InstaStory to jedna z wielu funkcjonalności, jakie posiada Instagram. Zaraz po wprowadzeniu w sierpniu 2016 roku nieustannie zyskuje na popularności. InstaStories pozwala nam na dodawanie zdjęć i filmów o długości krótszej niż 15 sekund do relacji, która wyświetla się innym przez 24 godziny. Trudno wyobrazić sobie lepszy kanał do relacjonowania działań marki w czasie rzeczywistym, gdy istnieje taka potrzeba. Treści efemeryczne (ulotne) zyskują na znaczeniu i nie sposób nie zauważyć tego trendu wśród użytkowników.
Skąd wzięło się InstaStories?
Niektórzy z Was już po kilku latach czynnego użytkowania InstaStories mogą nie pamiętać, że sam pomysł na tego typu treści wcale nie należał do twórców Instagrama. Format został zaimplementowany przez Snapchata (inne medium społecznościowe). Po dłuższym okresie czasu zostało dopiero wdrożone w podobnej formie zarówno na Instagramie, jak na Facebooku. Użytkownicy szczególnie szybko upodobali sobie Instastories. Liczba aktywnych osób korzystających z funkcji już po kilku miesiącach przewyższała wszystkich użytkowników Snapchata.
Obecnie chyba żaden użytkownik Instagrama nie wyobraża sobie aplikacji bez możliwości dodawania jakiejkolwiek relacji. Wiele profili obserwowanych jest szczególnie ze względu na specyficzną i oryginalną treść dodawaną regularnie właśnie w to miejsce. Dzięki temu wiele marek, a co za tym idzie, sklepów internetowych jest w stanie częściej i skuteczniej wchodzić w interakcje z użytkownikami. Wkładając odrobinę serca w pomysł, kreację, a następnie dystrybucję treści na InstaStories można liczyć na zwrot w postaci napływających wiadomości, reakcji od fanów i oczywiście widocznej w statystykach powiększającej się sprzedaży .
InstaStories w e-commerce – Jak wykorzystać medium do sprzedaży?
Wzrastająca tendencja do używania smartfonów w celach zakupowych rozszerzyła także wpływ InstaStories na biznes i prowadzenie działań marketingowych dla sklepu internetowego. Użytkownicy często dokonują zakupu prosto z nich, o czym pisaliśmy w artykule o trendach.
Kampanie na InstaStories już niejednemu sprzedawcy udowodniły, że potrafią generować zysk. Jednym ze sposobów jest reklama w tym kanale. Stworzymy go z pomocą Menadżera Reklam na Facebooku. Wybierzemy w nim cele naszej kampanii, umiejscowienia tworzonej reklamy (tu powinniśmy wybrać opcję „Instagram” i zaznaczyć „Relacje”). Kolejnym krokiem będzie stworzenie kreacji. Warto zadbać, aby jej format był dopasowany do ekranu smartfona. Przed samym uruchomieniem umieszczamy jeszcze link do sklepu. Użytkownik po przesunięciu naszej relacji do góry przejdzie do witryny. My natomiast zobaczymy, jak skończyła się jego wizyta i ile zarobiliśmy na naszej reklamie na przestrzeni czasu (jeżeli wcześniej odpowiednio skonfigurowaliśmy Piksel Facebooka). Jeżeli wątpimy w swoje umiejętności tworzenia treści w tym medium, warto powierzyć to zadanie specjaliście. Platforma selly umożliwia zaimplementowanie Piksela do sklepu internetowego w niezwykle prosty sposób, w czym pomaga dział obsługi klienta.
Warto wspomnieć także, że dodawanie linków do InstaStories, które możemy często zauważyć na dużych i markowych profilach (nie w formie kampanii płatnej Ads) jest możliwe dopiero po osiągnięciu liczby 10 000 obserwujących. Dopiero wtedy medium zezwoli nam na umożliwienie naszym obserwującym przejście do sklepu internetowego zwykłym przesunięciem w górę.
Budowanie zaangażowania i organiczne zdobywanie nowych fanów
Walka o nowych klientów podczas realizowania kolejnych kampanii to jedno, lecz co w sytuacji, gdy już zgromadziliśmy pewną grupę fanów? To nasi potencjalni klienci, więc zadbajmy, aby się nie nudzili. Planując kolejne treści na InstaStories warto rozważyć dodatkowe funkcje, z których możemy skorzystać, aby użytkownicy na dłużej zatrzymali wzrok na naszej marce, kliknęli, zagłosowali lub przeszli na profil, a następnie do sklepu.
Kilka dostępnych funkcji budujących zaangażowanie:
Live lub użycie śmiesznych nakładek i filtrów – Jeżeli do grupy docelowej sklepu należy młoda grupa ludzi, szczególnie śmieszne i warte obserwowania mogą się dla nich wydawać treści na żywo lub materiały zrobione z pomocą wbudowanych w aplikację śmiesznych nakładek na twarz i filtrów. Konsumenci lubią czuć się blisko z marką, od której kupują produkty lub korzystają z usług, a pokazanie ludzkiej twarzy w niestandardowy i oryginalny sposób zdecydowanie pomoże w zbudowaniu takiego wrażenia. Aktywność tego rodzaju stwarza im też kolejną okazję do zadawania ważnych dla nich pytań odnośnie specyfikacji produktów lub planowanych nowości.
Ankiety – Opcja, dzięki której jesteśmy w stanie zachęcić fanów do jakiegokolwiek zaangażowania. Taka forma wymaga na nich jedynie kliknięcia w opcję, którą wybraliby, jako odpowiedź. Wystarczy, że wymyślimy wystarczająco ciekawe pytanie, a następnie dodamy do niego dwie krótkie odpowiedzi. Jeżeli odpowiednio wysilimy naszą kreatywność i trafimy w gusta użytkowników, możemy liczyć na to, że wysoki odsetek naszych obecnych obserwatorów zagłosuje we wspomnianej ankiecie.
Pytania (Q&A) – Jeżeli marka posiada nieco większą ilość fanów, którzy są jej ciekawi, regularnie oglądają udostępniane przez nią treści, a także chętnie piszą wiadomości na skrzynkę odbiorczą, to może być idealna pora na InstaStory z pytaniami (Q&A). Dzięki temu dodatkowi możemy udostępnić jedno zdanie lub pytanie. Natomiast użytkownicy w wyodrębnione miejsce będą mogli wpisać wszystkie pytania lub wiadomości o innej treści. Później trafią one do Ciebie. Jako właściciel konta natomiast będziesz mógł na nie odpowiedzieć i udostępnić wspomnianą odpowiedź na InstaStories dla wszystkich fanów. W taki sposób po otrzymaniu ciekawych pytań mamy okazję na oddanie dużej ilości wartości podczas odpowiedzi. Wartość natomiast może spowodować znacznie większą ilość fanów, do których nasza treść dotrze pocztą pantoflową. Użytkownicy InstaStories mogą w łatwy sposób przesyłać sobie wstawiany przez innych użytkowników materiał w formie linku do skrzynki (direct message).
Prowokowanie oceny produktu lub innego aspektu działalności – Wstawiając treść na InstaStory możemy zauważyć także charakterystyczny suwak, który możemy dodać do naszego zdjęcia lub wideo. Wybieramy wtedy daną emotikonę, którą po udostępnieniu materiału użytkownicy będą mogli przesuwać po suwaku wyrażając swoją opinię. Wspomnianej opcji najczęściej używa się, aby fani danego profilu określili swoją aprobatę np. dla wybranego produktu widocznego na zdjęciu, w skali. Jeżeli pojawi się zbyt dużo negatywnych ocen, możemy dłużej pomyśleć nad decyzją o promocji innych produktów z naszego sklepu internetowego.
Przepis na ciekawe treści – Czy istnieje?
Pamiętajmy, że najliczniejszą grupę na Instagramie stanowią ludzie młodzi. Sprawdźmy, przez jakie osoby obserwowany jest nasz profil i dopasujmy treść do ich preferencji. Gify i memy mogą spodobać się młodzieży i osobom stosunkowo młodym, lecz przy markach obsługujących osoby nieco starsze, te same treści mogą nie być miło widziane. Uważna obserwacja trendów i adaptacja swojej strategii do obecnych potrzeb to klucz, aby zyskać zaangażowanie i regularny przypływ nowych fanów na profilu.
Darmowe narzędzia do InstaStory – Z czego warto skorzystać?
Unfold – Aplikacja, dzięki której stworzysz ciekawe wizualizacje o różnej strukturze, czcionkach i innych elementach w kilka minut. Przy odrobinie zaangażowania i pomyśle problemem nie będzie nawet stworzenie całej historii za pomocą grafik ze wspomnianej aplikacji. Sam panel jest niezwykle intuicyjny i prosty.
Canva – Narzędzie, które zna prawie każdy marketingowiec bez względu na branżę, w której pracuje. Możliwości tworzenia w nim różnego rodzaju materiałów graficznych z różnym przeznaczeniem jest bardzo dużo. To sprawiło, że Canva wtuliła się także w łaski specjalistów od mediów społecznościowych pomagając w tworzeniu angażujących treści na InstaStory.
Loopsie – Aplikacja, za pomocą której możliwe jest zostawienie statycznej części ekranu przy jednoczesnym wprawieniu w ruch wybranych jego elementów. Można to zrobić nagrywając w formie wideo kilka sekund materiału, a następnie wymazując części, które mają się poruszać, jak w oryginalnie nagranym wideo. Przy odrobinie kreatywności jesteśmy w stanie stworzyć dużą ilość ciekawych kreacji.
Filmr – Jedna z najprostszych i najbardziej intuicyjnych aplikacji do tworzenia, montażu filmów na potrzeby InstaStory bezpośrednio ze smartfona. Ściągając ją możemy liczyć na proste dodanie wybranych z galerii treści wideo, a następnie szybkie i bezproblemowe cięcie ich, zmienianie kształtu i łączenie w dowolny sposób. Dokładnie tak, jak nam się podoba. Jeżeli potrzebujemy niezaawansowanego materiału w formie wideo na firmowe InstaStory sklepu, to właśnie Filmr może okazać się idealnym rozwiązaniem.
Nic nie wskazuje na to, aby popularność InstaStories miała się zmniejszyć. Można wręcz zauważyć, że z roku na rok coraz większa ilość użytkowników przekonuje się do tego medium, a marki przeznaczają na promocję w nim większe części budżetu marketingowego. Może warto wykorzystać szanse, jakie kanał daje dla sklepów internetowych i rozpocząć w nim intensywniejsze działania? Mamy nadzieję, że powyższy materiał będzie dobrym sprzymierzeńcem przy kreacji treści i podejmowaniu decyzji.