Najlepszy pomysł na sklep internetowy w 2023 roku
Ostatni kwartał 2022 roku to nadal dobry czas, aby pomyśleć nad prowadzeniem własnego sklepu internetowego. Branża e-commerce aktualnie przeżywa swój rozkwit, dlatego warto odszukać w niej swoją szansę i otworzyć biznes online.
W Polsce już ponad 80% osób dokonuje zakupów przez Internet, a statystyki jasno wskazują, że jest to trend rosnący – coraz więcej osób będzie chętniej i częściej wybierała zakupy online, zamiast zaglądać do sklepów stacjonarnych. Możliwości, jakie niesie ze sobą rozpoczęcie biznesu w sieci są nieograniczone, dlatego warto pomyśleć o tym, aby założyć swój własny sklep internetowy. Dowiedz się, jak zacząć sprzedawać online i uzyskać jak najlepsze wyniki.
Prowadzenie sklepu internetowego – od czego zacząć?
Nie od dziś wiadomo, że najlepszy biznes to własny biznes. Decydując się na sklep internetowy przede wszystkim warto przemyśleć branżę, której chcesz sprzedawać. Dokonaj rozeznania tego, jak konkurencyjna jest wybrana przez Ciebie branża oraz czy znajduje się w niej luka, którą Twój sklep internetowy będzie w stanie wypełnić, a także czy tego typu produktów nie ma już zbyt wiele na rynku.
Kolejną istotną kwestią jest kapitał. Aby założyć sklep internetowy potrzebujesz kapitału początkowego na towar, a także przestrzeni magazynowej, w której będziesz mógł go przechowywać. Dodatkowo, musisz wiedzieć, że sprzedaż produktów online niekoniecznie od razu będzie przynosić upragnione zyski.
Istotną kwestią prowadzenia sklepu internetowego jest miejsce w którym chcemy sprzedawać swoje produkty – własny sklep, a może przystosowana do tego ogólnodostępna platforma?
Sklepy internetowe – wybór platformy, na której chcesz sprzedawać online
Sklep internetowy otworzyć możesz w różny sposób. Pierwszy z nich to marketplace, taki jak Allegro lub eBay, na którym możesz wystawiać oferowane przez siebie produkty. Zaletą takiego systemu jest oferta przedstawiona w miejscu rozpoznawalnym i często odwiedzanym przez klientów. Ma ona jednak swoje wady. Na jednym marketplace swoje towary oferuje wielu sprzedawców, dlatego jest to rynek silnie konkurencyjny. Dodatkowo, taka przestrzeń ma własny regulamin oraz opłaty, które nie zawsze są korzystne dla sprzedającego.
Kolejny rodzaj to niezależny sklep internetowy. Istnieją dwie, najpopularniejsze formy sklepów w sieci – stworzone samodzielnie oraz sklepy abonamentowe. Pierwsze z nich, sklepy typu Open Source, tworzone są zgodnie z potrzebami sprzedawcy i jego sklepu. Stworzenie wysokojakościowego, dobrze funkcjonującego sklepu jest jednak wyzwaniem i wymaga umiejętności technicznych, dlatego najczęściej zleca się to profesjonalistom. Zatrudnienie dodatkowego specjalisty wymaga opłaty oraz wydłuża czas rozpoczęcia sprzedaży internetowej do momentu stworzenia sklepu.
Drugą opcją dla sklepów internetowych są platformy typu SaaS. Platformy sprzedażowe funkcjonujące w systemie abonamentowym oferują swoim klientom właściwie natychmiastową możliwość rozpoczęcia sprzedaży. Jest to interesująca forma dla osób, które chcą skupić się jedynie na części sprzedażowo – marketingowej swojego biznesu, a część techniczną pozostawić usługodawcy. Chętnie wybieraną platformą SaaS jest Selly. Platforma ta to przede wszystkim profesjonalne wsparcie supportu, wiele możliwości integracyjnych sklepu oraz bezpieczeństwo zakupów dla klientów.
Skąd czerpać inspiracje sprzedażowe w sklepie internetowym?
Kwestie techniczne to tylko jedna składowa, trzeba mieć przede wszystkim pomysł na sklep internetowy. Inspiracji do stworzenia biznesu internetowego jest naprawdę wiele, często wystarczy rozejrzeć się dookoła i dostrzec swoją szansę na internetowy biznes.
Google trends
Jeśli nie wiesz, co możesz sprzedawać online, Google Trends będzie dla Ciebie prawdziwą kopalnią pomysłów. Korzystając z tego serwisu możesz sprawdzić informacje na temat wyszukiwania danej frazy w danym okresie czasu. Takie informacje mogą stać się dla Ciebie wskazówką czym interesują się klienci oraz o jaki asortyment warto wzbogacić swoją ofertę sklepu internetowego.
Klienci
Potrzeby klientów powinny być wyraźną wskazówką dla Twojego biznesu i produktów, które możesz sprzedawać. Najbliższe otoczenie może dać Ci wyraźny obraz tego, na jaki biznes internetowy warto się zdecydować.
Zaobserwuj trendy wśród ludzi, produkty, które chętnie kupowane są przez nich w Internecie oraz ich potrzeby, które może zaspokoić Twój asortyment sklepowy.
Co sprzedawać w sklepach internetowych?
Rozeznanie rynku to najważniejszy aspekt przed rozpoczęciem biznesu internetowego, aby w odpowiedni sposób wypełnić różnorodne potrzeby odbiorców. Są jednak produkty, które cieszą się stałym zainteresowaniem wśród klientów. Poniżej znajdziesz listę produktów, które mogą znaleźć się w Twoim sklepie internetowym i stale przyciągać klientów.
Artykuły spożywcze
Sprzedaż artykułów spożywczych przez Internet? Jeszcze kilka lat temu każdy z nas uznałby to za śmieszny pomysł. Jednak dzisiaj, zwłaszcza po pandemii, w której wszyscy musieliśmy pozostać w domach, robienie zakupów spożywczych w sieci nie jest niczym niezwykłym.
W asortymencie sklepu internetowego warto umieścić produkty, które długo pozostają świeże i bez problemu można je przechowywać, a także wysyłać do klientów. Warto swój sklep wyposażyć w produkty, których nie posiadają sklepy stacjonarne, dzięki temu z łatwością dopasujesz ofertę do bardziej wymagających klientów, a to może Ci zapewnić sukces sprzedażowy.
Artykuły dziecięce
Biznes związany z artykułami dla najmłodszych może stanowić świetny pomysł na sklep internetowy. Produkty dla dzieci są niezwykle chętnie kupowane przez Internet ze względu na szeroki wybór oraz możliwość porównania cen. Dodatkowo, w sklepach internetowych przeważnie możemy znaleźć różnorodne produkty – od wózków po ubrania i zabawki edukacyjne.
Produkty ekologiczne
Ekologia jest w modzie – wiemy o tym wszyscy. Popyt na produkty eko wzrasta z miesiąca na miesiąc, a kampanie promujące ekologiczny tryb życia tylko to podsycają, dzięki czemu grupa odbiorców artykułów ekologicznych rośnie.
Aktualnie eko może być praktycznie każdy produkt, poczynając od ubrań, przez produkty higieniczne, aż po żywność i materiały budowlane. Znajomość tego trendu może pomóc Ci zainteresować klientów Twoimi towarami. Dodatkowo do sklepu internetowego, aby podkreślić eko charakter, wprowadzić ekologiczne pakowanie produktów w biodegradowalne opakowania. To bez wątpienia przyciągnie uwagę klientów i sprawi, że jako eko sprzedawca staniesz się o wiele bardziej wiarygodny.
Wyposażenie domu i ogrodu
Myśląc nad sklepem internetowym warto pomyśleć o swoim otoczeniu. Kto z nas nie lubi ładnych, estetycznych ozdób do domu, czy ogrodu?
W swoim sklepie internetowym możesz śmiało rozpocząć sprzedaż produktów przeznaczonych do domu lub ogrodu, ważne jednak, aby dobrze określić grupę odbiorców swoich produktów oraz ich możliwości budżetowe. Estetyczny sklep i ozdoby w najnowszych trendach mogą przyciągać wielu klientów, a dzięki temu Ty będziesz dobrze zarabiać.
Zestawy prezentowe
Jak często stałeś przed wyborem prezentu i nie miałeś pojęcia co kupić? Tak – nie jesteś jedyny. Żyjemy w czasach, gdy praktycznie każdy jest w stanie kupić sobie upragnioną rzecz, a więc zakup prezentu, zwłaszcza dla osoby, która nie jest nam bardzo bliska, staje się problematyczny. Z pomocą przychodzą jednak sklepy online oferujące zestawy prezentowe, które nie bez powodu zyskują coraz większą popularność.
Sklep internetowy oferujący posiadający taką ofertę może liczyć na naprawdę duże powodzenie. Zwłaszcza jeśli w swojej ofercie posiada personalizowane prezenty na różne okazje – wszyscy chętnie otrzymujemy prezenty, które są dopasowane do naszej osobowości oraz sposobu życia.
Branża beauty
Sklepy internetowe oferujące kosmetyki pielęgnacyjne oraz do makijażu to rynek e-commerce stale rosnący w siłę. Dużych drogerii internetowych jest coraz więcej, jednak za pomocą efektywnego marketingu oraz reklamy w szybki sposób można przyciągnąć do siebie klientów.
Produkty cyfrowe
XXI wiek to bez wątpienia era cyfryzacji i komputeryzacji wszystkiego co wokół nas. Nic więc dziwnego, że w sklepie internetowym nie musisz posiadać fizycznych produktów – wystarczą cyfrowe. W kanale online możesz śmiało oferować produkty cyfrowe, które są coraz chętniej wybierane przez klientów. Ebooki, poradniki, podcasty i inne, podobne produkty cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród klientów.
Ogromnym plusem posiadania oferty cyfrowych produktów jest brak magazynowania. Produkty te, fizycznie nie zajmują żadnej przestrzeni, dlatego mogą być śmiało oferowane dla osób, które nie posiadają swojej przestrzeni magazynowej.
Sklep specjalistyczny
Jesteś pasjonatem jakiejś branży? Może jeździectwo lub inny specjalistyczny sport to Twój „konik”? Znając się na poszczególnych towarach trafiasz na określoną grupę docelową, która bez wątpienia doceni Twoją fachowość oraz pomoc w wyborze asortymentu.
Zakładając sklep, który wiąże się z Twoją pasją możesz wyrobić sobie renomę eksperta oraz zaufanego sprzedawcy, który przede wszystkim zwraca uwagę na praktyczne aspekty oferowanych produktów, a także umie je dopasować do oczekiwań klienta, a także bez problemu i profesjonalnie odpowie na wszelkie pytania klientów.
Jak promować sklep online?
Pomysł na sklep internetowy, nawet najlepszy i najbardziej błyskotliwy, czasem może nie wystarczyć do efektywnego prowadzenia sprzedaży. Ważnym krokiem jest odpowiednia promocja oraz przyciągnięcie klientów. Swoją promocję warto prowadzić w mediach społecznościowych, które w szybkim czasie pozwolą dotrzeć do potencjalnych klientów. Dodatkowo swój sklep warto promować na dedykowanych portalach społecznościowych oraz grupach dyskusyjnych powiązanych z zakresem działania sklepu.
Warto również prowadzić bloga sklepowego, który dodatkowo będzie miał wartość edukacyjną, a także przy okazji będzie promował oferowane przez Ciebie produkty. Pisząc bloga warto zwrócić uwagę na opisy produktów przyciągające uwagę oraz wyrażające wartość dodaną dla klienta.
Podsumowanie
Założenie sklepu internetowego obecnie jest możliwe niemalże dla każdej osoby. Chcąc prowadzić biznes w sieci warto przeanalizować swój pomysł na sklep internetowy i zastanowić się, jakie potrzeby klientów będzie spełniał i na jakie oczekiwania odpowiadał.
Wiesz już w jaki sposób promować swój sklep internetowy oraz w jakich branżach warto zrobić rozeznanie, aby realnie zarabiać na oferowanych przez Ciebie towarach. Jeśli potrzebujesz pomocy w związku z założeniem sklepu internetowego, skontaktuj się z nami. W Selly chętnie pomożemy Ci wejść w świat e-commerce.
Adrian Prędkiewicz
Marketing Manager
Marketing Manager w Selly. Planuje, wdraża i ulepsza działania marketingowe dla firm z branży usługowej, B2B i e-commerce zwiększając ich rentowność. Związany z digital marketingiem od lat. Doradza w zakresie strategii, wykorzystywania AI (sztucznej inteligencji), kampanii reklamowych i analityki.
Absolwent Akademii Leona Koźmińskiego. Lubi czytać, ćwiczyć i ścigać się na gokartach.