Rynek Ecommerce w Polsce rośnie z roku na rok i nic nie zapowiada, aby ten trend miał się zmienić w najbliższym czasie. Odsetek użytkowników internetu, którzy dokonują zakupów w sklepach internetowych wzrósł w obecnym roku do 56%. Polska jest pod tym względem jednym z najszybciej rozwijających się rynków w Europie, a jeżeli w przyszłości wzrost będzie równie dynamiczny przegonimy Włochów i staniemy na czwartej pozycji zaraz za Wielką Brytanią, Niemcami i Francją. Mamy z czego się cieszyć, a wszystko wskazuje na to, że jesteśmy dopiero na początku drogi. Spójrzmy również na to, jak Polacy przekonywali się coraz bardziej do zakupów w sieci na przestrzeni lat.
Ecommerce w Polsce – Jak sytuacja wygląda w 2018 roku?
Według raportu Gemius konsumenci w internecie to w 54% kobiety i 46% mężczyźni. Zakupów dokonują osoby w każdym wieku, jednak rzućmy okiem, jak przywołana statystyka wygląda w skali procentowej.
- 33% – przedział 25 – 34 lat
- 31% – przedział 15 – 24 lat
- 25% – przedział 35 – 49 lat
- 12% – przedział 50+
Możemy także zauważyć w raporcie informacje na temat tego, z jak dużych miast najczęściej pochodzą ekonsumenci. Zakupy w sklepach internetowych w Polsce robią w większości osoby z miast do 200 tysięcy mieszkańców (37%) i miast powyżej 200 tysięcy mieszkańców (34%). 29% osób mieszka natomiast na wsi.
Osoby, które dokonują zakupów w internecie są także w większości przypadków wykształcone i świadome. Sklepy internetowe w Polsce stale wprowadzają liczne innowacje, aby przekonać ich akurat do swoich produktów i usług. Liczy się marketing i dobra prezentacja.
- Średnie wykształcenie – 44%
- Podstawowe wykształcenie – 24%
- Wyższe wykształcenie – 31%
Czy warto otworzyć sklep internetowy w Polsce – Co najbardziej obecnie przekonuje użytkowników?
Użytkownicy dostrzegają wiele korzyści wynikających z zakupów w internecie. Najbardziej atrakcyjną z nich zdaje się całodobowa dostępność produktów i usług. Klient nie musi martwić się, że o 21.00 godzinie sklep, w którym chciałby zrobić zakupy będzie zamknięty. Jednocześnie czas oczekiwania na przesyłkę znacznie się skraca, co sprawia, że przestaje on odczuwać potrzebę wycieczki do fizycznego sklepu w galerii handlowej. Nie musimy także stać w żadnej kolejce przy kasie. Ominiemy korki, opłaty za parking i inne niedogodności. Najczęściej wystarczy kilka kliknięć.
Wyboru konkretnego dostawcy produktów lub usług dokonuje się głównie na podstawie opinii. To one często przesądzają o tym, że potencjalny klient wybierze jeden sklep internetowy, a nie inny z tej samej branży. Opinie będą ważniejsze także od samego wyglądu sklepu internetowego. Warto jednak upewnić się w stosunku do prawdziwości obserwowanych opinii, ponieważ niektóre nie są autentyczne. Najlepiej zadbać o oba aspekty. Wszystko o tym, jak zadbać o wygląd sklepu internetowego zobaczysz w naszym artykule.
Badania sprzedaży internetowej – Jak rynek Ecommerce kształtował się w poprzednich latach?
Badania sprzedaży internetowej w poprzednich latach także wykazywały wzrost. To jeden z powodów, ze względu na który każdego roku czytamy artykuły w wiadomościach o nowych rekordach sklepów w sieci.
W 2016 roku w Polsce ilość internautów dokonujących zakupów w sieci wynosiła 50%, a rok później już 54%.
Warto zwrócić uwagę na wzrastające na przestrzeni lat zaufanie do sklepów internetowych. Jeszcze kilka lat temu wiele osób uważało zakupy w sieci za niebezpieczne i niepewne. Teraz ten odsetek osób znacznie się zmniejszył, a my czujemy się pewnie płacąc za produkty.
Rynek Ecommerce w Polsce i wzrastająca wartość ehandlu
Wartość rynku Ecommerce w Polsce rośnie bardzo szybko. W 2013 roku wartość ehandlu wynosiła jedynie około 26mld pln. Zaledwie rok później osiągnęła próg 30 mld pln. Obecnie notuje się wartość na poziomie niecałych 50 mld pln, lecz także przyszłościowe prognozy są obiecujące. Liczba będzie dalej się powiększać, a w 2020 roku według analityków powinna przekroczyć 60 mld pln.
Cena produktu – Czy nadal ma znaczenie? Jak było kiedyś?
Wcześniej decydującym czynnikiem o zakupie towaru w sieci była niższa cena. Konsumenci wychodzili do galerii, lecz gdy podczas poszukiwań za pomocą wyszukiwarki znaleźli ten sam towar taniej, wybierali ten kanał. Marże były większe, co powodowało, że producenci próbowali stopniowo je zmniejszać i walczyli głównie ceną. Teraz sytuacja znacznie się zmieniła. Kupić można różnorodne towary w niskich cenach. Zdarza się, że wiele sklepów internetowych oferuje w podobnych cenach ten sam produkt. Rzeczy, które zaczęły odgrywać większą rolę to obsługa klienta, szybkość dostawy i wygoda klienta podczas poruszania się po sklepie.
Co warto sprzedawać?
Wiadomo już, że jako konsumenci kupujemy coraz więcej. Szczególnym zainteresowaniem zaczynają cieszyć się sklepy z żywnością, którą dostarczają pod same drzwi. Badania wykazały, że największą popularnością cieszą się sklepy wielobranżowe. Zaraz po nich widać zasięg sklepów ze sprzętami AGD, RTV, elektroniką, sprzętem do fotografii i komputerami. Następne są wszelkie sklepy odzieżowe. Okazuje się natomiast, że w popularnych wśród internautów branżach istnieje ogromna konkurencja, a nowemu sprzedawcy trudno się przebić. Często znacznie bardziej opłacalne mogłoby być rozglądnięcie się za sensowną niszą i rozpoczęcie swojej sprzedaży wśród małej grupy odbiorców. Pamiętajmy, że z roku na rok ilość konsumentów, które są przekonane do zakupów dokonywanych w ten sposób rośnie.
Prognozy na przyszłość – Czego możemy się spodziewać?
Prognozy dotyczące ehandlu na przyszłość są różne, jednak jedno je łączy. Większość jest pozytywna. Możliwym jest, że niedługo nawet po szczoteczkę po zębów nie będziemy wychodzić do sklepu, ponieważ łatwiej i szybciej będzie zamówić ją w sklepie internetowym. Obserwujemy ten trend już w pewnych miejscach poza UE. Najwięksi sprzedawcy przeżywają teraz najlepsze chwile, a według analityków zapowiada się jeszcze korzystniej.
Dlaczego obserwujemy tak znaczące zmiany rynku Ecommerce w Polsce na przestrzeni lat?
Warto odwołać się do zmian preferencji i stylu życia osób z naszego kraju. Obecnie ludzie mają mało czasu i wszędzie się śpieszą. Rozumiemy, że najcenniejszym aktywem, jaki mamy, jest nasz czas. Jeżeli dany dostawca jest w stanie go oszczędzić, z pewnością za to zapłacimy. Prawdopodobnie na tym polu także w największym stopniu będą ulepszane sklepy. Będziemy starać się o szybsze wysyłki, krótszą drogę klienta do zakupu i intuicyjne dobieranie produktów. Przyszłość rysuje się w świetlanych kolorach, mamy nadzieję, że dla Państwa wyników sprzedażowych w sklepach również taka będzie!