Koszyk w sklepie internetowym należy do jednego z najważniejszych, technicznych elementów, które mają wpływ na działalność i sprzedaż. Stoi tuż obok karty produktu, której odpowiednie zaprojektowanie zwiększa szansę dodania produktu do koszyka i uzyskanie wszystkich niezbędnych informacji. Czy istnieje rozwiązanie, które uznawane jest za najlepsze? Jak zaprojektować koszyk zakupowy w taki sposób, aby ułatwić kupno towaru? Przeczytasz o tym w poniższym artykule.
Koszyk zakupowy w sklepie internetowym, a user experience
Koszyk zakupowy w sklepie internetowym jest nieodłącznym elementem w procesie zakupu. Oznacza to, że ma wpływ na doświadczenia użytkownika (ang. User Experience). Lepszy, efektywniejszy, bardziej intuicyjny, prostszy i estetyczniejszy koszyk to także większa przyjemność dokonywania transakcji. Użytkownicy wtedy z większym prawdopodobieństwem zakończy ją pomyślnie, a nasza firma odnotuje zysk.
Więcej o projektowaniu doświadczeń użytkownika opowiedzieliśmy w oddzielnym artykule, gdzie dokładnie zgłębiamy większość ważnych elementów we wskazanym zakresie.
Wedle wykonanych badań i danych Baymard Institute, aż 58.6% kupujących z USA wyszło ze sklepu na etapie koszyka w ciągu trzech ostatnich miesięcy z konkretnego powodu: „Ja tylko przeglądałem / nie byłem gotowy do zakupu”.
Gdy wyraźnie wykluczono ten segment użytkowników i przeanalizowano pytania do pozostałych (2584 odpowiedzi) o powody opuszczeń koszyka, otrzymano dane jak w poniższym zestawieniu:
- 55% – dodatkowe koszty są zbyt wysokie (dostawa, prowizje, podatki)
- 34% – strona wymaga założenia konta
- 26% – zbyt długa / skomplikowana ścieżka zakupowa
- 21% – koszty dostawy pokazywane dopiero w koszyku
- 17% – nie zaufałem stronie z podaniem swoich danych (karty kredytowej)
- 17% – strona miała błędy, nie działała
- 16% – dostawa byłaby zbyt wolna
- 11% – polityka zwrotów nie była przyjazna
- 6% – zbyt mało sposobów płatności
Jak zrobić koszyk na stronie internetowej? – Najpopularniejsze rodzaje koszyków
Pewnie robiąc zakupy w internecie trafiałeś do wielu sklepów. Niektóre z nich miały tak domyślny koszyk, że uzupełnienie kilku pól i kliknięcie “złóż zamówienie” obejmowało minimalny czas, a inne wymagały siedzenia przed komputerem lub smartfonem nawet przez kilka minut. Poniżej przedstawiliśmy najpopularniejsze opcje. Podczas pracy na naszej platformie sprzedawcy mogą skorzystać z każdej z nich
Sprawdźmy, jakie możemy spotkać rodzaje koszyków w sklepach internetowych. Omówmy ich wady i zalety, aby finalnie wybrać najlepsze rozwiązanie, które ma największe szanse na sprawdzenie się przy obecnych przyzwyczajeniach i upodobaniach użytkowników.
Koszyk kilkuetapowy – polega na tym, że użytkownik musi przejść kilka etapów zanim złoży zamówienie. Najczęściej są one w pewien sposób podzielone na dane adresowe, firmy, szczegóły dostawy, płatność. Kolejność może być różna, zależnie od tego, co uznamy za najbardziej intuicyjne dla użytkownika.
Przykład możemy zauważyć w sklepie empik, gdzie wyraźnie musimy wypełnić poszczególne pola, a następnie przejść do kolejnego etapu. Ważna jest prostota tego rozwiązania, możliwość skupienia się na kilku polach jednocześnie i brak konieczności scrollowania strony w celu uzupełnienia większej ilości informacji.
Kolejnym sklepem, który wykorzystuje takie rozwiązanie jest gigant, Zalando. Ścieżka zakupowa jest dokładnie określona, aby klient, niezależnie od wieku, nie miał najmniejszego problemu przejściem jej.
Koszyk wieloetapowy w selly
Nasz zespół nieustannie stara się ulepszać każdy z elementów oprogramowania, aby sprzedawcy osiągali lepsze wyniki sprzedażowe. Bardzo zależy nam na tym, by e-sklepy w selly osiągały coraz większe sukcesy.
Połączyliśmy to, co znane było dotychczas za najbardziej intuicyjne i szybkie dla konsumentów. Dodaliśmy to, co może spowodować maksymalizowanie sprzedaży i optymalizację, bez dodatkowych kosztów.
Każdy właściciel sklepu internetowego może wykorzystywać między innymi z możliwości 4-etapowego, intuicyjnego, wielofunkcyjnego i prostego w obsłudze koszyka. Przedsiębiorca z jego pomocą może łatwo doprowadzić potencjalnego klienta do etapu zakupu, a także sprzedać produkty komplementarne.
Każdy etap służy do wypełnienia danej garści danych. Przy omyłkowym odświeżeniu strony, klient zostaje w miejscu, w którym skończył finalizować swoje zamówienie.
To zależy od Ciebie – Dodatkowe informacje w koszyku!
Zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy koszyk w sklepie internetowym, który ma potencjał, aby sprzedawać skutecznie na różnych rynkach i w różnych grupach konsumentów. Pamiętaj jednak, że są elementy, o które musisz zadbać, aby doprowadzić sprawy do końca i zachęcić użytkowników. Oprócz prawidłowej konfiguracji jest to również:
- informacja o tym, kiedy jest spodziewany termin przesyłki (i dostarczenia paczki do odbiorcy),
- jaki jest koszt wysyłki w zależności, jaką formę dostawy wybierze klient,
- miejsce na wprowadzenie kodu rabatowego,
- cena netto i brutto.
Koszyk jednoetapowy
Koszyk jednoetapowy – zawiera wszystkie informacje i pola do wypełnienia na jednej stronie. Dzięki temu bez przeładowania strony klient może wypełnić wspomniane pola i dokonać zamówienia w sklepie internetowym. Rozwiązanie to również można wykorzystać z powodzeniem w różnych sytuacjach. Decyzję o wykorzystaniu jednej opcji lub drugiej powinniśmy podjąć, jak inne decyzje, na podstawie analizy naszej grupy docelowej i poszczególnych klientów.
Plusem jest niewątpliwie to, że jeżeli koszyk jest jednoetapowy, a pól jest bardzo mało, nie musimy przeładowywać strony ani klikać w cokolwiek. Minusem jednak często okazuje się fakt, że przy tego rodzaju rozwiązaniu trzeba scrollować w celu uzupełnienia całego formularza zakupowego. W dodatku, gdy odświeżymy stronę, przykładowo przy końcówce uzupełniania, stracimy te dane.
Unika się tego błędu tak projektując pola w sklepie, aby użytkownik nie musiał scrollować myszką w celu znalezienia wszelkich potrzebnych mu pól. Takie rozwiązanie zostało wdrożone w naszym oprogramowaniu. Dzięki temu, każdy klient ma możliwość wyboru opcji koszyka, który jest najbardziej korzystny dla jego biznesu i użyteczny dla obsługiwanych klientów.
Jak zaplanowaliśmy ten rodzaj koszyka na naszej platformie?
Wiele osób ceni sobie korzyść wynikającą z koszyka jednoetapowego. Odpowiedzieliśmy na tę potrzebę wprowadzając rozwiązanie, które umożliwia stosowanie go w każdym założonym sklepie.
Wygląd koszyka jednoetapowego w selly:
Wszystko tutaj znajduje się w zasięgu wzroku klienta. Może on łatwo przechodzić z miejsca do miejsca i szybko sfinalizować transakcję w sklepie internetowym danej firmy.
Załóż sklep internetowy w selly, a również otrzymasz możliwość stworzenia tego rodzaju koszyka, a to wszystko w ramach podstawowego abonamentu.
Zasady, których warto przestrzegać przy projektowaniu koszyka w sklepie online.
Istnieje co najmniej kilka zasad, których przestrzeganie zwiększa szansę na otrzymanie efektu w postaci intuicyjnego, estetycznego, a przede wszystkim efektywnego, koszyka w sklepie internetowym.
Mniej znaczy lepiej – pierwszą rzeczą, jaką należy wziąć pod uwagę przy projektowaniu i podejmowaniu decyzji o koszyku w sklepie internetowym, jest ilość pól, informacja o tym, jakie to będą pola i kolejność ich wypełnienia. Zbyt duża ilość pól w formularzu może zmniejszyć liczbę użytkowników dokonujących zakupu nawet o połowę, co jest poważną stratą dla biznesu. Zadbaj o to, aby pola, które nie są konieczne, by dokonać zamówienia, zostały usunięte. Unikaj też zbędnych rozpraszaczy. Niech Twój klient skupi się na jednej czynności, jaką jest sfinalizowanie procesu.
Być tacy, jak wszyscy? – płynięcie pod prąd nie zawsze się opłaca! Dzieje się tak dlatego, że użytkownicy już są do pewnych rzeczy przyzwyczajeni. Jeżeli osoby z Twojej grupy docelowej nauczyły się robić zakupy w dany sposób, to trudno Ci będzie nauczyć je zupełnie od nowa, z innym rodzajem koszyka. Przykładowo takim, którego jeszcze nie widzieli. Skup się raczej na tym, by połączyć prostotę z tym, co znane i dodać pewnych modyfikacji, ulepszeń, innowacji. My dokładnie tak zrobiliśmy tworząc koszyki dla sprzedawców korzystających z naszego oprogramowania.
Możliwość zalogowania się – logowanie do sklepu i automatyczne wypełnianie danymi, jeżeli użytkownik ma je uzupełnione w profilu lub wcześniej dokonywał zakupu, staje się standardem.
Wyraźne CTA – nie daj się zgubić klientowi. Jeżeli jest już w koszyku, musi on wyraźnie widzieć, co znajduje się w jakim miejscu. Dobierz kolorystykę całości, w tym przycisku CTA, aby była wyraźna i dopasowana do realizacji całej witryny.
Bezpieczeństwo, bezpieczeństwo i jeszcze raz bezpieczeństwo – umieszczenie logotypów bezpiecznych płatności (oczywiście wcześniej powinno się je zaimplementować w swoim sklepie) to kolejna rzecz, bez której ani rusz. Zadbaj o to, by pojawiły się w koszyku w sklepie internetowym, by użytkownik go nie porzucił.
Zmiana rozmiaru i ilości w zamówieniu na etapie koszyka – tego rodzaju, dodatkowe funkcje w koszyku są zawsze mile ważne. Szczególnie w sytuacji, gdy w Twojej branży cena za sztukę zmniejsza się wraz z powiększaniem zamówienia. Klient wtedy już na etapie płatności może modyfikować zamówienie i np. dobrać kilka sztuk z każdego produktu, gdyż okaże się, że nie wydał całego przeznaczonego budżetu. Każdy musi mieć też możliwość usunięcia jednej, konkretnej rzeczy z koszyka.
Podsumowanie
A który koszyk w sklepie internetowym dla Was wydaje się być najlepszym rozwiązaniem? Czy pamiętacie e-sklep, w którym najłatwiej udaje Wam się robić zakupy? Opowiedzcie o swoich doświadczeniach i napiszcie do nas. Chętnie wymienimy się spostrzeżeniami.
Załóż sklep internetowy z intuicyjnym koszykiem zakupowym.
Adrian Prędkiewicz
Marketing Manager
Marketing Manager w Selly. Planuje, wdraża i ulepsza działania marketingowe dla firm z branży usługowej, B2B i e-commerce zwiększając ich rentowność. Związany z digital marketingiem od lat. Doradza w zakresie strategii, wykorzystywania AI (sztucznej inteligencji), kampanii reklamowych i analityki.
Absolwent Akademii Leona Koźmińskiego. Lubi czytać, ćwiczyć i ścigać się na gokartach.