Co oznacza fulfillment i jak działa?
Wsparcie logistyczne to nieodłączny element właściwie funkcjonującego biznesu e-commerce. Koszty wysyłki zamówienia, czas jego realizacji oraz wybór form dostawy to elementy, które w istotny sposób wpływają na funkcjonowanie biznesu w sieci. Wyzwania, które coraz bardziej wymagający klienci, stawiają przed przedsiębiorcami działającymi w sieci, skłaniają ich do skorzystania ze wsparcia logistycznego i zdecydowania się na tzw. fulfillment.
Dowiedz się jak działa fulfillment, czym jest ten model logistyczny oraz czy sprawdzi się w Twoim biznesie.
Co powinieneś wiedzieć o modelach logistycznych przed prowadzeniem sklepu internetowego
Zakładając sklep internetowy staniesz przed wyzwaniem wyboru systemu logistycznego, w którym będzie funkcjonować Twój biznes. Oto najpopularniejsze rozwiązania związane z branżą e-commerce.
- Własny magazyn, czyli najpopularniejsza i najprostsza forma magazynowania i obsługi przesyłek. Składowanie towarów we własnym magazynie wymaga odpowiedniej przestrzeni, a także pracowników, którzy będą realizować zamówienia.
- Dropshipping to model logistyczny, który zyskuje coraz większą popularność. W modelu tym nie trzeba posiadać własnego magazynu, ani towaru – towary wysyłane są do klientów bezpośrednio od zewnętrznego dostawcy.
- Fulfillment to opcja pośrednia między dwoma powyższymi. Więcej o tym rozwiązaniu dowiesz się z dalszej części artykułu.
Czym jest fulfillment?
Fulfillment polega na outsourcingu usług logistycznych, czyli kompleksowej obsłudze magazynowania oraz wysyłki towarów przez zewnętrznego operatora. Fulfillment to usługa, która opiera się na działaniu firmy zewnętrznej zajmującej się obsługą zamówień w systemie sprzedaży online. Taka zewnętrzna firma przejmuje obsługę logistyczną zamówień z firmy zlecającej usługę.
Nie tylko magazynowanie towarów
Procesy logistyczne zachodzące w modelu fulfillment obejmują wszelkie działania związane z obsługą magazynowania i wysyłania paczek do klientów. Nie jest to zatem jedynie proces magazynowania towarów, ale również system wspierający wysyłkę oraz obsługę zwrotów.
Do podstawowych zadań tego modelu logistycznego zalicza się odbiór towaru, magazynowanie, kompletowanie zamówień, pakowanie oraz doręczanie do docelowego klienta. Obsługa zwrotów oraz reklamacji to dodatkowe działania, na które możesz liczyć w systemie fulfillment.
Fulfillment w sklepie internetowym
Model logistyczny fulfillment swoją popularność zdobył, dzięki temu, że jest pewnego rodzaju kompromisem pomiędzy dropshippingiem, a samodzielną obsługą magazynu. Nie jest to jednak rozwiązanie uniwersalne, które sprawdzi się w każdym sklepie internetowym. Tak jak każde rozwiązanie ma on swoje pozytywne i negatywne strony, z którymi warto zapoznać się przed wprowadzeniem modelu do swojego biznesu.
Zalety wynikające z rozwiązania fulfillment
Fulfillment posiada wiele pozytywów, które bez wątpienia wspierają rozwój sklepów internetowych. Oto najczęściej wyróżniane zalety tego modelu:
- koszty magazynowania oraz zatrudnienia pracowników zostają zmniejszone do koniecznego minimum
- niskie koszty przesyłek ze względu na to, że firmy logistyczne otrzymują lepsze stawki we współpracy z firmami kurierskimi
- wysyłka towarów do klientów następuje w szybkim czasie, co zwiększa ich zadowolenie z zakupów
- zautomatyzowane systemy, w które wyposażone jest centrum logistyczne, zmniejsza prawdopodobieństwo pomyłek podczas dużej liczby wysyłanych paczek
- możliwość obsługi większej liczby zamówień
- usprawnienie procesów logistycznych w firmie
- możesz skupić się na sklepie internetowym i zająć się rozwojem biznesu zlecając obsługę paczek zewnętrznej firmie
Wady modelu fulfillment
Fulfillment, jak każde rozwiązanie, posiada również swoje wady, które warto znać, aby odpowiednio dopasować system do potrzeb biznesu. Jako największe minusy tego modelu wskazuje się:
- brak całkowitej kontroli nad wysyłką produktów oraz obsługą zwrotów, ze względu na zlecenie tych działań odrębnej firmie
- model logistyczny typu fulfillment nie jest dostępny dla małych sklepów, ponieważ firmy obsługujące ten system wymagają pewnej, większej i korzystnej dla nich ilości zamówień, którymi mogą się zająć
- system ten nie zawsze jest wskazany dla dużych przedsiębiorstw
Kiedy właściciel sklepu powinien zdecydować się na fulfillment?
Każdy przedsiębiorca, prędzej czy później, będzie musiał podjąć decyzję dotycząca wyboru modelu logistycznego w firmie. Dla kogo zatem idealnym rozwiązaniem będzie przedstawiony model fulfillment i kiedy warto z niego skorzystać?
Na model ten przede wszystkim powinny się zdecydować firmy, które potrzebują pomocy w obsłudze zamówień oraz rozbudowywać swój biznes. Dodatkowo, bardzo często firmy fulfillmentowe oferują również usługi dodatkowe, takie jak reklamacje, czy zwroty, a to bez wątpienia plus podczas chęci ekspansji na rynki zagraniczne.
Korzyści finansowe wynikające z fulfillmentu, a także możliwość rozwoju sklepu internetowego, bez wątpienia zachęcają do skorzystania z outsourcingu realizacji zamówień przez firmy logistyczne.
Adrian Prędkiewicz
Marketing Manager
Marketing Manager w Selly. Planuje, wdraża i ulepsza działania marketingowe dla firm z branży usługowej, B2B i e-commerce zwiększając ich rentowność. Związany z digital marketingiem od lat. Doradza w zakresie strategii, wykorzystywania AI (sztucznej inteligencji), kampanii reklamowych i analityki.
Absolwent Akademii Leona Koźmińskiego. Lubi czytać, ćwiczyć i ścigać się na gokartach.