Projektowanie sklepów internetowych nabiera coraz większego znaczenia we współczesnym świecie ecommerce. Nowe witryny, nastawienie na klienta i chęć do zminimalizowania jego wysiłku w drodze do zakupu prowadzą do wypracowywania coraz to nowych rozwiązań. Web design służy zaplanowaniu doświadczeń użytkownika w taki sposób, aby zakup był dla niego czymś więcej niż wyborem produktu i dokonaniem płatności. Projekt sklepu ma finalnie wzbudzić w nim pozytywne odczucia i sprawić, by wybrał nasz sklep zamiast konkurencji, a z czasem wrócił po więcej.
Czym jest UX (User Experience) w sklepie internetowym?
User Experience w sklepie internetowym, to mówiąc w prosty sposób, wszystkie doświadczenia użytkownika, które towarzyszą mu podczas poruszania się po witrynie. Współcześnie bowiem, na bardzo konkurencyjnym rynku w wielu branżach, coraz większą wagę przykłada się nie tyle do samego działania sklepu, co jego poszczególnych funkcji i designu. Wbrew pozorom to właśnie szczegóły, małe elementy, rozmieszczenie ich i zaplanowanie ścieżki konsumenta często staje się barierą, która oddziela sprzedawcę internetowego od osiągnięcia zysku.
Narzędziem w walce o uwagę i dobre doświadczenia użytkownika jest natomiast projektowanie sklepów internetowych. Web design, który idealnie współgra z potrzebami konkretnego, potencjalnego klienta. Dopasowany do jego wieku, stopnia zaawansowania technologicznego, wiedzy, użytkowanego języka i intuicji. Wykonany na podstawie gromadzonych danych, badań i doświadczenia zdobywanego na przestrzeni czasu.
Projektowanie sklepów internetowych – Możliwości w platformie SaaS
Projektowanie sklepu internetowego to nie lada wyzwanie. Oprócz danych na temat użytkowników w konkretnej branży i ich przyzwyczajeń trzeba posiadać również kompetencje związane z samym User Experience i badaniami w tym zakresie. Fakt stopnia zaawansowania usługi i przeprowadzania badań, wykorzystania danych na temat konsumentów w praktyce sprawia, że zaleca się zlecenie tego typu prac specjalistom.
Decydując się na sklep internetowy przy wykorzystaniu personalizowanej platformy SaaS selly, otrzymujesz pewność otrzymania darmowych szablonów. Zostały one stworzone po to, by sklepy mogły się rozwinąć bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Specjaliści zadbali o to, by sam ich projekt został zaplanowany w sposób uniwersalny, odpowiadający na potrzeby większości odbiorców. Jeżeli uda Ci się z pomocą darmowego szablonu przekonać ich do zakupu, pora na decyzję o optymalizacji procesu. Zaprojektowanie szaty graficznej, która będzie w stu procentach dopasowana do docelowej grupy znacznie zwiększa Twoje szanse na sprzedaż. Wdrożenie odpowiednio wysokiego spersonalizowanego poziomu web design zazwyczaj podnosi poziom konwersji i sprawia, że klienci sklepu chętniej do niego wracają. Zwiększa się nawet przeciętna wartość koszyka dzięki takim rozwiązaniom jak np. zaproponowanie w atrakcyjnym miejscu produktów komplementarnych.
Zamówienie indywidualnej szaty skutkuje wykonaniem przez naszych specjalistów szablonu:
- na podstawie długoletniego doświadczenia projektantów UX,
- dopasowanego do potrzeb grupy docelowej sklepu,
- spójnego z marką sprzedawcy, firmą i jej wszystkimi innymi elementami wizerunku,
- nowoczesnego i zgodnego z aktualnie panującymi trendami.
Web design – O czym trzeba pamiętać planując projekt sklepu internetowego?
Web design obejmuje projektowanie najważniejszych elementów sklepu internetowego. Patrząc na pierwszy rzut oka trudno uwierzyć, że na sprzedaż wpływa rozmieszczenie przycisków, karta produktu, sposób prezentacji ceny, kategorie na stronie głównej, a nawet położenie produktów komplementarnych przy zakupie dokonywanym przez klienta. Przy kilku tysiącach zamówień miesięcznie nie ma jednak problemu, aby dostrzec wyraźne różnice po przesunięciu chociażby jednego szczegółu. Podczas projektowania sklepów internetowych, bez względu na to, czy robi to zewnętrzny projektant, nasz zespół, czy software house, należy zwrócić szczególną uwagę na ścieżkę użytkownika.
Projektowanie ścieżki użytkownika, czyli całej drogi, którą odbywa on od momentu wejścia do sklepu (np. z mediów społecznościowych lub wyszukiwarki) do czasu dokonania zakupu to nieraz czasochłonny proces. Wymaga podzielenia każdego elementu na szczegóły. Warto zwrócić uwagę na kilka podstawowych zasad.
Podczas projektowania ścieżki użytkownika uwzględnij kilka scenariuszy – Jeżeli regularnie kupujesz w internecie, pewnie wiesz, że motywy wchodzenia na sklep są różne. Niektórzy chcieliby jedynie porównać produkty z tymi oferowanymi przez konkurencję, niektórzy szukają gotowych zestawów produktowych, a inni weszli tutaj po konkretną rzecz. Przygotuj kilka scenariuszy, aby później podczas projektowania serwisu specjalista mógł wziąć pod uwagę każdy z nich.
Każda podstrona ma swój cel i CTA – Współcześnie każda podstrona w sklepie internetowym powinna mieć pewien cel. Zakładka z kontaktem zachęca do podjęcia go, podstrona zawierająca odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania ma pomóc znaleźć wspomnianą odpowiedź i wrócić do sklepu. Widok produktu natomiast powinien zachęcać do dodania pozycji do koszyka. Koszyk po otworzeniu powinien zachęcać do uregulowania płatności lub dalszego kompletowania go za pomocą dodawania następnych produktów. Zlecając profesjonalny web design masz pewność, że projektant UX umieści każdy przycisk w miejscu dającym największe szanse na efekt.
Wyprzedź pytania – Podejrzewasz, że potencjalny klient projektowanego sklepu internetowego będzie miał do Ciebie pytania? Czy w konkretnej branży zdarzają się problemy z zamówieniem, do których należy się ustosunkować? Jeżeli odpowiedź brzmi twierdząco, wyprzeć wspomniane pytania i zapewnij użytkownikowi merytoryczną informację w konkretnym miejscu.
Testowanie – Wahając się w stosunku do wykorzystania danej opcji nie musimy z miejsca decydować się na jedną z nich. Zawsze dobrze skorzystać z możliwości testu różnych opcji i wyselekcjonowania najlepszego rozwiązania. Warto pamiętać, aby w przypadku, gdy chcemy przetestować różne projekty, brać pod uwagę jeden element na raz. Wtedy dane będą najbardziej miarodajne. W przeciwnym razie na ich rzetelność wpłyną też wszystkie inne zmiany, nawet te najmniejsze.
Kontakt, a przynajmniej zasygnalizowanie jego możliwości – Konsumenci rzadko kiedy kontaktują się ze sprzedawcą w sklepie internetowym. Oczywiście nie licząc branży, w których kontakt jest konieczny w celu skompletowania zestawu produktów lub personalizacji. Mimo wszystko, powinniśmy zadbać o poczucie bezpieczeństwa użytkownika i zapewnić mu łatwe dotarcie do numeru telefonu, maila lub innego komunikatora.
Branża, w której działa sklep – Projektowanie sklepów internetowych staje się tak popularne, gdyż nie da się zrobić jednego, idealnego szablonu, który nie wymaga zmian w przyszłości. Każdy z nich powinien zostać dopasowany do branży w której branża i klienta końcowego. Klient lub grupa klientów w każdej branży jest inna. Przykładowo w jednej produkt będzie skierowany do grupy, która nie posiada dużych umiejętności poruszania się w internecie i dokonuje zakupu tylko z komputera. Inna kierować będzie do osób biegłych w obsłudze internetu i kupujących głównie ze smartfona. Przykładowe, dwa sklepy, które zostałyby zaprojektowane pod każdą ze wspomnianych grup charakteryzowałyby się ogromną ilością różnic.
Intuicyjność i maksymalna prostota – Czasy, w których sklepy internetowe przepełnione były różnego rodzaju elementami pobudzającymi bodźce minęły. Obecne trendy gromadzą się wokół jak najmniejszego, koniecznego zaangażowania poznawczego użytkownika.
Badania i test UX krokiem w kierunku lepszego zrozumienia klientów – Wprowadzenie
Czynnikiem, który pomaga w zwiększeniu skuteczności finalnego projektu sklepu są dane. Dane natomiast trzeba skądś pozyskać. Uczynienie tego w przypadku dużego sklepu o długim stażu, a co za tym idzie, pokaźnej liczbie danych jest znacznie łatwiejsze niż w przypadku takiego, który dopiero powstaje. Ratunkiem i wyjściem z sytuacji jednocześnie są badania User Experience lub Test UX obecnego sklepu. Dzięki wykorzystaniu ich procedur zyskamy informacje, które następnie można sprawnie wykorzystać.
Zadaniowe testy użyteczności – Metoda, w uproszczeniu, polega na skonstruowaniu listy zadań, które ma wykonać docelowo użytkownik podczas badania. Wykonanie wspomnianych zadań natomiast mierzy się dokładnie stoperem, a przy procesie obecny jest badań. Przy tego rodzaju aktywności zastosować można również protokół głośnego myślenia. Oznacza on sygnalizowanie i mówienie na bieżąco przez badanego, co czuje i myśli w danej chwili (np. jeżeli nie może znaleźć któregoś z elementów sklepu, przycisku lub dokonać zakupu).
Zdalne badania ewaluacyjne – Sposób bardzo podobny do badań tradycyjnych, opisanych powyżej, lecz przeprowadzany na odległość przy wykorzystaniu specjalistycznego oprogramowania. Istnieją zdalne badania moderowane i niemoderowane. Niemoderowane przykładowo charakteryzują się brakiem ingerencji badacza podcza przeprowadzania testu. Nie ma możliwości zadawania pytań ani sprawowania kontroli. Badany wykonuje tutaj zlecone zadania, a następnie wypełnia kwestionariusz, w którym wszystko relacjonuje. Kilka z narzędzi, które ułatwiają wspomniany proces badawczy to Skype, Google Hangout, GoToMeeting, UserTesting. Dobierzemy odpowiednie w zależności od tego, czy będziemy chcieli zadbać o odpowiednią kontrolę warunków przeprowadzania badania UX.
Ewaluacja emocji – Skoro User Experience to całość doświadczenia podczas korzystania ze strony internetowej, można podczas testu UX skupić się na monitorowaniu emocji. Z pomocą takich narzędzi jak FaceReader możemy z łatwością odczytać przynajmniej podstawowe emocje użytkownika podczas przebywania zaplanowanej drogi w sklepie internetowym. Podstawowe emocje to między innymi złość, neutralność, zaskoczenie, przerażenie, zniesmaczenie i radość.
Podsumowanie – Kiedy projektowanie sklepu się opłaca?
Podsumowując powyższe informacje można wyciągnąć następujące wnioski. Jeżeli dopiero startujemy z budową swojego sklepu internetowego i posiadamy mocno ograniczony budżet, możemy zdecydować się na darmowy szablon. Jeżeli okaże się jednak, że z czasem nie spełnia oczekiwań danej grupy docelowej tak, jakbyśmy tego chcieli, warto zdecydować się na projekt indywidualny. Natomiast stopniowo, jak zyski z inwestycji poczynionej na projektowanie sklepu internetowego zaczną się pojawiać w coraz większej ilości, możemy rozważyć regularne przeprowadzanie testów UX.
Adrian Prędkiewicz
Marketing Manager
Marketing Manager w Selly. Planuje, wdraża i ulepsza działania marketingowe dla firm z branży usługowej, B2B i e-commerce zwiększając ich rentowność. Związany z digital marketingiem od lat. Doradza w zakresie strategii, wykorzystywania AI (sztucznej inteligencji), kampanii reklamowych i analityki.
Absolwent Akademii Leona Koźmińskiego. Lubi czytać, ćwiczyć i ścigać się na gokartach.