Co to jest platforma E-commerce? Jak wybrać najlepszą?

Ilość wyświetleń artykułu: 275

Czas czytania: 5 minut

jaka platforma dla sklepu internetowego

Zakupy przez Internet stały się dla nas codziennością. Obecnie wiele firm przenosi swoją działalność do sieci, ponieważ sprzedaż internetowa staje się coraz bardziej popularna, a temat platform e-commerce coraz częściej poruszany jest w ogólnodostępnych publikacjach. Klienci chętniej robią zakupy w sklepach internetowych, a to przyczynia się do rozwoju nowych narzędzi e-commerce. Dla sprzedawców jest to okazja, aby swoją sprzedaż rozpocząć w zupełnie nowym miejscu, jednak jaką platformę e – commerce wybrać? Zobacz jak tworzyć sklepy internetowe na abonament i hurtownie internetowe

Platformy e-commerce, czym właściwie są?

Platforma e-commerce (ang. e-handel) to nic innego, jak oprogramowanie, które służy do prowadzenia i zarządzania sklepów internetowych. Przede wszystkim wspomaga niezbędne funkcje, takie jak:

  • Zarządzanie produktami, która umożliwia dodawanie produktów oraz ich usuwanie, a także wprowadzanie cen, opisy i wskazanie stanów magazynowych.
  • Zarządzanie sprzedażą, odpowiadające za zarządzanie zamówieniami, wysyłkę oraz przyjmowanie płatności.
  • Możliwość integracji z innymi narzędziami i programami.
  • Szybki kontakt z klientem.

Obecnie na rynku można zaobserwować znaczny rozwój platform e-commerce, ze względu na widoczne zwiększenie tworzenia sklepów internetowych, dlatego przygotowaliśmy zestawienie najpopularniejszych platform sprzedażowych.

Typy platform e-commerce

Zanim przedstawimy zestawienie najpopularniejszych platform, warto wspomnieć, że w e-commerce występują cztery popularne rozwiązania:

  • platformy typu Open Source,
  • platformy Software as a Service,
  • platformy dedykowane,
  • platformy licencyjne.

Każda z platform ma swoje cechy szczególne, które warto uwzględnić wybierając rozwiązanie do swojego biznesu. Poniżej przedstawimy wady i zalety każdej z platform, aby rozjaśnić potencjalnemu klientowi, który wybór platformy e-commerce będzie tym najlepszym.

Platformy Open Source

Platformy open opierają się na tzw. wolnym oprogramowaniu. Modyfikacja sklepu w rozwiązaniu open source jest bardzo elastyczna dzięki dostępowi do kodu źródłowego. Rozwiązania open nie posiadają opłaty instalacyjnej, są darmową platformą, a mimo to nie ograniczają wyboru hostingu i zarządzania nim. Wymagają jednak przynajmniej średniozaawansowanej wiedzy o programowaniu lub pomocy programisty, a modyfikacje wiążą się z dodatkowymi kosztami (zakup wtyczek, integracje). Stosunkowo długo dostosowuje się je pod potrzeby sklepu oraz wymagają samodzielnego dbania o bezpieczeństwo i stabilność.

Do najpopularniejszych systemów open source zalicza się platforma PrestaShop oraz Magento.

Platformy SaaS

Platformy SaaS (Software as a Service), czyli platformy abonamentowe umożliwiają wykorzystanie gotowego oprogramowania i gotowych szablonów. Zaletą tego rozwiązania jest stosunkowo tanie oraz szybkie rozpoczęcie prowadzenia sklepu oraz możliwość jego prowadzenia bez specjalistycznej wiedzy. Dodatkowo  rozwiązanie abonamentowe objęte jest nadzorem dostawcy, zatem nie musimy się martwić o integracje i wtyczki, a support otrzymujemy w cenie abonamentu, którego miesięczny koszt wskazywany jest przez dostawcę usług. Platformy abonamentowe wymagają dostosowania się do pracy dostawcy oprogramowania oraz ograniczają możliwości modyfikowania e-sklepu. Dostępna jest również integracja sklepu z Allegro i wystawianie aukcji na Allegro z jednego miejsca.

Obecnie nasza platforma (Selly) należy do jednej z najpopularniejszych, dostarczając profesjonalne rozwiązania dla sprzedawców z większości branży. Potwierdza to między innymi ranking szybkiesklepy.pl, gdzie widać różnicę w szybkości sklepów zbudowanych na naszej platformie w porównaniu do tych, które posiada konkurencja.

Platformy dedykowane

Na wdrożenia dedykowane decydują się przede wszystkim wymagające konkretnej i specyficznej konfiguracji sklepy internetowe. Rozwiązanie tego typu wymaga długotrwałej i rzetelnej współpracy z twórcą. Jeśli chodzi o zalety platform dedykowanych to głównie idealnie dopasowane rozwiązania do wymagań i specyfiki sklepu, a także możliwości optymalizacji procesów. Bardzo wysokie koszty oraz czasochłonność wdrożenia to bez wątpienia wady platform dedykowanych. Dodatkowo systemy te mogą wolniej reagować na zmiany trenów oraz ograniczają możliwości korzystania z części dostępnych modułów open source.

Do tego rodzaju platform zaliczają się PrestaShop, Woocommerce.

Platformy licencyjne

Systemy licencyjne przeznaczone są przede wszystkim dla dużych sklepów branży e-commerce, ze względu na swoje rozbudowane oprogramowanie i najbardziej zaawansowane technologicznie narzędzia umożliwiają prowadzenie sprzedaży wielokanałowej.  Zaletą takiego rozwiązania są niewątpliwie zaawansowane narzędzia promocyjne, obsługa procesów omnichannelowych, skalowalność systemów, szybkość działania i bardzo wysoki poziom zabezpieczenia danych. W systemach na licencji możemy rozdysponować nieograniczoną liczbę produktów oraz dokonać segmentacji klientów.  Wadą platformy opartej na licencji jest duża czasochłonność wdrożenia oraz wysoki koszt wdrożenia. Dodatkowo rozwiązania te wymagają płatnej licencji, które potrafią kosztować od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych rocznie, a także zespołu IT zajmującego się obsługą systemu.

Platformy oparte na płatnej licencji to SAP Hybris oraz Magento Commerce.

Funkcjonalności platformy e-commerce

W Polsce dominujące oprogramowanie e-commerce to rozwiązania open oraz abonamentowe, przy wyborze platformy warto upewnić się czy spełnia wymagane przez nas funkcjonalności e-sklepu. Wybór platformy e-commerce wymaga dokładnego zapoznania się z ich możliwościami, dlatego poniżej przedstawiliśmy funkcjonalności, jakie posiada platforma Selly.pl

  • Sprzedaż szerokiego katalogu produktów w sklepie internetowym,
  • Wygodny wgląd do sklepu internetowego oraz bezproblemowy proces zakupu dostosowany do klienta,
  • Wyższa konwersja w sklepie związana z przejrzystością wykonywanych zakupów,
  • Wykorzystanie narzędzia wspierającego sprzedaż,
  • Wszelkiego rodzaju programy lojalnościowe i partnerskie,
  • Wygodna obsługa posprzedażowa,
  • Skuteczne tworzenie treści, takich jak newsletter, blog oraz landing page,
  • Funkcje umożliwiające globalizację sprzedaży online,
  • Możliwość sprzedaży hurtowej poprzez sklep internetowy,
  • Platformy sprzedażowe objęte całodobowym monitoringiem serwerów, co zapewnia bezpieczeństwo korzystania z platformy,
  • Najwyższy poziom optymalizacji SEO oraz udoskonalenia dla webmasterów.
Podsumowanie

Zakładając sklep internetowy warto wykonać listę funkcji, których oczekujemy od platformy e-commerce, aby spełniała nasze oczekiwania. Warto zwracać uwagę na gotowe rozwiązania oferowane przez platformę, nasze umiejętności, a także na to jakim budżetem dysponujemy. Odpowiednio dobrana platforma do potrzeb sklepu internetowego potrafi nadać biznesowi ogromną przewagę konkurencyjną.

 

Adrian Prędkiewicz

Adrian Prędkiewicz
Marketing Manager

Marketing Manager w Selly. Planuje, wdraża i ulepsza działania marketingowe dla firm z branży usługowej, B2B i e-commerce zwiększając ich rentowność. Związany z digital marketingiem od lat. Doradza w zakresie strategii, wykorzystywania AI (sztucznej inteligencji), kampanii reklamowych i analityki.

Absolwent Akademii Leona Koźmińskiego. Lubi czytać, ćwiczyć i ścigać się na gokartach.

Załóż sklep internetowy

W Selly możesz bezpłatnie wypróbować oprogramowanie sklepu internetowego przez 14 dni!
Gotowe szaty graficzne, dopasowana funkcjonalność do etapu rozwoju sklepu i nieograniczone możliwości w rozwoju!

Kontakt

Selly Sp. z o.o.
ul. Księcia Witolda 21/13, 50-202 Wrocław
NIP: 8961565693
REGON: 367683150, KRS: 0000684539

Dział sprzedaży: oferta@selly.pl

tel: +48 533 033 933