Prowadzenie własnego biznesu obecnie nie zależy jedynie od lokalizacji. W dobie pracy zdalnej, rozwoju działań w Internecie oraz globalizacji, prowadzenie firmy nie musi ograniczać się jedynie do wielkich aglomeracji. Małe miasta również stanowią świetną bazę do prowadzenia firmy oraz realizacji marzeń o świetnie prosperującej działalności.
Jeśli myślisz o własnym biznesie, ale nie wiesz od czego zacząć oraz gdzie szukać pomysłu – zapoznaj się z naszym artykułem. Przedstawiliśmy TOP 10 najlepszych inspiracji na pomysł na biznes w małym mieście.
To powinieneś wiedzieć przed założeniem własnego biznesu
Chcąc założyć własny biznes trzeba mieć na uwadze pewne aspekty, które wpływają na powodzenie przedsięwzięcia w danej branży. Zasady funkcjonowania rynku to najważniejszy system, który będzie bezpośrednio oddziaływał na Twoją firmę. Podczas prowadzeniu własnego biznesu zwrócić trzeba uwagę przede wszystkim na popyt na oferowane przez Ciebie usługi. Czy biznes przyciągnie wystarczającą ilość klientów? Czy będzie interesujący dla mieszkańców Twojej miejscowości? Warto odpowiedzieć sobie na te pytania, aby zrozumieć, czy biznes będzie miał szansę na powodzenie.
Kolejnym, równie ważnym aspektem, są zasoby, które posiadasz, aby prowadzić biznes. Zanim podejmiesz decyzję o prowadzeniu biznesu zastanów się, czy posiadasz odpowiedni kapitał, wiedzę, know-how, a także, jeśli istnienie taka potrzeba, odpowiednią ilość pracowników.
Jak znaleźć pomysł na własny biznes?
Myśląc o założeniu własnej firmy przede wszystkim trzeba zauważać potrzeby otoczenia. Najbliższe otoczenie najczęściej daje najlepszą wskazówkę, jaki biznes warto otworzyć. Dowiedz się od osób, które mieszkają w małej miejscowości, czego im brakuje, jakie mają potrzeby oraz jakimi produktami i usługami byliby potencjalnie zainteresowani.
Szukając pomysłu na własny biznes warto również pomyśleć nad swoimi zainteresowaniami i zaletami. Praca powinna być również przyjemnością, dlatego warto przemyśleć własne możliwości oraz mocne strony, które bez wątpienia pomogą w prowadzeniu efektywnego biznesu.
TOP 10 pomysłów na biznes w małym mieście
Już wiesz, gdzie szukać pomysłu na swój biznes oraz na jakie aspekty należy zwrócić uwagę zakładając własną firmę. Jeśli jednak nadal nie masz pomysłu na własny biznes zapoznaj się z naszą listą inspiracji na najlepszy biznes w małym mieście.
Projektowanie wnętrz
Coraz więcej osób pragnie mieć urządzone mieszkanie zgodnie z najnowszymi trendami, dlatego chętnie powierzają swoje posiadłości projektantom wnętrz, którzy zrobią to profesjonalnie. Ogromną zaletą prowadzenia takiego biznesu jest możliwość poszukiwania potencjalnych klientów nie tylko na lokalnym rynku. Wiele osób przyjmuje zlecenia projektów wnętrz w formie zdalnej, dlatego może wykonywać to zadanie niemalże z każdego miejsca na świecie.
Kolejnym atutem prowadzenia takiego biznesu jest możliwość nawiązania współpracy z deweloperami, którzy oferują mieszkania „pod klucz”, czyli z pełnym wyposażeniem. Stała współpraca z deweloperem często polega na pracy związanej z dojazdami do miejsca budowy, jednak w dalszym ciągu biznes może być prowadzony w małej miejscowości.
Porządkowanie i projektowanie ogrodów
Równie popularne, jak projektowanie mieszkań, staje się projektowanie ogrodów. Mieszkańcy małych miejscowości często posiadają nieruchomości wraz z ogrodem, który pragną estetycznie zagospodarować. Dodatkowo coraz więcej osób, które nie posiadają narzędzi oraz wiedzy, poszukuje firm, które właściwie zadbają o ich zieleń. Konieczność podcinania drzew, trawy, dbania o nasadzenia oraz cyklicznego sprzątania ogrodu, zwłaszcza w okresie wiosennym i jesiennym, sprawia, że klientów na pewno nie zabraknie. Dodatkowo, jeśli zadbasz o dobrą reklamę i opinię, a Twoi klienci będą zadowoleni z Twoich usług, na pewno zachęcą mieszkańców ościennych miejscowości do korzystania z Twojej firmy.
Tworzenie stron www
Biznes opierający się na tworzeniu stron internetowych można prowadzić wszędzie. Jedynym istotnym aspektem jest posiadanie odpowiedniej wiedzy oraz umiejętności, które pozwolą wykonać stronę internetową odpowiadającą wymaganiom klienta.
Twórca stron internetowych może pracować zarówno z małego, jak i dużego miasta. Kluczem do efektywnego prowadzenia takiego biznesu jest reklama oraz skuteczna sprzedaż swoich usług. Warto zatem oferować swoje działania na grupach biznesowych oraz stworzyć własną stronę, która będzie stanowiła zarówno Twoja wizytówkę, jak i portfolio.
Usługi beauty
Wiele osób uważa, że rynek beauty jest już przesycony. Jednak nie w małych miastach. Profesjonalne zabiegi pielęgnacyjne, podologiczne oraz związane z medycyną estetyczną to wciąż rzadkość w niewielkich miejscowościach, a popyt na nie stale wzrasta.
Branża beauty obecnie jest w rozkwicie, więc coraz więcej osób chętnie korzysta z usług oferowanych przez salony kosmetologiczne, których w mniejszych miejscowościach nadal brakuje.
Własne studio fotograficzne
Wszyscy uwielbiamy uwieczniać wyjątkowe chwile na fotografiach i wracać do nich w każdej okazji. Coraz więcej osób decyduje się na sesje tematyczne, portretowe lub rodzinne, które następnie przez wiele lat cieszą i przywołują piękne wspomnienia. Właśnie nie względu na to warto zainteresować się fotografią.
Własny, niepowtarzalny styl fotografowania oraz aktywne budowanie portfolio sprawi, że klienci tłumnie będą ustawiać się do Ciebie, aby wykonać sesję zdjęciową. Dodatkowo, nie musisz ograniczać się do miejscowego studia fotograficznego. Jeśli będziesz mistrzem w swoim fachu z Twoich usług będą korzystać nie tylko osoby z Twojej okolicy, ale również z całego kraju.
Będąc fotografem warto zainteresować się również fotografią produktową. Wiele firm poszukuje fotografa, który wykona dla nich ciekawe, przyciągające wzrok ujęcia produktów, które następnie mogą umieścić w swoim sklepie internetowym. Kwitnie również biznes związany z prezentowaniem wnętrz. Fotografowanie mieszkań jest niezwykle potrzebne, gdy chcemy zaprezentować nieruchomość lub luksusowy hotel – fotografia daje wiele możliwości!
Broker kurierski
Może to brzmieć nieco zagadkowo, bo przecież na co dzień mamy styczność z ogromną liczbą firm kurierskich, jednak zawód brokera kurierskiego może być bardzo dochodowy, a dodatkowo może być wykonywany również w małym mieście.
Broker kurierski to osoba, która współpracuje z firmami kurierskimi pełniąc rolę pośrednika pomiędzy nadawcami przesyłek a przewoźnikami. Dzięki obsługiwaniu znacznej ilości przesyłek ma szansę wynegocjować atrakcyjne stawki przewozowe dla klientów. Obniżenie kosztów dostawy to nie jedyna zaleta korzystania z usług brokera kurierskiego. Dzięki niemu klienci nie muszą podpisywać zobowiązujących umów, ani wypełniać formalności, dlatego sklepy internetowe chętnie korzystają z takiej możliwości – a broker zarabia!
Biznes internetowy
Zakupy w Internecie stały się dla nas codziennością, a nasz wybór coraz częściej przypada właśnie na zakupy w sieci. Niezwykły rozwój e-commerce to szansa, aby otworzyć własny sklep internetowy.
Sprzedając w Internecie warto dokładnie znać produkt, którym się handluje, aby móc odpowiedzieć klientowi na wszelkie pytania oraz wątpliwości. Dodatkowo należy zorganizować odpowiednie zaplecze sklepu internetowego, które będzie pełniło rolę magazynu sprzedawanych produktów.
Własny sklep to również nawiązywanie współpracy z przewoźnikami, systemami płatności, platformami sprzedażowymi oraz dbanie o systemy zabezpieczeń w sklepie, dlatego warto zdecydować się na platformę abonamentową, taką jak Selly, która zadba o wszelkie integracje oraz funkcje, a Ty będziesz mógł skupić się jedynie na sprzedawaniu.
Dropshipping
Umiesz sprzedawać, jednak nie interesuje Cię prowadzenie całego otoczenia sklepu? Zainteresuj się dropshippingiem.
Dropshipping to model logistyczny polegający na sprzedaży internetowej, w którym proces wysyłki towaru przeniesiony jest na dostawcę. Inaczej mówiąc, jest to system, w którym sprzedajesz towary, których realnie nie posiadasz. Ma to swoje zalety, ponieważ wystarczy założyć sklep internetowy powiązany z hurtowniami dostawców oraz umiejętnie sprzedawać ich towary. Dzięki temu nie musisz inwestować w magazyn, co zdecydowanie ogranicza koszty prowadzonej działalności gospodarczej.
Praca w mediach społecznościowych
Facebook, TikTok i Instagram to dla Ciebie środowisko naturalne? Praca w mediach społecznościowych to zawód dla Ciebie! Prowadzenie firmom social mediów to coraz popularniejszy rodzaj pracy, który przeważnie działa w systemie home office, a dzięki temu możesz wykonywać to z każdego miejsca.
Prowadzenie agencji marketingowej to jednak środowisko bardzo konkurencyjne. Warto wykazać się kreatywnością, umiejętnością obsługi reklam oraz własnymi osiągnięciami w budowaniu zasięgów i followersów.
Wynajem maszyn i urządzeń budowlanych
Wiele osób pragnie samodzielnie wyremontować swoją nieruchomość, jednak często brakuje im najpotrzebniejszego sprzętu. Nowy sprzęt budowlany jest natomiast bardzo kosztowny, a zakup do pojedynczego użycia jest nieopłacalny. Tutaj pojawia się pomysł na biznes.
W małych miastach rzadko funkcjonują wypożyczalnie maszyn i urządzeń budowlanych, a jest to opłacalny interes! Jedynym minusem jest konieczność zainwestowania sporego kapitału w zakup sprzętu, który następnie można wypożyczać na godziny lub doby.
Założenie własnej działalności gospodarczej – jak to zrobić?
Założenie własnego biznesu to szereg działań, które muszą uwzględniać wyżej wymienione aspekty. Wiesz już, jak rozpoznać rynek oraz jakie biznesy mogą efektywnie działać w małych miejscowościach. Na koniec dowiedz się, jak zarejestrować i założyć własną firmę.
Własną działalność rejestruje się poprzez wpisanie jej do CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej). Wpisując firmę do rejestru musisz podać jej nazwę, adres, rodzaj działalności oraz wskazać formę opodatkowania dochodów. Sam proces można dokonać szybko i bezproblemowo za pomocą rządowej strony, która przeprowadza przedsiębiorcę przez cały proces rejestracji.
Podsumowanie
Małe miejscowości, ze względu na niezbyt rozwiniętą konkurencję, stanowią świetne pole do rozwijania swojego biznesu. Zaznajomienie z potrzebami otoczenia i poznanie własnych umiejętności pozwala uruchomić biznes, który będzie nie tylko dochodowy, ale również satysfakcjonujący.
Adrian Prędkiewicz
Marketing Manager
Marketing Manager w Selly. Planuje, wdraża i ulepsza działania marketingowe dla firm z branży usługowej, B2B i e-commerce zwiększając ich rentowność. Związany z digital marketingiem od lat. Doradza w zakresie strategii, wykorzystywania AI (sztucznej inteligencji), kampanii reklamowych i analityki.
Absolwent Akademii Leona Koźmińskiego. Lubi czytać, ćwiczyć i ścigać się na gokartach.