Program partnerski w sklepie internetowym – Jak korzystać z afiliacji?

Ilość wyświetleń artykułu: 335

Czas czytania: 8 minut

program afiliacyjny, programy partnerskie o co chodzi, najlepsze programy partnerskie, czym są programy partnerskie

Program partnerski w sklepie internetowym stał się współcześnie nieodłącznym elementem zwiększania sprzedaży w wielu sklepach online. Według raportu Interaktywnie.com “Sieci afiliacyjne i programy partnerskie” mamy szacunkowo wydać w Polsce na zakupy w internecie 70 mld złotych do końca 2020 roku, a rynek ma nadal się rozszerzać. Sklepy przewidując trend rosnącego przekonania konsumentów do zakupów w internecie słusznie optymalizują swoje działania chcąc uzyskać jak największy zwrot z inwestycji. 

Czym są programy partnerskie?

Programy partnerskie można uznać za skuteczne narzędzie marketingu efektywnościowego, w którym rozliczamy się jedynie za uzyskany efekt. Pozwala on sklepom internetowym i nie tylko wdrażać kolejnych ambasadorów marki, którzy sprzedają ich produkty swojej społeczności. Programy partnerskie nie łączą się z żadnym ryzykiem, gdyż producent płaci prowizję jedynie za transakcje, które odbyły się z pomocą uzyskaną przez konkretnego partnera. 

Przykładowe rozliczenie w programie partnerskim: 

  • Klienci polecają Twoje produkty, a po każdym poleceniu na ich konto naliczany jest dany procent. Później mogą go wykorzystać dokonując zakupów w witrynie lub wypłacając środki.

Niektórzy słusznie nazywają marketing afiliacyjny polecaniem usług lub produktów w zamian za otrzymanie korzyści z tego tytuły. Praktycznie działa to w większości sklepów internetowych całkiem podobnie. Dany dystrybutor lub partner otrzymuje specjalny kod rabatowy lub link, zależnie od tego, jak stanowi umowa. Wtedy każdy użytkownik i sfinalizowana w sklepie transakcja, która będzie miała miejsce po kliknięciu w dany link, zostanie przypisana do konkretnego partnera. 

Argumenty takie jak niskie ryzyko i szanse na wysoki zysk, jak również opcja płacenia za dokładnie zmierzone i pewne wyniki przekonują sprzedawców w największym stopniu do podjęcia decyzji. Szczególnie w sytuacji, gdy wiedzą, że dana osoba chciałaby polecić ich usługę tak, czy inaczej, mogą dodatkowo ją zmotywować do robienia tego, powierzając jej indywidualnie wygenerowany kod lub link (np. uwzględniający nie tylko zysk partnera, lecz dodatkowy rabat dla klientów, którzy przejdą do sklepu z jego kanałów). 

Rozliczenie za efekt – Jakie mamy do wyboru modele rozliczeń? 

Rozliczając się w takim programie partnerskim za efekt możemy wziąć pod uwagę kilka mierników. Później stopień ich osiągnięcia pozwoli nam zweryfikować, czy podejmowane przez nas działania przynoszą wyraźne korzyści firmie. 

CPS (cost per sale)  – Inaczej koszt za transakcję, np. poleconego przez osobę z nami współpracującą zegarka. 

CPC (cost per click) – Koszt za kliknięcie potencjalnego klienta, np. w link afiliacyjny umieszczony na blogu partnera, z którym podjęliście współpracę.

CPM (cost per mille) – Jeśli stworzyliście spot reklamowy lub inny materiał wideo, miernikiem może być również koszt za 1000 wyświetleń, np. w jednym z kanałów w mediach społecznościowych partnera.

CPL (cost per lead) – Koszt za tzw. leada, czyli przykładowo dane do kontaktu z potencjalnym klientem. 

Marketing afiliacyjny – Trend współczesnej sprzedaży internetowej

Obecnie coraz większa część właścicieli sklepów internetowych decyduje się na współpracę w modelu efektywnościowym. Generują kody i tworzą programy partnerskie na potrzeby firm i osób o dużym wpływie na społeczność (influencerów), aby móc odpowiedzieć na potrzeby rynku i stworzyć innym dodatkową możliwość zarobku przy jednoczesnym podniesieniu własnych zysków. 

Wiele firm nadal rozlicza się z influencerami i ambasadorami marek nie na podstawie efektów, a wykonanej pracy. Nie jest to złym rozwiązaniem, dopóki współpraca i korzyści z niej są potwierdzone rzetelnymi danymi i szacunkami o potencjalnym zdobyciu zaufania i zwiększeniu świadomości marki. 

Nawet w sytuacji, gdy płacimy jako firma osobie współpracującej z nami za wykonaną pracę, post w mediach społecznościowych, cykl materiałów wideo na Insta Stories lub jakikolwiek inny materiał, dobrą praktyką jest wskazanie chociażby jednego KPI (miernika efektywności), który stanie się celem do osiągnięcia. Zadanie tego typu będzie drogowskazem zarówno po stronie marketingowej firmy zlecającej dane działanie przy współpracy, jak po tej ambasadorów marki lub influencerów. 

Najchętniej wybieranym przez branżę e-commerce modelem rozliczeń z wymienionych powyżej jest, jak możecie się domyślać, CPS (cost per sale). Nic w tym dziwnego, gdyż wtedy sklepy wypłacają prowizję jedynie od realnie sprzedanych z pomocą partnera produktów. Korzyści wizerunkowe z takiej współpracy są natomiast dodatkiem. 

Wtedy wystarczy określić procent transakcji trafiający do osoby polecającej.

Przykład: 

Twój sklep internetowy sprzedaje kosmetyki, lecz szuka dodatkowych metod dotarcia do potencjalnych klientów. Znajduje więc kilka lub kilkanaście osób, które mogłyby przystać na współpracę partnerską w oparciu o model rozliczenia CPS. 

Określasz procent, który jesteś w stanie zaoferować za skuteczne polecenie Twoich produktów. 

  • 10% każdej transakcji 
  • dodatkowe 5% zniżki dla klientów, którzy przyjdą z kodem rabatowym wybranego partnera

Następnie wysyłasz do nich zapytania, a po otrzymaniu pozytywnych odpowiedzi dla każdego z nich generujesz kod rabatowy. Każdy dostaje własny, indywidualny kod z informacją, że każda transakcja z jego wykorzystaniem będzie przypisywana konkretnemu partnerowi. Informujesz również, że klienci, aby mieć motywację do wpisania kodu, otrzymają z nim 5% rabatu na produkty w Twoim sklepie. 

Później pozostaje jedynie czekać na wyniki, a w panelu sklepu obserwować rosnącą sprzedaż. Efektywność takich kampanii w głównej mierze zależy od zaangażowania, społeczności i dopasowania partnera do branży i oferty firmy. 

Inną możliwością jest też skonfigurowanie programu partnerskiego w taki sposób, aby dana prowizja za polecenie przez klienta nalicza się na jego koncie. Wtedy, gdy stopniowo się ona zwiększa, a osoby z polecenia kupują, kwota na jego koncie również rośnie. Finalnie może on ją wykorzystać w celu dokonania płatności za produkty w ramach sklepu lub wypłacić. 

Marketing afiliacyjny w Twoim sklepie internetowym 

Nasze oprogramowanie umożliwia wiele funkcji sprzyjających tworzeniu kampanii opartych o marketing afiliacyjny. Możesz z jego pomocą stworzyć łatwo kody rabatowe dla swoich klientów, wysyłać je w sposób automatyczny lub uruchomić program lojalnościowy. Całość sprawia, że nie zabraknie Ci funkcji do przeprowadzenia skutecznych działań marketingowych opartych o program partnerski lub influencer marketing. Później pozostaje tylko wykorzystanie wiedzy i kreatywności w celu stworzenia sposobów dotarcia do potencjalnej, określonej grupy konsumentów. 

Korzyści, które otrzymujesz stosując ten rodzaj marketingu efektywnościowego: 

  • brak kosztów dla firmy, gdy nie są odnotowywane efekty,
  • większy ruch i sprzedaż w witrynie,
  • promocja marki w różnorodnych, wartościowych portalach (np. Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube i inne media społecznościowe, blogi),
  • długotrwałe korzyści i możliwość stałego poszerzania bazy partnerów.

W selly możesz skorzystać zarówno z programu lojalnościowego i partnerskiego. Ich działanie nieco różni się od siebie i uzasadnienie wykorzystania konkretnego z nich znajdziesz dowiadując się więcej o jednym i drugim. 

Program lojalnościowy włączony w sklepie z wykorzystaniem oprogramowania selly pozwala gromadzić na kontach klientów ustalony procent wartości od dokonanych przez nich zakupów. Następnie można realizować zakupy lub wypłacać zebrane środki na zlecenie.

Program partnerski po włączeniu w sklepie nagradza klientów, dzięki którym użytkownicy dokonają zakupu, za polecenia. Wtedy na kontach osób, które polecają, gromadzony jest procent wartości dokonywanych zakupów. Wspomniany procent mogą oni później wykorzystać na zakupy w witrynie lub realizując wypłatę środków. 

Zobacz też instrukcję uruchomienia programu partnerskiego w selly 

Afiliacje – Gdzie uczyć się o tworzeniu i korzystaniu z możliwości najlepszych programów partnerskich? 

Afiliacje, tworzenie programów partnerskich i korzystanie w pełni z ich możliwości to bardzo rozbudowany temat. Możemy zasięgnąć wiedzy od osób, które mają ogromne doświadczenie. Przykładem jest wywiad Michała Szafrańskiego z Marcinem Franczakiem. Oglądając go, możemy, zapoznając się ze sposobami zarabiania na afiliacji zrozumieć również, jak może ona działać w kontekście sklepu internetowego. 

Zrozumieć programy partnerskie pomaga również Ewa Dudek z firmy WebPartners, która pomaga sklepom internetowym czerpać korzyści z tego rodzaju narzędzi. Wyczerpujący wywiad na kanale Przygody Przedsiębiorców odpowiada na wiele pytań, które mogą mieć początkujący przed wdrożeniem marketingu afiliacyjnego. Wykorzystując oprogramowanie selly skorzystasz natomiast z gotowej integracji z WebPartners. 

Czy wdrożenie rozwiązań opartych o programy partnerskie jest warte uwagi? 

Czytając raporty dotyczące rynku afiliacyjnego w Polsce można spostrzec, że ma on cały czas tendencję wzrostową. Dobrym pomysłem może okazać się potraktowanie tego jako znaku i zachęty do przetestowania skuteczności w branży Twojego sklepu internetowego. Tego rodzaju próby mogą pomóc w znacznym zwiększeniu sprzedaży i konkurencyjności w stosunku do innych witryn działających w konkretnym sektorze rynku. 

Link do wspomnianego we wstępie raportu: https://interaktywnie.com/biznes/newsy/biznes/sieci-afiliacyjne-i-programy-partnerskie-zwiekszaja-sprzedaz-w-internecie-ktore-sa-polecane-raport-259899

Adrian Prędkiewicz

Adrian Prędkiewicz
Marketing Manager

Marketing Manager w Selly. Planuje, wdraża i ulepsza działania marketingowe dla firm z branży usługowej, B2B i e-commerce zwiększając ich rentowność. Związany z digital marketingiem od lat. Doradza w zakresie strategii, wykorzystywania AI (sztucznej inteligencji), kampanii reklamowych i analityki.

Absolwent Akademii Leona Koźmińskiego. Lubi czytać, ćwiczyć i ścigać się na gokartach.

Załóż sklep internetowy

W Selly możesz bezpłatnie wypróbować oprogramowanie sklepu internetowego przez 14 dni!
Gotowe szaty graficzne, dopasowana funkcjonalność do etapu rozwoju sklepu i nieograniczone możliwości w rozwoju!

Kontakt

Selly Sp. z o.o.
ul. Księcia Witolda 21/13, 50-202 Wrocław
NIP: 8961565693
REGON: 367683150, KRS: 0000684539

Dział sprzedaży: oferta@selly.pl

tel: +48 533 033 933