Zrozumienie, jak pokolenie Alpha w e-commerce będzie wchodzić w interakcje ze sklepami, markami czy platformami społecznościowymi, jest kluczowe dla rozwoju handlu online.
Pokolenie Z już teraz dyktuje warunki w polskim e-commerce. Za nim kroczy pokolenie alfa w e-commerce, które całkowicie wychowuje się w erze AI i Tik Toka. Ignorowanie ich unikalnych potrzeb, preferencji platformowych, czy oczekiwań wobec marek to prosta droga do rynkowej porażki.
Czy Twój biznes jest gotowy na Pokolenie Alpha w e-commerce? Zachęcam Cię do poczytania o tym, jak wysokie oczekiwania i zupełnie nowe podejście do zakupów ma ta grupa wiekowa.
Charakterystyka pokolenia Alfa
Pokolenie Alpha to grupa demograficzna następująca po Pokoleniu Z, która obejmuje osoby urodzone między 2010 a 2025 rokiem. Jest to pierwsza generacja urodzona w całości w XXI wieku. W większości są to dzieci Millenialsów (Pokolenia Y). Liczne prognozy wskazują na to, że ma to być najliczniejsze pokolenie w historii, a do tego najlepiej wykształcone i najzamożniejsze.
Mimo że pełna charakterystyka Pokolenia Alpha wyłoni się dopiero w przyszłości, już teraz obserwuje się pewne wczesne cechy i tendencje.
Pokolenie Alfa to osoby:
- niezwykle intuicyjne technologicznie,
- łatwo adaptujące się do zmian,
- posiadające mniejsze zainteresowanie tradycyjnymi atrybutami dorosłości (np. kupnem samochodu),
- posiadające krótki czas koncentracji,
- często postrzegające czas w sposób uproszczony, czarno-biały.
Na ich kształtowanie ogromny wpływ mają rodzice Millenialsi, przekazujący im swoje wartości, takie jak dbałość o dobrostan psychiczny i poszukiwanie autentyczności. (ICAN Institute)
Czynniki, które formują Generację Alpha, są m.in.:
- doświadczenie pandemii COVID-19,
- cyfryzacja edukacji,
- cyfryzacja życia społecznego,
- nieustanna ekspozycja na technologię od najmłodszych lat,
- wcześnie zaszczepiana świadomość społeczna,
- gwałtowny rozwój sztucznej inteligencji,
- nieograniczony dostęp do internetu i mediów społecznościowych.
W przeciwieństwie do Pokolenia Z, które obserwowało ewolucję mediów społecznościowych, dla Alphy świat, w którym personalizacja napędzana przez AI i płynna integracja cyfrowa są normą, stanowi punkt wyjścia, a nie cel.
Pokolenie Alpha w e-commerce będzie wymagało dostępu do: interakcji cyfrowych, autentyczności, czy hiperpersonalizacji.
Wpływ technologii i AI na Gen Alfa
Czy wiesz, że Pokolenie Alfa nie zna świata sprzed ery smartfonów, tabletów i wszechobecnego internetu? Obecnym nastolatkom ekrany towarzyszą od najmłodszych lat i pełnią funkcję: zabawek, narzędzi edukacyjnych i źródeł rozrywki.
Dorastają w rzeczywistości, w której sztuczna inteligencja jest wszechobecna, to właśnie nowoczesna technologia kształtuje konsumowane przez nich treści. Dodatkowo technologia ta wpływa na ich rosnące oczekiwania dotyczące personalizacji i interaktywności. Wydaje się także, że będzie to pokolenie, które będzie przejawiało duże zaufanie do AI.
Dlatego warto pamiętać, że dla tej generacji granica między światem online i offline jest zatarta, co za tym idzie, interakcje cyfrowe są naturalnym przedłużeniem rzeczywistości.
Na jakich treściach koncentruje się Gen Alpha?
Przede wszystkim Pokolenie Alpha preferuje:
- krótkie formy wideo na Tik Toku czy Instagramie,
- treści wideo na Youtubie,
- środowiska gamingowe.
Jak podaje raport Pokolenie Alfa, przeprowadzony przez zespół badawczy Leader Sheep, w którym próba wynosiła 3949 osób, najpopularniejszym sposobem spędzania czasu wolnego jest dla Gen Alpha korzystanie z portali środowiskowych np. Facebooka, Snapchata czy Instagrama, które wskazało 68% badanych.
Dla kontrastu dodam, że jedynie 8,6% dzieci wskazało na korzystanie z dodatkowych zajęć rozwijających ich zainteresowania, a 4,8% spotykam się z przyjaciółmi.
Z tego powodu przedsiębiorcy powinni integrować swoje sklepy internetowe z tymi środowiskami np. poprzez:
- handel w grach,
- wideo z możliwością zakupu,
- umożliwienie dokonywania zakupów bezpośrednio z różnych mediów społecznościowych.
Wpływ rodziców na decyzje zakupowe pokolenia Alfa
Obecnie Pokolenie Alfa to najmłodsza grupa demograficzna i w teorii nie dysponuje jeszcze własną siłą nabywczą. Niemniej współczesne nastolatki często dostają kieszonkowe od rodziców oraz wywierają na nich znaczny wpływ pod kątem decyzji zakupowych. Taki wpływ określany jest jako “pester power”, czyli siła marudzenia/nękania prośbami i zaczyna być widoczna już ok. 5 roku życia dziecka.
Badanie IRCenter pokazało, że pester power najczęściej obejmuje wpływ na wybór zabawek (54%), czy produktów spożywczych, takich jak płatki śniadaniowe (50%) czy słodycze (43%). Według tego badania aż 79% dzieci dysponuje własnymi pieniędzmi, a 1/3 z nich już w tak młodym wieku korzysta z aplikacji bankowych, czy posługuje się BLIK-iem.
Warto także przeczytać co do powiedzenia na temat Pokolenia Alpha ma Dorota Peretiatkowicz, partnerka IRCenter:
„Na wybory dzieci wpływa przede wszystkim otoczenie. Do pewnego wieku rodzice są najważniejsi, ale potem pojawiają się wybory dokonywane pod wpływem rówieśników. Wtedy okazuje się, że to, co ma koleżanka, jest zdecydowanie ważniejsze od tego, co mówi mama. Drugim źródłem inspiracji są social media i internet, tam dzieci mają kontakt z publikacjami na TikToku i Instagramie. Oglądają zdjęcia swoich idoli i chcą posiadać to samo, co oni”.
W tym samym wywiadzie z agencją Newseria Biznes, Dorota Peretiatkowicz dodaje:
„Problem w tym, że dzieci za bardzo nie wiedzą, po co mają oszczędzać. Jeśli dziecko wkłada do skarbonki, pieniądze właściwie dla niego znikają. Dopiero w pewnym wieku, kiedy mają już cel oszczędzania, przywiązują do tego większą wagę”.
Mechanizm pester power, a Pokolenie Alfa w e-commerce
Mechanizmy pester power są różnorodne, a dzieci najczęściej proszą o produkty, które:
- mają ich znajomi,
- zobaczyły w sklepie,
- zauważyły w reklamach telewizyjnych lub internetowych,
- zostały polecone przez influencerów np. na Tik Toku,
- są związane z ich ulubionymi postaciami z bajek czy gier.
Należy jednak zwrócić uwagę, że na ostateczny zakup i tak w większości przypadków mają wpływ rodzice.
Czynniki brane przez rodziców (Millenialsów) przy zakupach to między innymi:
- cena,
- jakość,
- wygoda,
- zdrowie i bezpieczeństwo dziecka,
- zaufanie do marki.
Co to oznacza dla właścicieli sklepów internetowych? Oznacza to, że skuteczny marketing skierowany do tej grupy musi działać dwutorowo: z jednej strony przyciągać uwagę i wzbudzać pożądanie u dziecka, a z drugiej – budować zaufanie i dostarczać racjonalnych argumentów rodzicowi.
Jakie są cyfrowe nawyki pokolenia alfa w e-commerce?
Warto pamiętać, że, aby zostać dostrzeżonym przez tę generację, należy rozwijać się nie tylko na danej platformie, ale i w różnego rodzaju mediach.
Badanie Razorfish x GWI wskazuje na to, że platformą, która dominuje, jest YouTube, który wg. 51% badanych jest dla nich głównym kanałem odkrywania marek, a do tego wykorzystywany jest do konsumpcji treści. Kolejno, równie istotny jest TikTok czy środowiska gamingowe, takie jak Minecraft czy Roblox. (aboutmarketing.pl)
Oczywiście nadal ważna jest obecność na Instagramie, aczkolwiek Facebook ma już o wiele mniejsze znaczenie niż dla poprzednich generacji.
W jaki format treści celować, jako właściciel sklepu internetowego?
Pokolenie Alpha w e-commerce przede wszystkim preferuje: autentyczność, humor, inspirację, a do tego krótkie i angażując treści wideo.
Z tego powodu przede wszystkim warto tworzyć sklepy, które będą:
- zintegrowane z różnymi platformami społecznościowymi,
- skalowane na urządzenia mobilne (z których głównie korzysta Gen Alpha),
- miejscem, które będzie łączyć zakupy z interakcją z odbiorcą,
- zaawansowane technologicznie (np. zoptymalizowane pod kątem komend głosowych),
- wspierały kampanie oparte na treściach tworzonych przez użytkowników,
- oferowały spersonalizowane oferty i produkty,
- integrowały marki w środowiskach gamingowych.
Pokolenie Alfa w e-commerce – podsumowanie
Przyszłość handlu elektronicznego w Polsce będzie w dużej mierze kształtowana przez oczekiwania i zachowania Pokolenia Alpha. Mimo że ich użytkowanie świata handlu internetowego nie jest jeszcze tak duże, to warto już powoli rozumieć kluczowe trendy technologiczne i ewoluujące potrzeby konsumentów.
Zdecydowanie warto pamiętać o tym, że przyszłość e-commerce dla tych pokoleń to nie pojedynczy kanał, ale płynny, spersonalizowany, zgodny z wartościami ekosystem, w którym handel naturalnie integruje się z ich cyfrowym życiem (media społecznościowe, gry, konsumpcja treści) i odzwierciedla ich oczekiwania co do szybkości, wygody i etyki.
Podsumowując, właściciele sklepów internetowych powinni dążyć do hiperpersonalizacji doświadczeń swoich użytkowników, stosowania kanałów omnichannel czy dbać o bezpieczeństwo, przy jednoczesnym korzystaniu z nowoczesnych technologii.
Jeśli zainteresował Cię ten temat, polecam również sprawdzić mój wpis na temat zakupów na TikToku, które za granicą już znacząco wpływają na odbiór treści przez młodsze pokolenia. Dodatkowo polecam prześledzić wpływ AI na wyszukiwanie treści, który w tym pokoleniu jest coraz bardziej widoczny.
FAQ – pytania i odpowiedzi
Jest to pokolenie, które cechuje całkowite zanurzenie w świecie cyfrowym, korzystanie z technologii, telefonów i komputerów od najmłodszych lat życia, co znacząco definiuje to, jaki mają sposób myślenia, interakcji ze społeczeństwem oraz wpływa na ich oczekiwania wobec świata.
Tak, Pokolenie Alpha to dzieci urodzone pomiędzy 2010-2025 rokiem.
Skuteczne dotarcie do Pokolenia Alpha wymaga specyficznych strategii komunikacyjnych, dostosowanych do ich cyfrowych nawyków i preferencji. Postaw na dynamiczne i krótkie formaty wideo, komunikację na ulubionych platformach młodzieży, autentyczność w komunikacji, podejście dwutorowe – rodzic/dziecko, czy współpracę z influencerami. Pamiętaj także o wykorzystywaniu nowoczesnych technologii, takich jak: AR (rozszerzona rzeczywistość), VR (wirtualna rzeczywistość), czy integracja witryn z AI.
Media społecznościowe odgrywają fundamentalną rolę w ścieżce zakupowej młodych pokoleń, ewoluując od platformy odkrywania do miejsca bezpośrednich transakcji. Z tego powodu głównymi kanałami komunikacji powinny być TikTok, Instagram i YouTube. Warto również umożliwić gen Alpha bezpośrednie zakupy w social mediach oraz płynną integrację pomiędzy konsumpcją treści a handlem online. Pamiętaj także o budowaniu społeczności i systemowi rekomendacji.
Influencer marketing ma wysoki wpływ na pokolenie Alpha. Szczególnie wpływają na nich twórcy z YouTube, czy influencerzy z TikToka, a także ich ulubieni gracze.

Julianna Krzyszczyk
SEO copywriter
SEO, content marketing i copywriting to zdecydowanie mój świat – w Selly tworzę treści, które odpowiadają na potrzeby odbiorców i algorytmów Google. Specjalizuję się w optymalizacji contentu i strategiach zwiększających widoczność marek w sieci.
Kiedy nie piszę, jestem w ruchu – na boisku, korcie czy na rolkach. A kiedy odpoczywam to zazwyczaj z książką albo padem w ręce.