Platforma B2B – czym jest, jakie ma funkcje?

Ilość wyświetleń artykułu: 24

Czas czytania: 6 minut

platformy B2B

Handel od dawna pozostaje jedną z najbardziej intratnych form działalności gospodarczej. Nie jest tajemnicą, że w ostatnich latach, a nawet dekadach odpowiadanie na potrzeby zakupowe potencjalnych klientów coraz mocniej przenosi się do sieci. Branża e-commerce przeżywa gwałtowny rozkwit, co jest szczególnie widoczne na polskim rynku. Konsumenci szukają interesujących ich produktów na platformach zakupowych i marketplace’ach, jest to jednak ostatni element tego biznesu. Co z handlem hurtowym i dostarczaniem usług online? Zanim produkty trafią do klientów, a wcześniej sprzedawców, przechodzą przez dystrybutorów, a te procesy biznesowe coraz częściej sprawnie obsługuje platforma B2B. Co to jest za narzędzie? Sprawdź, jakie funkcje i zalety posiada tego rodzaju platforma i w jaki sposób może przydać się w Twojej firmie!

Platforma B2B – co to jest?

Dobry punkt wyjścia do wyjaśnienia, czym jest platforma B2B stanowią sklepy internetowe. W obu przypadkach chodzi o sprzedaż internetową, jednak platformy B2B są zazwyczaj bardziej złożone, a przede wszystkim skierowane do innej grupy klientów. Oba systemy służą natomiast docelowo do zwiększenia sprzedaży. 

Platforma B2B to narzędzie umożliwiające sprzedaż online, jednak w ilościach hurtowych, przez co jej klientami są przedsiębiorcy będący partnerami biznesowymi dystrybutora lub producenta. Wdrożenie tego narzędzia w Twojej firmie pozwoli Ci na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej, ponieważ sprzedaż online jest w dużej mierze zautomatyzowana.

Szczególnie w przypadku dużych i średnich firm zespół handlowy hurtowni po wdrożeniu platformy B2B ma mniej rutynowych obowiązków i może realizować więcej zadań w środowisku biznesowym – do których należą na przykład aktywne pozyskiwanie klientów i budowanie relacji z nimi. Użytkownicy platformy B2B doceniają natomiast możliwość wygodnego złożenia zamówienia online bez straty czasu. 

Komu może przydać się platforma B2B?

Zastanawiasz się, czy hurtownia internetowa B2B jest rozwiązaniem odpowiednim dla Twojej firmy? Wbrew pozorom narzędzie to nie ogranicza swojej funkcjonalności wyłącznie do handlu hurtowego. W końcu możliwość składania zamówień i zapytań ofertowych online jest pożądana także w innych branżach. Dobre platformy B2B są skalowane do potrzeb konkretnego biznesu. 

Potencjalni użytkownicy platform B2B:

  • Hurtownie – w ich przypadku rozszerzenie działalności na obszar online, nawet jako uzupełnienie stacjonarnego handlu, oznacza szybki wzrost sprzedaży. 
  • Producenci i dystrybutorzy – wdrożenie systemu handlowego online oznacza dla nich możliwość sprzedaży z pominięciem pośredników. 
  • Usługodawcy i firmy technologiczne – skalowalna platforma B2B to rozwiązanie, z którego korzystają nie tylko podmioty gospodarcze handlujące towarami, ale również te, których oferta jest w pełni cyfrowa. W końcu narzędzie pozwala na dobrą prezentację oferty, a z punktu widzenia odbiorców atutem jest wygodne składanie zamówień. 

Stała dostępność pełnej oferty produktowej i inne funkcje platformy B2B 

Czas przedstawić możliwości i zadania, które wypełnia gotowa platforma. Pamiętaj jednak, że zaawansowane rozwiązania B2B są skalowalne, a integracja platformy z innymi narzędziami jeszcze mocniej zwiększa jej potencjał.

Najważniejsze funkcje platformy B2B:

Automatyzacja procesów – dotyczy składania i obsługi zamówień. Gdy tylko klient złoży zamówienie, cały proces rusza w czasie rzeczywistym, co pełni kluczową rolę z punktu widzenia efektywności hurtowni. 

Stały dostęp do oferty produktowej – platforma B2B pozwala w sposób czytelny i przejrzysty zaprezentować ofertę hurtowni. Poza tym klient może ją filtrować, na przykład tworząc rankingi produktów. Przyłączenie platformy do systemu ERP sprawia, że kupujący widzą aktualne stany magazynowe.

Baza kontrahentów – platforma zapewnia wgląd w to, jak prezentują się stosunki handlowe z poszczególnymi podmiotami na podstawie historii zakupów. Jest to przydatne w kształtowaniu polityki marketingowej i samej oferty. 

Narzędzia analityczne – platforma B2B w oparciu o historię współpracy danego klienta oraz wartość sprzedaży udostępnia zaawansowane narzędzia analityczne – przede wszystkim raporty sprzedażowe pozwalające ulepszać dotychczasową strategię.

Narzędzie komunikacji – zdalny proces składania zamówień nie wyklucza kontaktu osobistego z działem obsługi klienta. 

Konstruowanie promocji – platforma B2B jest zaawansowanym narzędziem sprzedażowym, pozwalając między innymi na konstruowanie czasowych promocji i rabatów, również dla wybranej grupy klientów. 

platforma B2B

Sprawna obsługa zamówień i inne korzyści wynikające z posiadania platformy B2B 

Jak wdrożenie platformy B2B przekłada się na niższe koszty działalności, wzrost sprzedaży i lepszą współpracę z kontrahentami? Sprawdź!

Korzyści z posiadania platformy sprzedażowej B2B:

  • Zdalna sprzedaż przez całą dobę i w dni wolne od pracy.
  • Mniejsze ryzyko wystąpienia błędów podczas składania zamówienia.
  • Nowy kanał sprzedaży dla hurtowni działających dotychczas wyłącznie tradycyjnie.
  • Wygodne systemy płatności za zamówienia.
  • Oszczędność czasu działu obsługi klienta w rutynowych zadaniach.
  • Ułatwiona sprzedaż towarów za granicę po wdrożeniu języka angielskiego i innych wersji językowych.
  • Obsługa dropshippingu.
  • Wzrost sprzedaży i szybki zwrot z inwestycji.

Platforma sprzedażowa i oprogramowanie handlowo-magazynowe – cenna integracja i lepsza obsługa zamówień klientów biznesowych

Trudno dziś wyobrazić sobie sprzedaż na większą skalę bez sprawnego systemu handlowo-magazynowego. To prawdziwe serce i mózg sklepu bądź hurtowni. Dobra platforma B2B zapewnia możliwość integracji z programem handlowo-magazynowym. 

Co istotne, wymiana informacji następuje w obu kierunkach. Dane sprzedażowe trafiają do systemu, dzięki czemu stany magazynowe są aktualizowane w czasie rzeczywistym. Z platformy w sposób automatyczny płyną też dane niezbędne do skompletowania i wysyłki zamówień. Jednocześnie na platformie B2B znajduje się dostęp do faktur i płatności oraz inne dane na temat kontrahentów. Klienci platformy zawsze mają dostęp do aktualnych cen. 

Czy platforma sprzedażowa B2B musi być skierowana wyłącznie do klientów biznesowych?

Jednoczesne prowadzenie działalności hurtowej i detalicznej nie jest niezwykłą praktyką w branży e-commerce. Bardzo często taką strategię sprzedażową stosują między innymi producenci, zwłaszcza, gdy zajmują stosunkowo małą rynkową niszę, a ich oferta nie jest szeroko dostępna w handlu tradycyjnym dla zainteresowanych nią konsumentów. 

Dobra platforma B2B jest przygotowana do takiej działalności. Pozwala oferować produkty klientom hurtowym i detalicznym, którzy widzą nieco inną ofertę, a przede wszystkim odmienne cenniki. W ramach tych dwóch kategorii można również wyodrębnić podkategorie z indywidualnymi promocjami, a także zablokować część oferty wyłącznie dla zalogowanych klientów. 

Platforma sprzedażowa B2B a pozyskiwanie nowych klientów

Pozostawiając na chwilę na boku fakt, że platforma B2B oferuje wiele cennych rozwiązań usprawniających pracę hurtowni poprzez automatyzację procesów, warto zaznaczyć, że jest to również narzędzie służące do pozyskiwania nowych klientów. Różnicę odczują zwłaszcza użytkownicy, którzy dotychczas działali wyłącznie w sposób tradycyjny, ale nie tylko. 

Dobre oprogramowanie zapewnia klientom zupełnie nowe doświadczenie zakupowe, przyczynia się do lepszej ekspozycji oferty i zarządzania promocjami, a także umożliwia ekspansję na inne rynki, w tym zagraniczne. 

Jak wybrać optymalną platformę B2B dla swojego biznesu?

Wybór dostawcy narzędzia B2B ma ogromny wpływ na przyszły sukces biznesu. W Selly doskonale zdajemy sobie sprawę ze zróżnicowanych potrzeb i branż reprezentowanych przez naszych klientów, dlatego proponujemy skalowalne, dostosowane do indywidualnych oczekiwań rozwiązania. Nasi użytkownicy w jednym panelu obsługują segmenty B2B i B2C, a ich sklepy są w pełni przystosowane do tradycyjnego hurtu i dropshippingu.

Gwarantujemy wygodne narzędzia do automatyzacji obsługi zamówień, pełne wsparcie programistów, grafików, deweloperów i specjalistów ux. Ponadto oferujemy ponad 130 gotowych integracji i opcję abonamentu dostosowaną do potrzeb i budżetu klienta!

 

Adrian Prędkiewicz

Adrian Prędkiewicz
Marketing Manager

Marketing Manager w Selly. Planuje, wdraża i ulepsza działania marketingowe dla firm z branży usługowej, B2B i e-commerce zwiększając ich rentowność. Związany z digital marketingiem od lat. Doradza w zakresie strategii, wykorzystywania AI (sztucznej inteligencji), kampanii reklamowych i analityki.

Absolwent Akademii Leona Koźmińskiego. Lubi czytać, ćwiczyć i ścigać się na gokartach.

Załóż sklep internetowy

W Selly możesz bezpłatnie wypróbować oprogramowanie sklepu internetowego przez 14 dni!
Gotowe szaty graficzne, dopasowana funkcjonalność do etapu rozwoju sklepu i nieograniczone możliwości w rozwoju!

Kontakt

Selly Sp. z o.o.
ul. Księcia Witolda 21/13, 50-202 Wrocław
NIP: 8961565693
REGON: 367683150, KRS: 0000684539

Dział sprzedaży: oferta@selly.pl

tel: +48 533 033 933