Przejście na własny biznes w 2022 roku to decyzja, na którą decyduje się coraz więcej osób. Możliwość samodzielnego zarobku poprzez prowadzenie własnego sklepu to zachęta dla wielu osób, które nie chcą pracować na etacie. Obecny rok to dobry moment, aby zdecydować się na prowadzenie samodzielnego biznesu, dlatego przygotowaliśmy kilka wskazówek, jak otworzyć sklep oraz jakie są najlepsze pomysły na biznes w 2022 roku.
Jak otworzyć własny biznes?
Myśląc o swojej firmie na pewno masz przed oczami szereg formalności, którymi należy się zająć zakładając własną firmę. Wbrew pozorom nie jest to jednak skomplikowana procedura, a sam proces jest stosunkowo prosty i przyjazny.
Jeśli zastanawiasz się, jaki biznes otworzyć, najlepiej na początku zdecyduj się na jednoosobową działalność gospodarczą. Rejestrując swój biznes musisz podać przede wszystkim jego nazwę, adres, PKD, wskazać swoją formę opodatkowania oraz rachunek bankowy. Wpis do rejestru CEIDG, czyli Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, jest prostym do wykonania procesem, a dodatkowo strona rządowa umożliwia zarejestrowanie swojej działalności przez Internet.
Czy warto zdecydować się na prowadzenie sklepu internetowego?
Otworzenie sklepu internetowego to obecnie niezwykle prosta procedura. Ogólnodostępne na rynku marketplace, szybka i łatwa możliwość założenia własnej platformy oraz szeroki dostęp do różnorodnych klientów z całej Polski i świata to najważniejsze zalety, które przemawiają za założeniem sklepu internetowego.
Zakładając swój sklep internetowy, wiele osób zastanawia się, gdzie najlepiej go otworzyć. W grę wchodzą głównie platformy typu Open Source lub SaaS. Pierwsza z nich opiera się na samodzielnym utworzeniu platformy sprzedażowej, jej zaletą są bez wątpienia nieograniczone możliwości rozbudowy systemu oraz tworzenie sklepu internetowego dokładnie z wymaganiami sprzedawcy. Jednak ma ona też swoje wady. Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę konieczność samodzielnego tworzenia zabezpieczeń, prowadzenia aktualizacji w systemie, wgrywania wtyczek oraz całkowitej obsługi technicznej sklepu. Jeśli nie jesteś osobą biegłą w nowinkach technologicznych – w takim przypadku niezbędne będzie zatrudnienie wykwalifikowanej osoby, a to wiąże się z niemałymi wydatkami.
Sklep internetowy otworzyć można również na platformach typu SaaS, czyli abonamentowych. Jak sama nazwa wskazuje, platformy takie opierają się na opłacie abonamentowej za usługę. W takim rozwiązaniu usługodawca zobowiązany jest do zapewnienia odpowiedniej obsługi technicznej sklepu, natomiast usługobiorca może zająć się jedynie działaniami sprzedażowymi w swoim sklepie internetowym. Takie rozwiązanie oferuje między innymi platforma Selly.
Biznes internetowy to również możliwość dotarcia do wielu potencjalnych klientów. W takiej sytuacji nie jesteśmy ograniczeni lokalizacją, a dobra reklama skierowana do właściwych osób, pozytywne opinie od klientów oraz gwarancje zakupów mogą stanowić świetną podstawę do prowadzenia sklepu w Internecie.
Pomysły na własny sklep internetowy
Chcesz otworzyć dochodowy biznes, ale nie wiesz, jaki sklep będzie mógł dobrze funkcjonować? Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka inspiracji, które pomogą Ci podjąć decyzję, w jaki biznes warto inwestować.
Sklep meblowy
Meble to dobro powszechnego użytku, z którego korzysta każda osoba, a coraz więcej osób chętnie dokonuje ich zakupu przez Internet, ze względu na możliwość szerokiego wyboru oraz porównania różnorodnych modeli, a także ofert dostępnych w różnych sklepach.
Branża meblowa jest konkurencyjna oraz wymaga sporego kapitału, jednak sukces można osiągnąć poprzez promocję w mediach społecznościowych lub współpracując z projektantami, którzy będą Twoje meble wykorzystywać w swoich projektach i wizualizacjach.
Sklep zoologiczny
Sklep zoologiczny to świetny pomysł na biznes, ponieważ wielu właścicieli zwierząt poszukuje dla swoich pupili jak najlepszych produktów. Akcesoria, karmy oraz zabawki to tylko niektóre artykuły, jakich oczekują wymagający klienci w sklepie zoologicznym. Warto zatem w swoim asortymencie mieć kompleksowe rozwiązania dla zwierząt zarówno z działu pielęgnacji, zabawy, czy pożywienia. Dodatkowo warto nawiązać współpracę z hurtowniami, które przy większym zakupie oferują atrakcyjne ceny oraz promocje.
Sklep ogrodniczy
Zafascynowanie roślinami w ostatnich latach bardzo mocno wzrasta. Wielu konsumentów coraz częściej zagląda na kwiatowe półki sklepowe chcąc nabyć nowy, kolekcjonerski kwiat. Założenie sklepu ogrodniczego w Internecie może stanowić całkiem niezły pomysł na prowadzenie swojego biznesu.
Sklepy ogrodnicze z bogatą ofertą, różnorodnymi rodzajami roślin i kwiatów to gratka dla pasjonatów roślinności. Tworząc zróżnicowaną ofertę w swoim sklepie wyróżnisz się na tle konkurencji i przyciągniesz wielu klientów.
Sklep z artykułami dla dzieci
Początkujący przedsiębiorcy, którzy planują rozpocząć swój biznes w sieci, mogą zainwestować w sklep związany z artykułami dla najmłodszych. Produkty te, coraz chętniej kupujemy przez Internet, ze względu na szeroką ofertę oraz możliwość porównania cen.
Planując otwarcie sklepu z tego typu produktami warto zastanowić się nad ciekawą, wyróżniającą się reklamą oraz nawiązać współpracę z influencerami, którzy będą zgodni z oferowanymi przez Ciebie produktami. Drugim, równie ważnym aspektem, jest tworzenie oferty opartej na produktach wysokiej jakości, ponieważ to właśnie dla najmłodszych poszukujemy produktów atestowanych oraz wykonanych z przyjaznych dziecku materiałów.
Biznes ze zdrową żywnością
Moda na wybieranie produktów ekologicznych oraz powszechnie uważanych za zdrowe to wzrastający trend, który coraz częściej obserwujemy wśród konsumentów. Świadomość konsumencka wzrasta, zatem chętniej wybierają produkty o dobrym składzie oraz pochodzeniu. Kwestia ta może stanowić świetny pomysł na biznes. Nawiązanie współpracy z gospodarstwami ekologicznymi lub samodzielne prowadzenie gospodarstwa, a następnie sprzedaż uzyskanych produktów przyciągnie na pewno wielu klientów.
Sklep z odzieżą używaną
Świadoma konsumpcja to wyraźnie ukazujący się wśród społeczeństwa trend, w którego część wchodzą sklepy z używaną odzieżą. Sklepy te, potocznie zwane „second handami”, są bardzo często spotykane, zarówno w dużym mieście, jak i tych mniejszych miejscowościach. A jak sytuacja wygląda online? Sklepy z odzieżą używaną to ulubione miejsce wielu osób, które w świadomy i ekologiczny sposób chcą wykonywać zakupy, jednak nie zawsze mają czas przeszukiwać wspomniane obiekty w poszukiwaniu określonej rzeczy. Wyszukiwanie online odzieży używanej może ułatwić poszukiwania, a dodatkowo oszczędzić czas klienta, co będzie dla nich dodatkowym atutem.
Sklep hobbystyczny
Uwielbiasz jeździectwo? Pasjonujesz się wędkarstwem? A może jesteś znawcą muzycznym? Sklep prowadzony przez pasjonata to zawsze dobry pomysł na biznes. Zajmując się sprzedażą internetową określonych produktów z danej branży, klienci będą mogli liczyć na Twoją fachową pomoc, a to jest niezwykle istotne we własnym biznesie.
Wykorzystuj swoje mocne strony oraz zainteresowania, aby przyciągnąć do swojego biznesu nowych klientów. Warto pomyśleć nad tworzeniem marki własnej oraz kreowania eksperckiego wizerunku, który bez wątpienia pomoże w rozwijaniu takiej działalności.
Czy warto prowadzić sklep stacjonarny?
Prowadzenie biznesu stacjonarnie to w czasach cyfryzacji dość spore wyzwanie. Małe sklepy mierzą się z olbrzymim wyzwaniem przyciągnięcia do siebie klientów, którzy będą skłonni dokonać u nich zakupów, a dodatkowo muszą się mierzyć z nowymi, stale powstającymi dużymi sieciami handlowymi. Jak zatem prowadzić swój sklep stacjonarny oraz jakie zagrożenia czyhają na właścicieli tych sklepów?
Ograniczenia związane z prowadzeniem sklepu stacjonarnego
Sklepy stacjonarne obecnie mają znacznie bardziej skomplikowaną sytuację, niż te, funkcjonujące w Internecie. Pierwszym istotnym aspektem, na który warto zwrócić uwagę decydując się na sklep stacjonarny, są klienci. Rozważając opcję takiego biznesu musisz zastanowić się, czy w swojej okolicy znajdziesz odpowiednią ilość klientów. Z tego względu stacjonarny sklep łatwiej otworzyć w większej miejscowości, ponieważ w małej miejscowości działania sprzedażowe mogą być dużo trudniejsze, ze względu na brak wystarczającej ilości klientów.
Drugim, równie ważnym aspektem, są koszty, które generuje firma. Koszt utrzymania lokalu, wszelkie opłaty, zakup towaru, często także zatrudnienie oraz opłacenie pracownika – to tylko część kosztów, z którymi będziesz mieć styczność prowadząc biznes stacjonarnie.
Warto również zwrócić uwagę na aspekt ceny oferowanego towaru ze względu na wyżej wymienione koszty. Przeważnie, w sklepach stacjonarnych, oferowana jest wyższa cena za produkt, niż ta internetowa, ze względu na konieczność narzucenia wyższej marży. Wyższa cena często zniechęca klientów i sprawia, że poszukują w Internecie tańszych odpowiedników danych produktów.
Jak efektywnie poprowadzić sklep stacjonarny?
Biznes stacjonarny ma również swoje zalety, które warto podkreślić, a przemyślane działania marketingowe oraz odpowiedni biznesplan sprawią, że będzie przynosił realne dochody.
Przede wszystkim należy wykonać odpowiedni biznesplan ukierunkowany na daną działalność z uwzględnieniem lokalizacji, klientów oraz możliwości rozwoju działalności. Dobrze opracowany biznesplan ukierunkuje Cię na właściwe działania w czasie prowadzenia swojego sklepu. Dodatkowo warto podjąć realne działania marketingowe wobec potencjalnych klientów. Marketing prowadzony na wysokim poziomie przyciągnie odpowiednią niszę klientów z danej okolicy oraz zachęci ich do dokonania zakupów.
Równie istotną opcją jest sama estetyka sklepu. Warto zainwestować w ciekawe wnętrze oraz odpowiednio dobraną wystawę produktów, aby zwrócić uwagę nowych osób. Interesujące, instagramowe wnętrza przyciągają nowych klientów, a dodatkowo stają się darmową reklamą sklepu.
Zatem jaki sklep otworzyć?
Nie ma jednej wskazówki, jaki sklep najlepiej otworzyć, najlepszą odpowiedzią może być – to zależy. Zakładając swój biznes warto przeanalizować wszelkie za i przeciw oraz odpowiedzieć sobie na pytania – kto jest klientem, gdzie go znajdziesz oraz jakich produktów poszukuje.
Wybierając biznes internetowy, niezależnie od rodzaju sklepu, warto wybrać zaufane miejsce do jego prowadzenia. Dlatego zapraszamy do konsultacji z naszym zespołem Selly, aby porozmawiać o Twoich możliwościach oraz potrzebach technicznych Twojego sklepu.
Adrian Prędkiewicz
Marketing Manager
Marketing Manager w Selly. Planuje, wdraża i ulepsza działania marketingowe dla firm z branży usługowej, B2B i e-commerce zwiększając ich rentowność. Związany z digital marketingiem od lat. Doradza w zakresie strategii, wykorzystywania AI (sztucznej inteligencji), kampanii reklamowych i analityki.
Absolwent Akademii Leona Koźmińskiego. Lubi czytać, ćwiczyć i ścigać się na gokartach.