Zapewne każda osoba, która prowadzi sklep internetowy, choć raz pomyślała o wejściu na platformę YouTube z własnymi treściami. Obecnie to jeden z najpopularniejszych serwisów internetowych w Polsce. Korzysta z niego ponad 20 milionów osób, co jest bardzo dużą liczbą. Codziennie dodawane są tam miliony wideo. Ile kosztuje reklama na YouTube, jak wypromować tam firmę, przebić się przez konkurencję i wygenerować wyniki?
Rola reklamowa YouTube w Polsce – Branża B2B i B2C
W Polsce YouTube obecnie jest trzecią najczęściej odwiedzana witryną. Czyni to z niej atrakcyjne miejsce dla reklamodawców, gdyż znajdują się tam użytkownicy z różnych grup wiekowych. Znajdziemy tam zarówno bardzo młodych użytkowników oglądających recenzje gier i zabawek, jak przedsiębiorców, którzy w wolnych chwilach doszkalają się przy biznesowych wideo edukacyjnych. Mówiąc prosto, jeśli dobrze przemyślimy naszą obecność na YouTube i promocję sklepu właśnie w tym kanale, zwiększamy szansę na sprzedaż, większą rozpoznawalność i korzyści sprzedażowe. Niezależnie, czy celujemy w branżę B2B, czy B2C.
Gdy zadbamy o wysoką jakość materiałów i treści, które przekazujemy w wideo, stają się one naszym pracownikiem. Osobą, która przez dwadzieścia cztery godziny na dobę zdobywa nowych klientów, nie bierze wolnego, pracuje w czasie urlopu i zwiększa swoją efektywność z czasem. Najważniejsze jednak jest to, że takiemu handlowcowi płacisz raz poświęconym czasem, a on odwdzięcza się przez lata.
Według teorii można pomyśleć, że jest to proste, jednak duża konkurencja i ilość dodawanych treści na to medium sprawiają, że trzeba posiadać odpowiednią wiedzę. Trzeba poznać mechanikę algorytmu, chociażby pobieżnie, przetestować formaty na kanale i “trafić” z treścią, którą przekazujemy, do grupy docelowej.
Możemy bowiem mieć najlepszą jakość, jednak wszystkie materiały wideo wykonujemy dla ludzi i to ich powinniśmy postawić na pierwszym planie podczas wdrażania tego kanału do strategii marketingowej.
Pamiętajmy o tym, aby zastanowić się przed rozpoczęciem takich działań, do kogo chcielibyśmy trafić. Następnie warto postawić się na miejscu stworzonej w wyobraźni, wspomnianej osoby i zapytać siebie, czy sami oglądalibyśmy tego rodzaju materiały.
Youtube to miejsce, w którym bez problemu odnajdują się branże z sektora B2B (business to business) i B2C (business to customer). Coraz częściej mówi się jednak, że najbardziej odpowiednie w tym medium będzie podejście H2H (human to human).
Jest ono spójne z misją YouTube, która brzmi:
“Our mission is to give everyone a voice and show them the world. We believe that everyone deserves to have a voice, and that the world is a better place when we listen, share and build community through our stories.”
Podejście to opiera się na traktowaniu każdego, jak swojego przyjaciela. Koniec końców bowiem promocja sklepu internetowego na YouTube to budowanie relacji z osobami, które mają czuć bliskość z marką. To zawieranie znajomości, znajdowanie potencjalnych współprac, wiedzy i klientów, którzy oglądają dany film osiągając swój, założony wcześniej cel. Bez względu na to, czy mamy na myśli rozrywkę, czy edukację.
Promocja sklepu internetowego na YouTube – Pomysły na budowanie marki w internecie
Promocja sklepu internetowego na YouTube może wydawać się trudna. Szczególnie, gdy nie mamy pewności, o czym chcielibyśmy nagrywać. Gdy nie znamy grupy docelowej, jej potrzeb, oczekiwań i preferencji, trudno znaleźć jest złoty środek i taki rodzaj wideo, którego częścią chcieliby być potencjalni klienci. Istnieje co najmniej kilka “tematów” do rozpoczęcia testów i poszukiwań swojego ulubionego sposobu nagrywania.
Najczęściej zadawane przez potencjalnych klientów pytania na temat produktów i obsługi – Zwane powszechnie FAQ (Frequently Asked Questions) może okazać się doskonałym sposobem, aby zacząć przygodę z promocją sklepu na YouTube i budowaniem jego marki. Oprócz korzyści w postaci umieszczenia takiego materiału na podstronie FAQ może on zdobywać wyświetlenia organicznie. Dodatkową korzyścią jest duża szansa na wypozycjonowanie takiego wideo, gdy zadbamy uzupełnienie informacji i odpowiedni tytuł.
Przykład: Jeśli sprzedajesz przenośne baseny, możesz odpowiedzieć na pytania dotyczące dopasowania rozmiaru produktu do wielkości ogrodu. Jeżeli Twoich potencjalnych klientów interesuje również liczba osób, które zmieszczą się do takiego basenu, jego pojemność i sposób opróżniania, masz następne pomysły na wideo.
Dzięki temu zaoszczędzisz czas osobom z działu obsługi klienta i sprawisz, że proces się zautomatyzuje. Wykonana raz praca będzie długo później przynosić korzyści, budować świadomość marki i przeprowadzać klienta w dół lejka marketingowego.
Historie Sukcesu (Success Stories) – Kolejnym rodzajem filmów, które mogą spodobać się potencjalnym klientom są historie! Każdy z nas kocha od czasu do czasu zapoznać się z opowieścią osoby, która była w podobnej sytuacji, co my lub miała do podjęcia podobne decyzje. Dzięki temu klient zyskuje finalnie więcej punktów odniesienia i wie, że może podjąć lepszą decyzję dla siebie.
Jeżeli Twoi klienci mają ciekawe historie do opowiedzenia z Twoim produktem, może być to doskonała reklama kanału w długiej perspektywie. Szczególnie, gdy posiadają dodatkowo swoją grupę odbiorców, z którą mogą się podzielić.
Połączenie success stories wraz z influencer marketingiem może stać się paliwem rakietowym dla sprzedaży w Twojej firmie. Dzieje się tak dlatego, gdyż oprócz korzystnych wizerunkowo treści na kanale sklepu internetowego, zyskujesz też dodatkowy rozgłos u grupy odbiorców zadowolonego klienta.
Przykład: Historia sukcesu – Jak zmieniło się nasze życie po zakupie basenu ogrodowego?
Wiedza (materiał edukacyjny na temat branży, w której działa dany sklep internetowy) – Promocja sklepu internetowego polegająca na oddawaniu wiedzy o danym zakresie produktowym zupełnie darmowo.
Przykładem, wykorzystując wspomniany wcześniej sklep z basenami ogrodowymi, może być wideo, w którym wyjaśniamy w ogrodzie rodzaje basenów i ich funkcjonalności. Treści tego rodzaju wymagają od odbiorcy dużego zaangażowania.
Mity przy zakupie danej kategorii produktów (np. łóżka do domu lub basenu ogrodowego) – Filmy tego rodzaju bardzo dobrze przyjmują się w społeczności YouTube w marketingu sklepu internetowego ze względu na wykorzystywany mechanizm psychologiczny. Tworzą tak zwane poczucie luki informacyjnej, która powoduje, że osoba jest bardziej ciekawa. Ma ona bowiem poczucie, że nie ma potrzebnej wiedzy i angażuje się w oglądanie filmu, aby ją zyskać. Jeżeli spełnimy jej oczekiwania, możemy zyskać nowego, zadowolonego odbiorcę, a może nawet klienta.
Przykład: 10 mitów o basenach ogrodowych – Nie daj się nabrać!
Treści “na co uważać, przy zakupie…” – Nikt nie lubi momentu, gdy zostaje oszukany. Konsumenci często chcą znać wszystkie czynniki, które mogą wpłynąć na ich zadowolenie z produktu. Szczególnie w sytuacji, gdy dany produkt wybierają na własną rękę, bez pomocy specjalisty w danym temacie. Tego rodzaju treść pomaga budować markę eksperta, rozpoznawalność i skuteczną, długoterminową reklamę sklepu internetowego.
Warto pamiętać, że posiadanie marki eksperta w danej branży często może otwierać drzwi między innymi do podwyższenia cen. Przykładowo, jako sprzedawca basenów ogrodowych, wykonując tego rodzaju materiał, tworzysz dodatkowo przestrzeń do pokazania przewag konkurencyjnych własnych produktów. Masz okazję zbudować fundamenty pod efektywną sprzedaż i przybliżyć odbiorcę do podjęcia decyzji o zakupie dobrych jakościowo produktów.
Rozwiązywanie innych problemów osób, które zaliczyliśmy do potencjalnej grupy docelowej – Jak wspomnieliśmy wcześniej, obecnie zgodnie z modelem H2H (human to human) powinniśmy być skoncentrowani w głównej mierze na potencjalnych klientach. Jeżeli więc nie mamy pomysłu na promocję sklepu internetowego na YouTube, warto zapytać ich, co najchętniej by oglądali. Możemy w ten sposób uzyskać wiele ciekawych odpowiedzi, których wcześniej nie wzięliśmy pod uwagę.
Typy kanałów na YouTube – Jak możesz wykorzystać typ kanału w marketingu sklepu internetowego, niezależnie od branży?
Twórcy internetowi, w tym osoby prowadzące kanały biznesowe na YouTube, zawsze przed rozpoczęciem regularnego nagrywania decydują, jakiego rodzaju kanał będą prowadzić. Społeczność YouTube wewnętrznie, w sposób nieustrukturyzowany dzieli kanały na różne rodzaje. Poznaj niektóre z nich.
Kanały rozrywkowe – Tworząc tego rodzaju treści przy promocji sklepu internetowego koncentrujemy się na tym, aby daną osobę rozśmieszyć. Możemy przeprowadzać w tym celu testy produktów w sklepie internetowym, grać scenki, wcielać się w role i przedstawiać dane problemy w zabawny sposób.
Komentowanie – Jeżeli jako sprzedawca internetowy budujesz markę eksperta na YouTube, to może być rodzaj treści dla Ciebie. Szczególnie, gdy myślisz, jak obalić mity na temat Twojej branży i produktów w internecie. Kanały oparte o komentowanie to takie, w których dana osoba na ekranie przedstawia daną treść (np. wideo, zdjęcie, artykuł lub postać), a następnie komentuje znalezioną zawartość. Można to łączyć z treścią edukacyjną i wprowadzać merytoryczną wiedzą lub z humorem i opowiadać więcej żartów.
Programy edukacyjne / naukowe – Kanały, które opierają się na typowo naukowej treści. Zazwyczaj zgłębiają temat interesujący dla użytkowników przedstawiają wszystkie informacje i wyczerpujące źródła. Podczas reklamy sklepu internetowego możesz nagrywać w ten sposób również o innych aspektach w swojej branży. W ten sposób docierasz do osób, które mogą być potencjalnie zainteresowane Twoim produktem, lecz jeszcze go nie znały.
Przykład: Potencjalny klient trafia na Twój kanał chcąc dowiedzieć się więcej o metodach planowania, a finalnie kupuje planer lub kalendarz (gdy prowadzisz księgarnię internetową).
Kanały “How to…?” – To marketing sklepu internetowego na YouTube, gdy wyjaśniamy w filmach, jak coś zrobić, wykorzystując własne produkty. Przykładem może być filmik instruktażowy pokazujący montaż sztukaterii (gdy jesteśmy jej producentem) lub instrukcja składania danego, popularnego mebla, wykonywania aranżacji mieszkania (gdy posiadamy takie meble lub narzędzia w sklepie).
Wywiady – A gdyby tak połączyć siły i zaprosić do wywiadów na kanale YouTube osoby potencjalnie ciekawe dla Twoich odbiorców? Dzięki temu dotrzesz do osób zainteresowanych tematem, porozmawiasz z osobami o potencjalnie interesującej wiedzy, a także będziesz reklamował sklep wśród odbiorców swoich gości. Tyle korzyści, a sam format uznawany jest za stosunkowo prosty. Oczywiście gdy posiadasz warunki nagraniowe i prowadzącego o odpowiedniej charyzmie.
Przy reklamie sklepu internetowego i rozwijaniu kanału YT, przykładowo sprzedając rowery i akcesoria do nich, możemy przeprowadzić wywiady z osobami osiągającymi sukcesy w tym sporcie. Całość przyciągnie osoby zainteresowane kolarstwem, zwiększy świadomość marki i zbliży do decyzji zakupowej.
Kanały podróżnicze – Wyobraź sobie, że sprzedajesz plecaki. Jaki typ kanału możesz wybrać, aby Twój marketing na YouTube zadziałał? Jeżeli wcześniej nic nie przychodziło Ci na myśl, dobrym pomysłem może okazać się kanał podróżniczy. Dzięki niemu trafisz do osób podróżujących, czyli poniekąd swojej grupy docelowej. Jeżeli pokażesz ciekawe miejsca, dużo informacji, a dodatkowo wyeksponujesz odpowiednio produkt, masz szansę zbliżyć użytkowników do podjęcia decyzji o zakupie. Szczególnie, gdy wyodrębnisz ważne z punktu widzenia klienta korzyści danego plecaka, np. rozmiar pozwalający na bezproblemowe zabranie go do samolotu.
Marketing na YouTube – Jak można reklamować się w serwisie?
Gdy już zdecydujesz o rozpoczęciu swojej przygody z medium, jakim jest YouTube, pora wybrać formę swojej prezentacji. Czy Twoim celem jest budowanie marki długoterminowo, czy chciałbyś skorzystać z reklamy płatnej i przyprowadzić użytkowników na stronę internetową firmy? A może myślisz o swoim kanale, w którym kolejne materiały, wspomagane reklamą, będą pracować na Twoją pozycję rynkową jako partnera i rzetelnego wykonawcy? Opcji jest sporo, a poniżej przeczytasz, czym różni się każda z nich i jak przejść do realizacji wymienionych pomysłów.
YouTube Ads – To płatna reklama na YouTube. Działa ona na podobnej zasadzie jak ta, którą mogłeś spotkać promując sklep internetowy w wyszukiwarce (również potrzebujesz konta Google Ads). Tutaj jednak, w większości przypadków, kluczową rolę odgrywa wideo.
Aby rozpocząć reklamę swoich materiałów wideo potrzebujesz z reguły tylko kilku rzeczy:
- firmowego, własnego kanału YouTube, który chcesz wypromować,
- wspomniany kanał firmowy powinien mieć już wgrany film, który chcemy reklamować,
- aktywnego konta Google Ads, które posiada kolejno podpiętą już kartę kredytową, z której będą Tobie ściągane płatności.
Wtedy zazwyczaj można rozpocząć już proces reklamowania się w witrynie. Wybór formatów jest ogromny. Kilka z nich to:
- Reklamy displayowe
- Nakładki reklamowe
- Pomijalne reklamy wideo
- Reklamy wideo bez możliwości pominięcia
- Reklamy w trakcie filmu
- Reklamy w przerywnikach
- Karty sponsorowane
Więcej o każdym z wspomnianych formatów reklamy na YouTube znajdziesz w artykule Google: https://support.google.com/youtube/answer/2467968?hl=pl
Samodzielne tworzenie i rozwijanie kanału organicznie – Inną opcją jest zrezygnowanie z reklamy płatnej i rozwijanie kanału bezpłatnie. Wtedy jedynym zasobem, który musimy poświęcić, jest nasz czas (i oczywiście koszt produkcji materiału, kamerzysty, sprzętu).
Wybierając wspomnianą opcję musimy pamiętać o tym, aby zadbać o interesującą miniaturkę (przyciągającą uwagę) i taki sam tytuł. Dobrze jest zawrzeć jak najwięcej informacji o filmie w jego opisie, a także zachęcać użytkowników do komentowania i zostawiania opinii.
Porad dotyczących efektywnego rozwijania kanału sklepu internetowego jest wiele. Serwis YouTube stworzył w celu edukacji twórców specjalną online akademię, w której uzyskasz cenne informacje, rady i oglądniesz historie sukcesu, które posłużą za inspirację do stworzenia swojej strategii.
YouTube Creator Academy – nauka o tworzeniu kanału od a do z: https://creatoracademy.youtube.com/page/home?hl=pl
Łączenie dwóch opcji w profesjonalnej i spójnej strategii – Największa część twórców, którzy osiągają sukcesy w platformie YouTube chwali sobie łączenie promocji płatnej i organicznej pracy przy kanale.
Liczą się pierwsze 24 godziny po załadowaniu materiału – Algorytm YouTube stale się zmienia. Składa się na niego ogromna ilość czynników, na które użytkownicy próbują nieustannie wpływać rozwijając swoje kanały. Przyjmuje się natomiast, że bardzo duże znaczenie ma to, czy zaraz po załadowaniu do platformy Twoje video obejrzy duża ilość osób. Jeżeli tak, istnieje większa szansa, że algorytm zacznie polecać treści dalej, innym potencjalnie zainteresowanych materiałem Twojego sklepu użytkownikom.
Najlepsi wykorzystują do rozwinięcia zasięgów na YouTube inne kanały takie jak np. newsletter, media społecznościowe, własna strona internetowa i serwisy informacyjne.
Później natomiast decydują się na “dopalenie” danego wideo reklamą płatną, którą mogą skierować do użytkowników korzystając z profesjonalnego targetowania. Jeżeli zrobią to prawidłowo, trafiają do dokładnie do osób, które określili wcześniej, na etapie konstruowania zarysu grupy docelowej.
Ile kosztuje reklama płatna na YouTube i jak możemy skierować ją do użytkowników?
Jeżeli zastanawiasz się, ile kosztuje reklama sklepu internetowego i Twoich materiałów na YouTube, odpowiedź może z początku powodować rozgoryczenie. Brzmi ona: “to zależy!”. Może nie ma standardowego budżetu, jaki powinno się przeznaczać na tego rodzaju działania, jednak są wytyczne. Dzięki nim będziesz w stanie określić, czy przeznaczanie danego budżetu Ci się opłaca.
Schemat działania przy planowaniu i realizowaniu kampanii płatnej na YouTube. Jak określić jej koszt przy założeniu, że posiadasz już wideo?
- Określ mały budżet, który posłuży na testy efektywności reklamy YouTube Ads,
- Oblicz, jaki efekt musisz osiągnąć, aby biznesowo Cię satysfakcjonował (weź pod uwagę jeden główny miernik KPI i kilka pobocznych, jak np. wzrost świadomości marki wśród grupy docelowej),
- Ustaw reklamę YouTube Ads według przyjętej wcześniej strategii
- Monitoruj wyniki
- Poddaj wyniki analizie, zmień materiał wideo i powtórz test
- Jeżeli wyniki Cię satysfakcjonują, stopniowo zwiększaj budżet, aby korzystać z efektu skali
Reklamy do potencjalnej grupy odbiorców możesz kierować po:
- Zainteresowaniach
- Tematach
- Słowach kluczowych
- Miejscach docelowych
- Remarketingu wideo
- Demografii
Więcej o targetowaniu reklam i sposobie ich działania znajdziesz na dedykowanej temu podstronie YouTube: https://www.youtube.com/intl/pl/ads/how-it-works/
Możesz też obejrzeć jeden z licznych materiałów edukacyjnych w tym temacie:
https://www.youtube.com/watch?v=iOdfRl2282g&feature=emb_title
Czy trzeba mieć profesjonalne studio do nagrywania?
Wiele firm, w tym sklepów internetowych, odkłada założenie własnego, firmowego kanału, gdyż nie mają studio. Okazuje się natomiast, że tworzenie popularnych i dobrych jakościowo treści nie wymaga tak dużego zaangażowania finansowego i przestrzennego, jak niektórym się wydaje.
Często wystarczy dedykowane pomieszczenie (niekiedy nawet to nie jest potrzebne, np. gdy nagrywamy vlogi z podróży), lustrzanka do nagrywania (lub dobrej jakości smartfon) i niekiedy gimbal. Natomiast to, na co koniecznie powinniśmy zwrócić uwagę, to mikrofony (sposób rejestrowania dźwięku), wygłuszenie i światło.
Więcej o aranżowaniu przestrzeni o nagrywania pisaliśmy w artykule poświęconym audycjom live na Facebooku.
Najważniejszy jednak okazuje się pomysł i kreatywność. Duża konkurencja wymaga tego, aby posiadając sklep internetowy, przystąpić do tworzenia treści z dozą nowych pomysłów. Potrzebujemy przecież czegoś, co przebije się do świadomości potencjalnych konsumentów i przebije się przez tysiące innych przekazów, które do nich docierają w ciągu dnia.
Śledź nowości, reaguj, dostosowuj się i co najważniejsze, eksperymentuj!
Za każdym razem, gdy wchodzi nowa opcja pokazywania treści dla twórców internetowych, cieszy się na początku sporym zainteresowaniem. Wtedy często dzieje się tak, że firmy, które jako pierwsze skorzystają z oferowanych możliwości, mają największe szanse na zdobycie pozycji i prześcignięcie konkurencji.
To jeden z argumentów, który powinien przekonać Cię do nieustannego śledzenia trendów, odważnego eksperymentowania i testowania. Obserwuj takie zmiany, jak wprowadzenie przez YouTube materiałów live i możliwości ich planowania, YouTube Stories: https://support.google.com/youtube/answer/7568166?hl=en i innych, przydatnych z punktu widzenia reklamy kanału sklepu internetowego opcji.
Mamy nadzieję, że korzystając z powyższych informacji znacznie łatwiej będzie Tobie osiągnąć satysfakcjonujące wyniki w swojej branży i zbudować kanał, który przyniesie realne korzyści biznesowe.
Adrian Prędkiewicz
Marketing Manager
Marketing Manager w Selly. Planuje, wdraża i ulepsza działania marketingowe dla firm z branży usługowej, B2B i e-commerce zwiększając ich rentowność. Związany z digital marketingiem od lat. Doradza w zakresie strategii, wykorzystywania AI (sztucznej inteligencji), kampanii reklamowych i analityki.
Absolwent Akademii Leona Koźmińskiego. Lubi czytać, ćwiczyć i ścigać się na gokartach.