Jako sprzedawca internetowy doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, że 99% osób, które odwiedza Twój sklep, mimo zainteresowania ofertą, nie dokonuje zakupu. Oczywiście można prowadzić działania, które zwiększą współczynnik konwersji, ale w tym artykule poruszymy kwestię aktywizacji klientów, ponieważ ten 1% jest kluczowy dla Twojego biznesu. Dlatego należy zadać sobie pytanie – co można zrobić, aby sklep internetowy sprzedawał więcej?
Doceń klientów, których już pozyskałeś
Zgodnie z badaniami pozyskanie nowego klienta jest 7 razy droższe niż aktywizacja już pozyskanego. Ponadto ktoś, kto już od Ciebie kupił jest Twoim idealnym klientem. Oznacza to, że zarobisz więcej nawiązując relację ze swoimi klientami, ponieważ wydasz mniej pieniędzy na kampanie marketingowe. Jak to robić i jakich narzędzi używać?
Faworyzuj stałych klientów
Jeżeli Twoi klienci mają do Ciebie wracać, to muszą czuć w tym sens. Dlatego skutecznym rozwiązaniem są karty stałego klienta, które zapewniają kupującym atrakcyjne warunki. Stałym klientom możesz również zaoferować bezpłatną wysyłkę, rabaty na święta czy gratisy. Zauważ, że oferowanie powyższych gratyfikacji jest znacznie tańsze niż pozyskanie nowego klienta w Google AdWords, Facebook Ads czy innych kanałach reklamowych.
Nie daj zapomnieć o swoim sklepie internetowym
Jeżeli ktoś kupił u Ciebie raz, jest bardzo duża szansa na to, że kupi kolejny raz. Dlatego Twoim zadaniem jest wdrożyć takie działania, aby klient o Tobie nie zapomniał. Do realizacji tych założeń idealnie sprawdzi się:
- remarketing w Google AdWords i Facebook Ads,
- Google Merchant Center,
- marketing automation,
- e-mail marketing,
- prowadzenie komunikacji w social media, takich jak Facebook, Instagram, Snapchat czy Twitter.
Jeżeli nie dasz o sobie zapomnieć, a Twój klient znów będzie potrzebował produktów, które oferujesz, to wróci do Ciebie. Jednak, aby do tego doszło, to pierwsza transakcja musi przebiec sprawnie, a klient musi mieć o niej możliwie najlepsze zdanie. Jeżeli będzie zadowolony – wróci – musisz tylko zwrócić na siebie jego uwagę.
Dostarczaj treść – nie ofertę
Aby Twoi klienci kupowali u Ciebie wielokrotnie – jako marka, musisz im dostarczać wartościową treść, która tak jak Twoja oferta, rozwiąże ich realne problemy. W przeciwnym wypadku nie wypracujesz eksperckiego wizerunku i będziesz dla nich jednym z wielu sklepów internetowych. Dlatego komunikacja marketingowa jest niezwykle istotna, ponieważ dzięki niej jesteś w stanie nawiązać relację z klientami. W efekcie zaczną traktować Twoją markę jak dobrego kolegę, na którego zawsze mogą liczyć. Do tego typu działań najlepiej sprawdzą się:
- poradniki, np. możesz zredagować dokument PDF, w którym opowiesz robić portretowe zdjęcia najlepszej jakości, a w tym poradniku uwzględnisz obiektywy, które masz w ofercie,
- recenzje i testy produktów,
- porównania produktów konkurencyjnych, np. Canon vs Nikon,
- treści edukacyjne, które nauczą klienta prawidłowego korzystania z zakupionego produktu, np. obsługi aparatu fotograficznego “lustrzanki”,
- wywiady z autorytetami w danej dziedzinie, np. w fotografii.
Treści możesz dostarczyć w formie wpisu na blogu, wideo czy podcastu. Wszystko zależy od tego jakie masz zasoby i ile masz czasu. Jedno jest jednak pewne – jeżeli nie podejmiesz tego typu działań, to pozostaniesz za konkurencją, u której Twoi klienci zaczną kupować.
Twój klient to człowiek, a nie pieniądze
Podstawową zasadą skutecznej sprzedaży jest traktowanie klientów jak partnerów biznesowych, a nie tylko jako źródła przychodu. Pamiętaj, że dostarczając im swoje produkty, rozwiązujesz ich problemy. Jeżeli będziesz atakować ich ofertą – odwrócą się do Ciebie. Z kolei jeżeli swoją ofertę obudujesz wartościami dodanymi, to zyskasz ich sympatię i zaufanie, a te przełożą się na sprzedaż.