Pokolenie Z w e-commerce – czego oczekuje w handlu online?

Ilość wyświetleń artykułu: 20

Czas czytania: 5 minut

Grafika kreskówkowa trzech osób wokół literki Z. Temat wpisu: Pokolenie Z w e-commerce.

Od błyskawicznych płatności mobilnych po odbiór paczki w drodze do domu  i wysokie wymagania co do doświadczenia użytkownika, czyli jak wygląda pokolenie Z w e-commerce?

Pokolenie Z w e-commerce to obecnie kluczowa siła kształtująca krajobraz polskiego e-commerce. Jego fundamentalną cechą jest cyfrowe obycie, które wpływa na sposób, w jaki pokolenie to szuka informacji, czy zarządza wydatkami. 

Wysokie oczekiwania wobec autentyczności marek i szybkości obsługi – zrozumienie ich unikalnych potrzeb to dziś być albo nie być dla każdego sklepu internetowego, który celuje w tę grupę konsumentów. 

Charakterystyka Pokolenia Z

Pokolenie Z w e-commerce, grafika kreskówkowa trzech osób i literki Z.

Pokolenie Z określane również jako post-milenialsi, czy pokolenie internetowe, to osoby urodzone w przybliżeniu między 1995/1997 a 2012 rokiem. Jest to pierwsza generacja, która dorastała w świecie wszechobecnego internetu i mediów społecznościowych, nie znając rzeczywistości bez tych technologii.

Pokolenie Z to dzieci Millenialsów (1980-2000), które charakteryzuje się między innymi:

  • biegłym poruszaniem się w cyfrowym świecie,
  • ostrożnym, realistycznym i ceniącym stabilność podejściem do życia,
  • twórczością,
  • otwartością, 
  • poszukiwaniem realnych wartości,
  • wysoką świadomością społeczną i ekologiczną, 
  • dążeniem do równości i inkluzywności.

Pokolenie Z w e-commerce

Pokolenie Z w e-commerce zostało ukształtowane przez obserwację niestabilności gospodarczej, wojen czy innych kryzysów światowych. Z tego powodu w ich zachowaniach konsumenckich kierują się przede wszystkim poszukiwaniem wartości czy ceną.

Z racji tego, że pokolenie Z jest obyte z technologią, obecni właściciele sklepów internetowych powinni uważać na to, aby ich do siebie nie zrazić. Przede wszystkim dlatego, że Gen Z jest generacją hiperpołączoną, która funkcjonuje w trybie „always on”.

To dzięki technologii czują się naprawdę swobodnie i potrafią z niej korzystać.
Do tego charakteryzuje ich żonglowanie kilkoma zadaniami jednocześnie. Na przykład potrafią: oglądać treści wideo, rozmawiać na czacie, a do tego przeglądać witryny sklepowe. Niemniej łatwo się rozpraszają. 

Kolejnym istotnym aspektem jest to, że potrafią sprawnie wyszukiwać potrzebne dane online i filtrować treści pod kątem ich wartości. To stawia przed firmami zadanie bycia transparentnymi. 

Doświadczenia zakupowe online dla Pokolenia Z w e-commerce muszą być:

  • wysoce intuicyjne, 
  • szybkie,
  • angażujące wizualnie,
  • wartościowe,
  • opłacalne.

Co robić jako właściciel e-commerce?

Grafika kreskówkowa czterech osób pochylonych nad laptopem.

Skomplikowane procesy, powolne ładowanie stron czy niejasne interfejsy niemal gwarantują natychmiastowe porzucenie koszyka. Dodatkowo pokolenie Z często korzysta z mediów społecznościowych, a oglądani idole mogą wpływać na ich decyzje zakupowe. 

Z tego względu polecam właścicielom sklepów e-commerce rozszerzyć działanie ich witryn o obecność w social mediach i inwestować w autentyczny influencer marketing, który także jest niezbędnym kanałem dotarcia. Dla tego pokolenia tradycyjne formy reklamy mogą okazać się znacznie mniej skuteczne w przypadku tej grupy.

Podsumowując, pokolenie Z w Polsce to aktywni i doświadczeni użytkownicy e-commerce. Znaczna część tej grupy dokonuje zakupów online bardzo często. Według raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie”, 37% kupuje w sieci więcej niż 5 razy w miesiącu, a badanie CAWI podaje, że ponad 86% robi to przynajmniej raz w miesiącu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji mobilnej.

A jakie czynniki motywują Pokolenie Z do zakupów?

Motywacje pokolenia Zetek do zakupów to m.in.:

  • niskie koszty wysyłki,
  • atrakcyjne promocje,
  • oferty specjalne, 
  • posiadanie czegoś na czasie lub przedpremierowo,
  • opinie i recenzje innych użytkowników, 
  • przywiązanie do marki,
  • zgodność oferty z zainteresowaniami znajomych.

Pamiętaj, że przed dokonaniem zakupu Pokolenie Z najczęściej przeprowadza dokładny research online. Ważne są nie tylko recenzje produktu, ale i opinie o sklepie. Media społecznościowe również odgrywają ogromną rolę w tym procesie, na których gen Z szuka testów przeprowadzonych przez znane osoby. Dowód społeczny jest równie istotny, jak cena produktu. 

Preferowane platformy i oczekiwania UX Gen Z

Dla Pokolenia Z w e-commerce, świat jest przede wszystkim mobilny. Smartfony są zdecydowanie dominującym urządzeniem, wykorzystywanym zarówno do przeglądania ofert, jak i finalizowania zakupów – aż 93% przedstawicieli tej grupy używa smartfonów do zakupów online. (ageno.pl)  

Z tego powodu responsywność stron internetowych, czyli ich poprawne wyświetlanie i funkcjonowanie na ekranach telefonów, jest absolutnym wymogiem dla sklepów internetowych. Dodatkowo dedykowana aplikacja mobilna również zachęca do związania się z daną marką. 

Korzystają zarówno z tradycyjnych sklepów internetowych, jak i coraz częściej dokonują zakupów bezpośrednio na platformach społecznościowych (social commerce), takich jak: Instagram, TikTok, w tym zagraniczny TikTok Shop, czy Facebook stają się kluczowymi miejscami nie tylko odkrywania produktów, ale i ich zakupu. Tymczasem YouTube odgrywa ważną rolę jako źródło recenzji i informacji o produktach.

Odnośnie do UX pokolenie Z w e-commerce oczekuje płynnych, intuicyjnych, estetycznych i szybkich interfejsów, a proces zakupowy powinien być dla nich maksymalnie uproszczony – bez zbędnego logowania i kolejnych pól formularzy.

Pokolenie Z w e-commerce – podsumowanie

Grafika dwóch osób czytających opinie o produktach.

Podsumowując, co możesz zrobić, aby uatrakcyjnić swoją ofertę dla Gen Z? Zdecydowanie warto przyjrzeć się preferencją tej grupy wiekowej. Zdecydowanie podejście “mobile first” (dedykowane rozwiązania na smartfony) powinno być realnym kierunkiem. To oznacza, że warto poświęcić zasoby na responsywne strony mobilne, czy dedykowane aplikacje.
Warto także pamiętać o:

  • wygodnych płatnościach (faworytem większości polaków są płatności BLIK)
  • oraz szybkim dostawach, gdzie przodują automaty paczkomatowe, w tym firma InPost. 

Jeśli chcesz zdobyć serce Pokolenia Z postaw także na autentyczność swojej marki. Twórz zachęcające treści promujące swoje produkty i postaw na transparentność odnośnie do recenzji. Warto również zadbać o obecność w świecie mediów społecznościowych. Polecam Ci również zajrzeć do mojego wpisu – Pokolenie Alfa w e-commerce, w którym dowiesz się, jak możesz przygotować swój sklep na przyszłe czasy.

Julianna Krzyszczyk
SEO copywriter

SEO, content marketing i copywriting to zdecydowanie mój świat – w Selly tworzę treści, które odpowiadają na potrzeby odbiorców i algorytmów Google. Specjalizuję się w optymalizacji contentu i strategiach zwiększających widoczność marek w sieci.

Kiedy nie piszę, jestem w ruchu – na boisku, korcie czy na rolkach. A kiedy odpoczywam to zazwyczaj z książką albo padem w ręce.

Wypróbuj Selly bez ryzyka!

Rozpocznij za darmo i ciesz się 14-dniowym okresem próbnym.
Zamów indywidualną szatę graficzną, a otrzymasz 60 dni testowania oprogramowania całkowicie bezpłatnie!

Kontakt

Selly Sp. z o.o.
ul. Księcia Witolda 21/13, 50-202 Wrocław
NIP: 8961565693
REGON: 367683150, KRS: 0000684539

Dział sprzedaży: oferta@selly.pl

tel: +48 533 033 933