Jakie produkty najczęściej sprzedają się online? 

Ilość wyświetleń artykułu: 34

Czas czytania: 8 minut

Jakie produkty najczęściej sprzedają się online? Grafika koszyka zakupowego.

Zamierzasz otworzyć swój sklep internetowy i zastanawiasz się, jakie produkty najczęściej sprzedają się online? To wpis dla Ciebie!

Polski rynek e-commerce z roku na rok coraz bardziej zyskuje w krajobrazie europejskiego handlu detalicznego. Sprzedaż online zaczyna przodować nad sprzedażą tradycyjną, co jest wynikiem postępu technologicznego oraz zmieniających się nawyków zakupowych. Jakie produkty najczęściej sprzedają się online?
Jeśli zastanawiasz się, jak wygląda popandemiczny rynek e-commerce oraz jakie produkty sprzedawać, żeby szybko zyskać popularność, zapraszam do lektury!

Analiza rynku E-commerce w Polsce

Grafika kreskówkowa kobiety siedzącej przed witryną internetową i dokonującą zakupów. 
Temat wpisu: Jakie produkty najczęściej sprzedają się online?

Pandemia zdecydowanie przyczyniła się do wzrostu znaczenia sprzedaży internetowej. Badania pokazują, że wartość polskiego rynku e-commerce wzrośnie z 11,72 miliarda dolarów w 2023 roku do 20,46 miliarda dolarów do 2029 roku, co stanowi wzrost o 75% w ciągu sześciu lat (Hatimeria).

Według analiz już w 2022 roku 77% polskich internautów kupowało produkty online (trade.gov). Dodatkowo wzrasta znaczenie smartfonów, jako preferowanego urządzenia do dokonywania transakcji online. Jak podaje Mordor Intelligence, handel mobilny, tak zwany m-commerce, przewyższa ogólny wzrost e-commerce. Trend ten zyskuje na znaczeniu od 2022 roku, kiedy to po raz pierwszy telefon stał się popularniejszy od laptopa w kategorii urządzeń chętniej wykorzystywanych w procesie zakupów online. 

Trade.gov analizuje, że do 2028 roku m-commerce może stanowić ponad 50% wartości sprzedaży e-commerce w Polsce.

Na jakich platformach kupują Polacy?

Najwięcej transakcji jest dokonywanych przez platformy marketplace. Na pierwszym miejscu plasuje się Allegro,  które posiada ponad 30% udziału w rynku i 20,4 mln użytkowników. To właśnie tam ok. 33% polskich konsumentów szuka produktów. 

Niemniej rośnie także popularność azjatyckich marketplace’ów, takich jak AliExpress i Temu. Wśród młodzieży popularna jest także platforma Shein, na której można znaleźć tysiące gadżetów w przystępnych cenach.
Polski rynek e-commerce staje się coraz bardziej globalny, a znaczna liczba konsumentów robi zakupy na zagranicznych stronach internetowych, zwłaszcza na azjatyckich platformach marketplace, takich jak AliExpress i Temu. 

Najczęściej sprzedawane kategorie produktów online w Polsce

Jakie produkty najczęściej sprzedają się online? Najwięcej badań na ten temat pochodzi z 2022 roku. Na podstawie dostępnych danych można wyróżnić kilka najważniejszych kategorii produktów, które cieszą się największą popularnością.

Moda i akcesoria (w tym odzież i obuwie) od lat stanowią najpiękniejszą kategorię zakupów – aż 79% osób kupuje je internetowo. Na drugim miejscu plasują się kosmetyki i perfumy, których zakup deklaruje ok. 65% polskich konsumentów. Kolejno znajdują się elektronika i artykuły gospodarstwa domowego, za nimi media, w tym płyty CD, książki czy filmy oraz farmaceutyki.
Na popularności w ostatnich latach zyskują także żywność i artykuły spożywcze (Salesupply). 

Trendy wzrostu popularności kategorii produktów

Grafika kobiety siedzącej przed laptopem i przeglądającej katalog produktów online.

Analizy wskazują, że w przyszłych latach mocno rozwinie się e-grocery, czyli zakupy spożywcze online. Wartość e-grocery ma do 2028 roku wzrosnąć z 4 mld zł w 2023, do 14 mld zł. 
Kolejnym segmentem, na który warto zwrócić uwagę, są artykuły do domu i DIY. Podobnie z artykułami do majsterkowania czy ogrodnictwa (OOSGA). 

Trendem w sprzedaży internetowej jest także wzrost wspomnianego wyżej m-commerce, który rośnie szybciej niż ogólny e-commerce. Przewiduje się, że do 2028 roku m-commerce może stanowić ponad 50% wartości sprzedaży e-commerce w Polsce.
Warto także zwrócić uwagę na sprzedaż produktów używanych (re-commerce), szczególnie w sektorze mody i elektroniki. 

Jakie czynniki napędzają popularność zakupów online?

Rynek e-commerce to oczami konsumentów:

  • dostępność 24/7,
  • możliwość robienia zakupów o dowolnej porze dnia,
  • konkurencyjne ceny,
  • szeroki wybór produktów dostępnych online,
  • wygodne opcje dostawy i płatności,
  • atrakcyjne wizualnie treści,
  • możliwość dotarcia do nieznanych wcześniej marek,
  • możliwość kupowania z zagranicznych stron.

To właśnie dlatego warto sprzedawać w internecie. Tym bardziej, że firmy dostawcze robią wszystko, żeby móc przyspieszyć drogę paczki z hurtowni do domu klienta, co pozytywnie wpływa na zadowolenie z zakupów. Polecam Ci zajrzeć na stronę naszego Selly, jeśli szukasz dopracowanej platformy, która pomoże Ci zacząć sprzedawać online. 

Jakie produkty najczęściej sprzedają się online? Podsumowanie

Analiza polskiego rynku e-commerce w latach 2022-2024 ujawnia, że najczęściej sprzedawanymi produktami online są odzież i obuwie, kosmetyki i perfumy, elektronika i artykuły gospodarstwa domowego. Kategorie takie jak media, farmaceutyki, żywność i artykuły DIY również cieszą się rosnącą popularnością. 

Na popularność tych produktów wpływają przede wszystkim wygoda, konkurencyjne ceny, szeroki wybór, dogodne opcje płatności i dostawy. W Polsce nadal dominuje Allegro, jednak na popularności zyskują także azjatyckie Temu, Shein czy Aliexpress.
Warto pamiętać, że gigantyczny wpływ na rozwój sprzedaży online miała pandemia. To właśnie w tamtym czasie w Polsce najbardziej rozwinęły się e-grocery, re-commerce czy social commerce. 

Mam nadzieję, że ten wpis rozwiał Twoje wątpliwości. Zapraszam Cię także do przejrzenia mojego wpisu na temat tego, jakie są najczęstsze błędy w e-commerce. Dzięki wiedzy w nim zawartej, będziesz wiedział, czego nie robić na start.

FAQ

Jakie produkty warto sprzedawać, jako początkujący przedsiębiorca?

Na początku polecam Ci skupić się na produktach, które nie wymagają dużego wkładu finansowego w magazynowanie, czyli np. działać w modelu dropshippingu. Warto wybrać produkty niszowe, unikalne. Dzięki temu możesz szybciej wyróżnić się na rynku i trafić w specyficzne potrzeby klientów. Na popularności w e-commerce zyskuje także rękodzieło. Warto pomyśleć o założeniu sklepu z rękodziełem online np. biżuterią czy przedmiotami użytkowymi.

Czy lepiej sprzedawać na marketplace, czy założyć własny sklep internetowy?

To zależy od kilku czynników. Zaletami sprzedaży na marketplace jest szybki start, mniejszy kapitał początkowy, dostęp do dużej bazy klientów, czy łatwość w obsłudze dla początkujących. Jednak musisz liczyć się z prowizjami, ograniczoną kontrolą nad marką i dużą konkurencją. Zakładając własny biznes, masz pełną kontrolę nad marką i ofertą, większy potencjał zysku czy możliwość budowania lojalności klientów. Minusami będą większe koszty początkowe, dłuższy czas na osiągnięcie zysku i konieczność zdobycia potrzebnej wiedzy.

Od czego zacząć jako początkujący właściciel sklepu internetowego?

Po pierwsze zbadaj rynek i konkurencję, aby zrozumieć potrzeby klientów i zidentyfikować niszę.
Zadbaj także o jakość obsługi klienta, oferując szybką i profesjonalną komunikację. Inwestuj w marketing internetowy, aby dotrzeć do potencjalnych klientów. (Polecam Ci sprawdzić również wpis na temat tego, jak napisać opis produktu, żeby nie marnować swojego potencjału w tym zakresie.)
Ponadto monitoruj wyniki sprzedaży i analizuj dane, aby optymalizować ofertę i działania marketingowe. Postaw na proste i intuicyjne rozwiązania. Zarówno dla klientów, jak i swoje własne.

Julianna Krzyszczyk
SEO copywriter

SEO, content marketing i copywriting to zdecydowanie mój świat – w Selly tworzę treści, które odpowiadają na potrzeby odbiorców i algorytmów Google. Specjalizuję się w optymalizacji contentu i strategiach zwiększających widoczność marek w sieci.

Kiedy nie piszę, jestem w ruchu – na boisku, korcie czy na rolkach. A kiedy odpoczywam to zazwyczaj z książką albo padem w ręce.

Wypróbuj Selly bez ryzyka!

Rozpocznij za darmo i ciesz się 14-dniowym okresem próbnym.
Zamów indywidualną szatę graficzną, a otrzymasz 60 dni testowania oprogramowania całkowicie bezpłatnie!

Kontakt

Selly Sp. z o.o.
ul. Księcia Witolda 21/13, 50-202 Wrocław
NIP: 8961565693
REGON: 367683150, KRS: 0000684539

Dział sprzedaży: oferta@selly.pl

tel: +48 533 033 933