Platformy sprzedażowe – czym są i jak wybrać najlepszą?

Ilość wyświetleń artykułu: 33

Czas czytania: 9 minut

platforma sprzedażowa

Wartość branży e-commerce w Polsce już dawno przekroczyła 100 miliardów złotych, a prognozy wskazują na dalsze wzrosty. Wciąż istnieje możliwość zdobycia swojego udziału w tym ogromnym rynku. Kluczowym czynnikiem jest dostęp do szerokiej bazy klientów, ponieważ Polacy pokochali zakupy online. Jeśli udało Ci się znaleźć niszę rynkową lub wiesz, jak Twoja firma, oferująca szeroką gamę produktów, może wyróżnić się na tle konkurencji w walce o uwagę potencjalnych klientów, musisz odpowiedzieć sobie na jeszcze jedno kluczowe pytanie: gdzie sprzedawać? Do Twojej dyspozycji są między innymi zasoby największych platform sprzedażowych typu marketplace oraz własny sklep internetowy. Czym są platformy sprzedażowe i jak działają? Jakie kryteria brać pod uwagę przy wyborze platformy sprzedażowej dla swojego e-biznesu? Wyjaśniamy!

Czym jest platforma sprzedażowa?

Według najszerszej definicji platformy sprzedażowe są narzędziami umożliwiającymi prezentowanie i sprzedaż produktów oraz usług przez internet. Na platformach sprzedażowych klienci mogą dokonywać zakupów podobnie jak w sklepach stacjonarnych, ale bez wychodzenia z domu.

W handlu tradycyjnym mamy do czynienia z dużymi galeriami handlowymi, ale także pojedynczymi punktami prowadzonymi przez indywidualnych sprzedawców. Platforma e-commerce to narzędzie, które podlega podobnym podziałom, dlatego platformy sprzedażowe dzielą się na kilka kategorii. 

Platformy sprzedażowe – najpopularniejsze kanały dotarcia do potencjalnych klientów:

  • Platformy dla sklepów internetowych – pozwalają właścicielom sklepów internetowych stworzyć własne miejsce sprzedaży produktów i usług, pod własną domeną w ramach różnych modeli działania. W handlu tradycyjnym ich odpowiednikiem są zarówno małe sklepy stacjonarne, duże sklepy branżowe, jak i hipermarkety. 
  • Platformy marketplace – umożliwiają tysiącom sprzedawców udostępnianie swojej oferty w jednym miejscu, dzięki czemu oferują szeroki asortyment produktów. Najpopularniejsze platformy sprzedażowe marketplace gromadzą miliony użytkowników – potencjalnych klientów, ale sprzedażą nie można zarządzać tak swobodnie jak w sklepie internetowym. Przykładami takich platform są Allegro, OLX czy Empik Marketplace, a ich stacjonarnym odpowiednikiem galerie handlowe i targowiska. 
  • Social media – obecnie handel internetowy na różne sposoby może odbywać się także w mediach społecznościowych, czego przykładem jest Facebook Marketplace.
  • Marketing afiliacyjny – sprzedaż poprzez pośredników, na przykład popularne porównywarki cenowe, portale branżowe bądź we współpracy z influencerami.
  • Aplikacje mobilne – najczęściej stanowią uzupełnienie sprzedaży w sklepie internetowym lub poprzez marketplaces.

Zakładasz własny sklep internetowy? Poznaj dostępne platformy

Jeśli weźmiemy pod uwagę węższe znaczenie definicji platformy sprzedażowej, powyższe rozwiązania należałoby nazwać raczej kanałami sprzedaży. Najczęściej jako platformy sprzedażowe określa się narzędzia, które pozwalają na stworzenie własnego sklepu internetowego i późniejsze nim zarządzanie. Tej definicji będziemy trzymać się w dalszej części tekstu. Platformy można podzielić na trzy grupy, zależnie od modelu biznesowego. 

Rodzaje platform sprzedażowych dla sklepów internetowych:

  • Platformy SaaS (software s a service) – w tym modelu użytkownik otrzymuje od dostawcy gotowe i łatwe w obsłudze oprogramowanie, które w ramach subskrypcji może w pełni modyfikować do swoich potrzeb.
  • Platformy open source – użytkownik musi samodzielnie stworzyć i skonfigurować sklep internetowy, korzystając z otwartego oprogramowania, co wymaga sporej wiedzy programistycznej. 
  • Platformy dedykowane – powstają na zamówienie, więc są bardzo kosztowne. To najlepsze platformy sprzedażowe dla największych graczy, na przykład globalnych gigantów, ale ze względu na koszty niezbyt optymalne dla małych i średnich biznesów. 

Sklepy internetowe na platformach SaaS

Rozpoczynając swoją przygodę z handlem w sieci i własnym sklepem internetowym, opłaca się wybrać pierwsze rozwiązanie. Dobra platforma SaaS pozwala stworzyć i skonfigurować sklep nawet w kilka godzin. Łatwość obsługi sprawia, że właściciel sklepu nie musi poświęcać na aspekty techniczne zbyt wiele uwagi. Nie przejmuje się też serwerem i domeną, które zapewnia dostawca usługi. 

Zarządzanie sklepem internetowym jest niezwykle proste, co pozwala zaoszczędzić czas na inne aspekty biznesu, na przykład działania marketingowe. Współczesne platformy SaaS są skalowalne i oferują szereg zaawansowanych funkcji. 

platforma sprzedażowa

Jak wybrać dobrą platformę sprzedażową?

Najpopularniejsze platformy sprzedażowe w modelu SaaS łączą w sobie zalety intuicyjnego interfejsu z dostępem do zaawansowanych narzędzi, ale jednocześnie różnią się od siebie nawzajem. Sprawdź, na co zwrócić uwagę przy wyborze narzędzia, niezależnie od tego, w jakiej branży zamierzasz działać. 

User Experience i atrakcyjny wygląd 

Wybierając platformę sprzedażową, zwróć uwagę na jej atrakcyjny wygląd, a konkretnie możliwość pełnej konfiguracji oferowanych szablonów pod względem wymagań Twojej marki, w tym jej identyfikacji wizualnej. Jeszcze ważniejszym elementem jest user experience. Zadbaj o to, by platforma była przyjazna użytkownikom dokonującym zakupów online. Sposób prezentacji produktów ma znaczenie, podobnie jak możliwość jednoetapowej finalizacji transakcji. 

Koniecznie wybierz dostawcę, który zagwarantuje szybkie wczytywanie się strony – w przeciwnym razie klienci będą ją opuszczać przed dokonaniem zakupu. Strona sklepu powinna być responsywna, czyli dopasowywać się do urządzeń mobilnych. Obecnie większość Polaków robi zakupy online przy pomocy smartfona. Nie można lekceważyć tego trendu!

Dopasowanie sklepu do oferty 

Twoja platforma sprzedażowa powinna umożliwić Ci jak najlepsze zaprezentowanie oferty. Nie chodzi wyłącznie o przejrzyste zdjęcia i czytelne opisy produktów, ale także możliwość ich wygodnej identyfikacji i kategoryzowania. Przykładowo, jeśli oferujesz produkty spożywcze, przydatne będzie określenie ich wagi i objętości. Tak kupujący filtrują i sortują dostępny asortyment. 

W przypadku innych produktów ważne bywają kolory, wzory, rozmiary i kształty albo przynależność do znanych marek. Osobnych rozwiązań wymagają usługi cyfrowe, na przykład szkolenia online. Zwróć także uwagę na możliwość określania dostępności i tworzenia promocji cenowych. 

Cena i skalowalność 

Wyróżnikiem dobrych platform sprzedażowych jest ich skalowalność. W praktyce oznacza to między innymi możliwość dopasowania modelu subskrypcji do potrzeb sklepu pod względem liczby produktów i funkcjonalności.

W Selly udowadniamy, że cena abonamentu w e-commerce nie musi być wygórowana. Posiadacze podstawowego abonamentu mogą liczyć na najniższą cenę na rynku, limit produktów sięgający 100 000, obszerny serwer i szereg dodatkowych funkcji z integracjami na czele. 

Wielokanałowość 

Platformy marketplace przyszłością e-commerce? Tak twierdzą niektórzy eksperci. Posiadając sklep internetowy, warto spróbować sprzedaży wielokanałowej, a więc dodatkowo oferować swoje produkty bądź usługi właśnie na platformach marketplace lub w mediach społecznościowych.

Zanim podejmiesz decyzję o wyborze platformy sprzedażowej, zweryfikuj, czy umożliwi ona zarządzanie wieloma kanałami sprzedaży za pośrednictwem jednego interfejsu, a tym samym wygodne docieranie do szerszej grupy odbiorców. 

Narzędzia marketingowe 

Stworzenie sklepu internetowego to dopiero połowa sukcesu. Równie ważna jest jego skuteczna promocja. Dobre internetowe platformy sprzedażowe mogą pochwalić się ciekawymi narzędziami marketingowymi. Bardzo ważnym aspektem jest optymalizacja sklepu pod SEO. Poza tym platforma powinna oferować przestrzeń do tworzenia treści, na przykład poprzez blogi, newslettery, landing pages, dział aktualności i opinie produktowe. 

W e-commerce coraz większą rolę odgrywają programy lojalnościowe i partnerskie. Sprawdź, przy wybrana przez Ciebie platforma pozwala na ich wygodne wdrażanie. 

Wsparcie techniczne 

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z handlem w sieci i prowadzeniem sklepu internetowego, warto wybrać platformę zapewniającą rozbudowane wsparcie techniczne. Nie wszyscy dostawcy pozytywnie wyróżniają się pod tym względem, natomiast jakikolwiek problem, którego nie możesz rozwiązać samodzielnie, hamuje rozwój Twojego biznesu i bieżącą sprzedaż. 

Integracje i narzędzia

Przed podjęciem decyzji sprawdź, czy dana platforma udostępnia wszystkie narzędzia oraz integracje, które mogą być przydatne w Twoim sklepie. Fundamentalną rolę odgrywa możliwość integracji z hurtowniami, dzięki czemu produkty automatycznie pojawią się w Twojej ofercie. Równie ważne są integracje z systemami płatności, wspomnianymi platformami marketplace, firmami kurierskimi, narzędziami wsparcia sprzedaży, siecią reklamową Google, systemami księgowymi oraz przydatnym oprogramowaniem.

Prowadzenie sprzedaży online nie musi być trudne i generować zbędnych kosztów, nawet jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z e-commerce!

 

FAQ

Dobra platforma sprzedażowa w modelu Saas jest tania, prosta w obsłudze i umożliwia szybkie uruchomienie sklepu ze wszystkimi interesującymi Cię funkcjami. Jeżeli dodatkowo wybierzesz narzędzie skalowalne, Twój sklep internetowy będzie rósł wraz z Twoim biznesem, zapewniając dodatkowe możliwości!

Cena abonamentu na platformie sprzedażowej zależy od wybranego przez użytkownika pakietu. Małym i średnim sklepom internetowym na start zazwyczaj wystarczy podstawowa subskrypcja, której koszt zaczyna się już od kilkudziesięciu złotych miesięcznie. W Selly udowadniamy, że to możliwe!

Jeśli Twój sklep internetowy ma działać w modelu dropshipping, oprócz wszystkich wymienionych wyżej kryteriów wyboru, zwróć uwagę na możliwość integracji z jak największą liczbą hurtowni, automatyczne integracje i wygodną obsługę dropshippingu ze swojego panelu użytkownika.
Model omnichannel w e-commerce to sprzedaż wielokanałowa, ale zapewniająca kupującym identyczne doświadczenie w każdym kanale sprzedaży. Jeśli chcesz działać w tym modelu, Twoja platforma sprzedażowa powinna obsługiwać wszystkie wykorzystywane przez Ciebie kanały sprzedaży i pozwalać na zarządzanie nimi w jednym interfejsie.
Prowizje od sprzedaży pobierane przez platformy sprzedażowe dla sklepów internetowych stanowią zbędny koszt, który mógłby zahamować rozwój uruchomionego biznesu. W Selly nie pobieramy tego rodzaju prowizji.

Adrian Prędkiewicz

Adrian Prędkiewicz
Marketing Manager

Marketing Manager w Selly. Planuje, wdraża i ulepsza działania marketingowe dla firm z branży usługowej, B2B i e-commerce zwiększając ich rentowność. Związany z digital marketingiem od lat. Doradza w zakresie strategii, wykorzystywania AI (sztucznej inteligencji), kampanii reklamowych i analityki.

Absolwent Akademii Leona Koźmińskiego. Lubi czytać, ćwiczyć i ścigać się na gokartach.

Wypróbuj Selly bez ryzyka!

Rozpocznij za darmo i ciesz się 14-dniowym okresem próbnym.
Zamów indywidualną szatę graficzną, a otrzymasz 60 dni testowania oprogramowania całkowicie bezpłatnie!

Kontakt

Selly Sp. z o.o.
ul. Księcia Witolda 21/13, 50-202 Wrocław
NIP: 8961565693
REGON: 367683150, KRS: 0000684539

Dział sprzedaży: oferta@selly.pl

tel: +48 533 033 933