.
ul. Księcia Witolda 21/13, 50-202 Wrocław
NIP: 8961565693
REGON: 367683150, KRS: 0000684539

Dział sprzedaży: oferta@selly.pl

tel: +48 533 033 933