W obowiązku każdej marki jest prowadzić własne kanały komunikacji marketingowych w mediach społecznościowych. W przypadku sklepów internetowych najskuteczniejszymi są oczywiście Facebook i Instagram. Skupmy się jednak na tym pierwszym. Jak prowadzić stronę firmową na Facebooku, aby zbudować silną markę i zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
Facebook nie sprzedaje?
Jako osoba zajmująca się sprzedażą internetową to stwierdzenie na pewno wielokrotnie obiło Ci się o uszy. Faktycznie prowadzenie Facebooka w e-commerce osiąga znacznie słabsze wyniki sprzedażowe niż np. w przypadku wyszukiwarki Google, ale tylko w przypadku jeżeli interesuje Cię sprzedaż bezpośrednia, czyli taka, w przypadku której bezpośrednie przejście z Facebooku generuje konwersje. W każdym innym scenariuszu Facebook fenomenalnie sprawdza się w sprzedaży internetowej, ponieważ realizuje cele, które prowadzą do sprzedaży – między innymi są to:
- budowanie świadomości marki
- udział Facebooka w ścieżkach wielokanałowych (czyli Facebook jest kanałem, bez którego finalnie nie doszłoby do konwersji)
- komunikacja marketingowa
- budowanie i angażowanie społeczności (czyli potencjalnych klientów)
- generowanie ambasadorów marki (czyli nawiązywanie zaawansowanej relacji z klientami sklepu)
- organizowanie konkursów
- współpraca z influencerami
Wszystkie powyższe cele biorą czynny udział w ścieżce, która prowadzi Twoich potencjalnych klientów do zakupu. Oczywiście Facebook posiada własny system reklamowy, jednak w tym artykule skupiamy się tylko na działaniach organicznych, czyli takich, które nie wymagają budżetu reklamowego.
Daj wartość, daj wartość, daj wartość, sprzedaj…
Media społecznościowe – jak sama nazwa wskazuje – służą do zarządzania społecznością i relacjami z nią. Dlatego musisz unikać postów sprzedażowych, ponieważ Twoja społeczność jest z Tobą nie dlatego, że sprzedajesz im swoje produkty, tylko dlatego, że mogą otrzymać od Ciebie wartościowe treści, które wpasują się w ich styl życia i pomogą im w rozwiązywaniu ich problemu. Dlatego jeżeli sprzedajesz części rowerowe, to nie publikuj oferty – zamiast niej publikuj autorskie i zapożyczone poradniki i recenzje w postaci tekstów i wideo, które będą przedstawiać np.:
- jak wykonywać ewolucje na rowerze wyczynowym,
- jak centrować koło,
- jak wyregulować przerzutki i hamulce,
- jak dobrać rower pod swój wzrost i posturę,
- jakie akcesoria są przydatne pod konkretny rodzaj jazdy na rowerze.
W każdej branży znajdzie się obszar, w którym można dystrybuować wartościowe dla grupy docelowej treści. Zadbaj o to, aby:
- Facebook prowadził do Twoich kanałów dystrybucji treści – np. blog w obszarze domeny sklepu czy kanał na YouTube. Oczywiście korzystaj też z natywnych funkcji Facebooka, więc teksty i wideo możesz publikować również w obszarze tego medium.
- Treści były tworzone na podstawie Twojej oferty, więc jeżeli np. dystrybuujesz poradnik wideo, w którym pokazujesz jak centrować koło, to korzystaj z narzędzi i części, które można u Ciebie kupić, a następni linkuj do nich.
- Wszystkie kanały dystrybucji treści były ze sobą połączone, np. Facebook linkuje do artykułu na Twoim blogu, a fragmenty tekstu w tym artykule linkują bezpośrednio do produktów lub kategorii produktowych w Twoim sklepie internetowym.
- Wszystkie treści były naznaczone elementami Twojej marki (logo, kolory, fonty, charakterystyczne grafiki, itp.).
Rozmawiaj, pomagaj, reaguj
Media społecznościowe w marketingu są po to, aby tworzyć relacje, a następnie nimi zarządzać. Facebook jest to miejsce, w którym głównym mechanizmem napędowym dla marki Twojego sklepu internetowego jest interakcja. Dlatego nie traktuj fanpage jako tablicy ogłoszeń (oferta), lecz jako miejsca do rozmowy ze swoją społecznością.
- odpowiadaj na pytania – w wiadomościach prywatnych i w komentarzach pod postami,
- lajkuj aktywność Twoich fanów – niech wiedzą, że czytasz co piszą, i że doceniasz ich zaangażowanie,
- nagradzaj aktywność swoich fanów wspominając o nich w postach, od czasu do czasu przekaż im kod rabatowy i udostępniając ich treści (jeżeli są odpowiednio wartościowe i wpisują się w strategię komunikacji Twojej marki),
- bądź proaktywny i poprzez wartościowe posty rozwiewaj wszelkie wątpliwości zanim te jeszcze się pojawią,
- informuj swoich fanów o ważnych wydarzeniach, np. o nowych dostawach, o Twojej obecności na targach, ewentualnych opóźnieniach w wysyłce, problemach z dostępnością oferty, o Twoich planach rozwojowych – dzięki temu fani Twojej marki będą z nią na dobre i na złe.
Traktuj swój fanpage na Facebooku jako miejsce spotkań
Media społecznościowe to miejsce, w którym bardziej trzeba być kolegą niż przedsiębiorcą. Prowadź aktywną komunikację marketingową i angażuj się w życie swojej społeczności, a dzięki temu zyskasz jej sympatię, a następnie zaufanie, czyli wartości, które w dłuższym okresie przyniosą Ci znacznie więcej korzyści niż generowanie zimnego ruchu z nieciekawych postów krzyczących tylko “kup mnie!”. Facebook sprzedaje, tylko należy go wykorzystać jako narzędzie do budowania relacji, a nie jako gazetkę reklamową.