Zakładając sklep internetowy możesz zastanawiać się, które płatności wystarczą, aby odpowiedzieć na potrzeby swoich przyszłych klientów. Czym płaci się najczęściej w sieci? Czy wystarczy przelew, czy może warto wdrożyć szybkie płatności w sklepie internetowym? Odpowiedź na to pytanie jest bardziej złożona i uzyskasz ją czytając poniższy artykuł.
Pierwsza sprawa – Trendy w ecommerce, a płatności internetowe
Wraz z mijającymi latami płatności internetowe w sklepie internetowym i ich znaczenie jest coraz większe. Dzieje się tak dlatego, że użytkownicy stają się coraz bardziej niecierpliwi i niewygodne jest dla nich, gdy płatność zajmuje zbyt dużo czasu. To najcenniejszy zasób, jaki mają i każdy sposób na jego zaoszczędzenie będzie przez nich doceniony. W innym przypadku często będziesz musiał liczyć się z porzucaniem koszyków przez potencjalnych klientów.
Jakie płatności internetowe interesują potencjalnego klienta z Twojej grupy docelowej?
Czynnikiem, który powinien mieć największe znaczenie zarówno przy tworzeniu oferty sklepu internetowego, działań marketingowych i wdrażaniu płatności internetowych jest grupa docelowa. Warto przeanalizować, w jaki sposób najczęściej płacą osoby, do których chcemy dotrzeć jako sprzedawcy, a następnie zapewnić im takie możliwości. Niektórzy ze względu na niechęć płacenia kartą, będą szukali przelewów tradycyjnych. Inni klienci mogą natomiast najbardziej cenić będą sobie szybkie płatności internetowe Autopay lub płatności BLIKiem.
Raport firmy Autopay “Zakupy przez internet. Badania postaw i opinii Polaków” wykazało ciekawe zależności w kwestii preferencji poszczególnych metod płatności w zależności od wieku i roku.
Raport wykazuje, że wraz z upływającym czasem zmieniają się preferencje dotyczących form płatności. Przykładowo 2018 rok przyniósł większe spopularyzowanie szybkich płatności internetowych w sklepach internetowych, między innymi tych obsługiwanych przez Autopay. Jednocześnie spada popularność płatności za pobraniem. Jakie wnioski można wyciągnąć z tego rodzaju danych? Może mniejsza część osób robiących zakupy w sieci lubi płacić gotówką? Może zaufanie do sklepów internetowych wzrasta? A może wszystko razem?
Przelew, który obecnie uznawany jest za dość powolną formę płatności z konieczności ręcznego jego wykonywania staje się mniej popularny z biegiem czasu. Zwiększa się za to odsetek osób wybierających płatność kartą płatniczą.
Dostrzega się również zależności w preferowanych metodach płatności zależnie od grupy wiekowej konsumentów. Młodsza grupa bowiem, jak się okazało, znacznie częściej niż starsza grupa preferuje przejść w celu uregulowania zapłaty na stronę banku. Najpopularniejsze u obu grup okazały się szybkie płatności internetowe, płatność kartą i za pobraniem.
Wnioskiem dla osoby, która posiada własny sklep internetowy może być rezygnacja z mało opłacalnych metod płatności i skupienie się na kilku najkorzystniejszych dla potencjalnego klienta. Wszystko po to, by wybór był łatwiejszy, a UX (User Experience) sklepu internetowego bardziej intuicyjne i minimalistyczne.
Płatności sklepu internetowego w selly
Zakładając sklep internetowy w selly masz pewność zadowolenia swoich klientów tym, czego potrzebują. Szybkie płatności internetowe obsługiwane są przez Autopay, co sprawia, że ich zaimplementowanie i codzienne użytkowanie nie sprawia najmniejszych problemów. Całość możesz uzupełnić także innymi metodami, aby dopasować się w jak największym stopniu do branży, w której będziesz działać i różnych preferencji. Realizacje w jednej z naszych podstron przedstawiają inne sklepy, które z powodzeniem stosują wspomniane rozwiązania przez lata poszerzając swoje grono klientów i rozwijając firmy.
Czy istnieje złoty środek?
Dane pokazują również, że niezależnie od czasu, duża część użytkowników rezygnuje z zakupów w ramach danego sklepu internetowego, gdy nie posiada on preferowanej formy płatności.
Wyobraź sobie, że wchodzisz na stronę marki, w której chciałbyś wykonać zakupu. W ciągu kilku minut dodajesz do koszyka interesujące Cię przedmioty i chciałbyś zapłacić. Twoją preferowaną formą może być na potrzeby przykładu szybka płatność internetowa. Niestety sklep, w którym obecnie się znajdujesz oferuje jedynie płatność przelewem tradycyjnym na konto sklepu. Wiesz już, że tego rodzaju działanie kosztuje Cię dużo dodatkowego czasu, który musisz przeznaczyć na kopiowanie numeru konta, wpisywanie tytułu przelewu i nazwy firmy. Czas ten wolałbyś wykorzystać w inny sposób. Czy rezygnujesz w tym przypadku z zakupu, czy dostosowujesz się do wymagań? Według raportu, istnieje większa szansa, że zrezygnujesz. Tym samym to znak dla sklepów internetowych, że chcąc zatrzymać u siebie jak największą liczbę konsumentów, powinny zapewnić im wybór.
Płatności internetowe – Czy warto wdrażać wszystkie możliwe metody?
Najlepszym sposobem, aby sprawdzić, czy stopniowe wdrażanie różnych metod płatności internetowych sprawdzi się też u Ciebie, może być najzwyklejszy test! Szczególnie, gdy obecnie nie posiadasz danych na temat swojej grupy docelowej, które pozwoliłyby na wyciągnięcie pewnych wniosków. Wprowadzanie różnych metod natomiast nie łączy się z dużym zaangażowaniem, gdyż w panelu selly przy udostępnionych przez nas opcjach zapewniliśmy obszerną bazę wiedzy, w której otrzymasz instrukcje ustawiania ich krok po kroku.
Różne płatności natomiast kosztują. To aspekt, który powinien zostać wzięty pod uwagę szczególnie w sytuacji, gdy Twoja marża na produktach jest wyższa. Niekiedy będzie to prowadziło bowiem do nieznacznej podwyżki cen. Obsługa płatności to usługa, którą pokryć musimy jako sprzedawcy internetowi z własnej kieszeni.
Dbając o przemyślenie każdego z powyższych podpunktów dobranie odpowiedniej, pasującej strategii powinno stać się dużo prostsze. Teraz pozostaje jedynie jej skuteczne wdrożenie. Nam natomiast pozostaje życzyć zwiększenia liczby zamówień i procentu konwersji wszystkim sprzedawcom korzystającym z platformy SaaS selly.
Adrian Prędkiewicz
Marketing Manager
Marketing Manager w Selly. Planuje, wdraża i ulepsza działania marketingowe dla firm z branży usługowej, B2B i e-commerce zwiększając ich rentowność. Związany z digital marketingiem od lat. Doradza w zakresie strategii, wykorzystywania AI (sztucznej inteligencji), kampanii reklamowych i analityki.
Absolwent Akademii Leona Koźmińskiego. Lubi czytać, ćwiczyć i ścigać się na gokartach.