Live na Facebooku – Jak się do niego zabrać i do czego używać?

Ilość wyświetleń artykułu: 515

Czas czytania: 13 minut

live na facebooku, jak zrobić live na Facebooku, programy do live na facebooku, live na facebooku krok po kroku, jak wypromować firmę na live, jak wypromować live

Live na Facebooku stał się jeszcze popularniejszy po tym, jak coraz więcej osób, częściej zaczęło zostawać w domu. Brak wydarzeń i możliwości organizowania spotkań często zmuszał różne osoby i firmy do rozpoczęcia transmisji na żywo. Wiele osób jednak nie wie, jak się za to zabrać, od czego zacząć, który sprzęt jest najlepszy i o czym nagrywać. Poruszyliśmy każdy z tych tematów w poniższym artykule. 

Czym jest Facebook Live? 

Niezależnie od tego, czy posiadasz jedynie telefon, którego planujesz używać do nagrywania, czy chcesz zorganizować małe, domowe studio, powinniśmy zacząć od definicji. 

Facebook Live już kilka lat temu na stałe przyjął się w komunikacji pomiędzy użytkownikami we wspomnianym medium społecznościowym. Polega na prowadzeniu relacji na żywo, podczas której inni użytkownicy mogą zadawać pytania, rozmawiać między sobą w komentarzach i zostawiać reakcje. 

Nawet, jeżeli dotychczas nie brałeś w firmie transmisji na żywo pod uwagę jako opłacalny i atrakcyjny format reklamowy, warto przeanalizować potencjalne możliwości wynikające z jego wykorzystania. Marketerzy, w miarę jak coraz większa część aktywności użytkowników przenosi się do sieci, z większą nadzieją patrzą na formy pozwalające na różnego rodzaju, obopólne interakcje pomiędzy marką, a potencjalnymi klientami. 

Nagranie materiału na żywo wymaga jedynie dostępu do internetu, konta na Facebooku i pomysłu. Stworzony przez materiał zostanie po transmisji opublikowany jako post, aby osoby, które nie zdążyły oglądnąć go w pierwszej kolejności, mogły odrobić zaległości. 

Transmisje możesz nagrać zarówno z komputera, telefonu, jak z aparatu lub kamery wykorzystując narzędzia zewnętrzne. Wszystko zależy od tego, jaki efekt chciałbyś osiągnąć. Poniżej wytłumaczymy Tobie, jak wykorzystać każdy ze wspomnianych sposobów. 

Live jako narzędzie promocji firmy 

Niektórzy użytkownicy postrzegają live jako narzędzie do utrzymania relacji z obserwatorami. Może on nam się kojarzyć w pierwszej kolejności, przykładowo z gwiazdami, które w ten sposób rozmawiają z fanami na Instagramie. 

Rzeczywistość pokazuje jednak, że live coraz częściej wykorzystywany jest jako narzędzie promocji marki osobistej, element strategii marketingowej marki firmy lub kanał sprzedaży sklepu internetowego. 

Przykład 1: 

Firma przemysłowa wykonuje relację na żywo z targów, podczas której przechodzi po różnego rodzaju stoiskach i pokazuje, co się na nich znajduje. Oprócz tego udziela rzetelnych informacji na temat samych targów, wydarzenia i miejsca potencjalnym kontrahentom. 

Przykład 2: 

Firma z branży marketingowej wykonuje tygodniowe podsumowanie w każdą sobotę, w którym zawiera różne nowości i przydatne informacje. W tym samym czasie wymienia się opiniami ze swoimi potencjalnymi klientami i daje im regularnie wartość. 

Tego rodzaju działania najczęściej służą trafieniu do nowej grupy odbiorców i rozprzestrzenianiu wiedzy o marce. Zdarzają się jednak sytuacje wręcz przeciwne. Wiele organizacji wykorzystuje możliwości relacji na żywo do utrzymywania relacji z kontrahentami, klientami i osobami, które w czasie przeszłym korzystały z usług. Nie mają wtedy na celu dotarcia do nowych, potencjalnych klientów.

Live na Facebooku krok po kroku – Telefon, komputer i programy 

Live na Facebooku wydaje się z początku trudną sprawą. Trzeba więc krok po kroku opanowywać poszczególne funkcje, aby finalnie bez problemu prowadzić kolejne transmisje i zbierać coraz większą grupę fanów. 

Możemy robić to w podstawowym zakresie, rozpoczynając od bezpośredniego transmitowania z Facebooka. Co prawda, wtedy korzystamy tylko z jednego medium (przy wykorzystaniu narzędzi można robić live w kilku miejscach jednocześnie), lecz w dużej części przypadków to wystarcza. Możemy przyjmować gości do naszej transmisji, komentować w czasie jej trwania i robić inne rzeczy, dostępne przy tej możliwości. 

Zacznijmy od instrukcji włączenia i przeprowadzenia live z poziomu przeglądarki, z komputera.

  1. Powinniśmy zalogować się na swoje konto Facebook 
  2. Wejdźmy na swoje konto osobiste (jeżeli to z niego chcemy prowadzić transmisję live) lub Fanpage firmowy. Wybierzmy miejsce, z którego prowadzona będzie transmisja.
  3. Wybierzmy na stronie, którą zarządzamy opcję dającą nam możliwość wykonania live. 

 live na facebooku, jak zrobić live na Facebooku

4. Otworzy nam się narzędzie o nazwie “Live Producer”. Wystarczy, że przejdziemy przez proces i możemy zaczynać. Przed startem upewnijmy się, że zarówno kamerka jak mikrofon działają. Na przestrzeni czasu serwis społecznościowy w coraz większym stopniu ułatwia tworzenie transmisji, dzięki czemu więcej osób może z niej korzystać bez żadnych problemów. 

narzędzia do live na Facebooku

Skoro już wiesz, jak przejść przez proces, gdy jesteś przy komputerze, czas na smartfona. Co w sytuacji, gdy chcesz rozpocząć robienie transmisji z telefonu? 

Pewnie domyślasz się, że aby prawidłowo przeprowadzić tego rodzaju transmisję, powinieneś posiadać działającą, aktualną aplikację Facebook. Nie zaszkodzi również szybki internet, który umożliwi sprawny kontakt z fanami. Jeżeli jakość mimo posiadania wszystkich wymienionych rzeczy Cię nie usatysfakcjonowała, przyczyna może tkwić w kamerze telefonu. 

Niezadowalająca jakość lub słabsza, przednia kamerka może sprawiać, że obraz nie będzie tak dobry, jak byśmy chcieli. Wtedy warto spróbować umieścić smartfon na statywie, nawet małym, w taki sposób, aby nagranie odbywało się z tylnej kamerki. 

Skoro mamy obie te rzeczy, pora przejść do działania krok po kroku.

 

  1. Włącz aplikację Facebook na swoim telefonie
  2. Przejdź na tablicę lub do swojego profilu. Kliknij w miejscu, które służy zazwyczaj do tworzenia publikacji “wideo na żywo”. 
  3. Wpis w wyznaczone miejsca treść live. To opis, w którym możesz zawrzeć najważniejsze informacje na temat transmisji, jej tematyki lub swojej osoby. Wpisz w tym miejscu to, co potencjalni odbiorcy mogą uznać za interesujące. Coś, co pozwoli zwiększyć szanse na zatrzymanie ich uwagi. 
  4. Rozpocznij klikając w przycisk i zacznij nagrywanie. Zaczyna się. Po zakończonej transmisji natomiast, jeżeli tego chcesz, możesz zatrzymać materiał i udostępnić go w formie wideo na Facebooku. Wszystko po to, aby oglądnąć go mogły również osoby, które nie załapały się w pierwszej kolejności. 

 

Programy do live na Facebooku i nie tylko – Który wybrać? 

Zaczynając swoją przygodę z transmisjami, możemy nie wiedzieć, jakie programy do live na Facebooku okazują się najlepsze. Nie mamy pojęcia, czym się od siebie różnią i który ma największe szanse na zaspokojenie wszystkich sygnalizowanych przez nas potrzeb. Przygotowaliśmy listę, w której zawarliśmy wszystkie najpopularniejsze aplikacje do live. Wykorzystasz je do streamingu nie tylko na Facebooku (lecz jest to jedna z możliwości. Znakomicie sprawdzają się również przy transmisjach na wielu innych platformach jednocześnie (np. YouTube). 

Warto wspomnieć, że mimo ogromnych możliwości każdego z narzędzi, trochę czasu może nam zająć opanowanie poszczególnych opcji. Możemy podłączać do nich kamery, zewnętrzne mikrofony lub wprowadzać dodatkowe efekty dźwiękowe. Najtrudniejsza okazuje się bowiem praca nad konfiguracją poszczególnych opcji w taki sposób, aby wszystko działało dobrze. Mniejszym wyzwaniem natomiast jest wykorzystywanie kamery internetowej podłączonej do komputera i transmitowanie na paru kanałach jednocześnie (np. YouTube i Facebook).

OBS Studio – Uznawany za najpopularniejszy program do tego rodzaju transmisji. Używają go zarówno twórcy, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę, jak i profesjonalne studia. Udostępnianie pulpitu, konfiguracja dźwięku lub transmitowanie przy wykorzystaniu kilku kanałów dotarcia to podstawy, które znajdziemy w tym narzędziu. Szczęśliwie dla wszystkich istnieje wiele poradników, polsko i angielskojęzycznych, które opowiadają o poszczególnych funkcjach, konfiguracji i podłączeniu zewnętrznych urządzeń. 

Program do live dostępny jest bezpłatnie do ściągnięcia. 

Zoom.us – Większości ludzi kojarzy się z prowadzeniem rozmów i wideokonferencji. Trochę mniejsza ich ilość wie i wykorzystuje to, że aplikacja umożliwia również efektywne tworzenie transmisji live. Bez problemu z jego pomocą wykonamy również transmisję z gościem. Oznacza to, że gdybyśmy chcieli np. przeprowadzić w profesjonalny sposób wywiad live na Facebooku, zoom powinien sprostać naszym wymaganiom. 

Niestety nie jest on już darmowy. Bezpłatna opcja umożliwia wykorzystanie kilku bezpłatnych opcji z ograniczeniami, lecz gdy mamy większe potrzeby, zapłacimy niespełna 15 dolarów miesięcznie. 

Ecamm Live – Profesjonalne, kompleksowe, estetyczne, a przede wszystkim wygodne narzędzie dla osób ceniących sobie łatwe organizowanie transmisji live na wszelkich kanałach. Posiada wiele dodatkowych funkcji, jak między innymi możliwość wyświetlania komentarzy na ekranie w czasie rzeczywistym, generowanie dźwięków i inne. Wykonasz z jego pomocą również bez problemu rozmowę na żywo z zaproszonym wcześniej gościem. Dostępny jedynie na komputery Apple. 

Koszt wykorzystania programu wynosi od 12 dolarów miesięcznie przy wyborze rocznego abonamentu. 

Be.Live – Prosty, intuicyjny i podobnie jak powyższe opcje, kompleksowy program do organizowania i zarządzania transmisjami live na Facebooku. Dostępny jest w wersji darmowej, oczywiście z ograniczeniami. Jeżeli staniemy się bardziej wymagający, a bezpłatny zakres opcji nam przestanie wystarczać, możemy zdecydować się na abonament w wysokości od niespełna 30 dolarów miesięcznie. 

Przed wyborem narzędzia weź pod uwagę, że nie ma takiego, które będzie najlepsze w każdej sytuacji. Wiele z powyższych posiada okresy testowe. Jeżeli nie jesteś pewny, który będzie najlepszy konkretnie dla Ciebie, skorzystaj z darmowego, ograniczonego okresu, oglądnij kilka poradników w internecie i na uwzględniając swoje plany określ, który będzie najlepszy. 

Jak zaplanować live i się przełamać do jego prowadzenia? 

Planowanie live, podobnie jak innych aktywności, to duże wyzwanie szczególnie dla początkujących. Później, w miarę organizowania kolejnych transmisji, cały proces wchodzi w nawyk, a my zaczynamy prowadzić wszystko dosyć naturalnie. 

Sprawdź sprzęt i swoje oprogramowanie – Bez względu na to, którą opcję stworzenia transmisji zamierzasz wybrać, sprawdź, czy wszystko działa bez zarzutu. Byłoby trochę głupio, gdybyś musiał odwołać transmisję z powodu usterek, które w innej sytuacji mogłyby zostać sprawdzone i naprawione wcześniej. 

Jasny plan i tematy do poruszenia – Zaplanuj sobie, od punktów, tematy, które chciałbyś poruszyć na live. Możesz wykonać to w porządku chronologicznym. Przydaje się to w każdej sytuacji, dopóki live nie polega na sesji pytań na żywo (Q&A), gdyż wtedy przygotowanie staje się utrudnione. Mając taki plan poczujesz się swobodniej wiedząc, że o niczym nie zapomnisz. Taki swój mini scenariusz dobrze jest podzielić, podobnie jak opowiadanie, na wstęp, rozwinięcie i zakończenie. 

Przemyśl dodatkowe atrakcje i sposoby budowania zaangażowania – Podczas transmisji live użytkownicy cenią sobie możliwość utrzymania relacji z prowadzącym, zadawanie pytań, wymianę opinii w czasie rzeczywistym. Zaplanuj kilka aktywności na czas transmisji, w których zachęcisz ich do napisania komentarza lub wymiany spostrzeżeń i zadawania pytań. 

Poinformuj potencjalnych zainteresowanych wcześniej – Skoro już poświęcasz swój czas, zaangażowanie i energię w stworzenie materiału na żywo, zadbaj, aby dowiedziały się o nim osoby potencjalnie zainteresowane. Poinformuj je chociażby w formie stworzonego wydarzenia na Facebooku, w którym później umieścisz link do transmisji. Dzięki temu będą mogli oni już wcześniej zaplanować swoją obecność i zarezerwować miejsce w kalendarzu. Udostępnij informację, chociażby w formie przykładowego wydarzenia, w grupach tematycznych na Facebooku i innych miejscach, gdzie mogą być Twoi odbiorcy. 

Udostępnij swój materiał również poza stroną docelową na fb – Po zakończonej transmisji promocja nie powinna się zakończyć! Zadbaj o to, by materiał zobaczyło jak najwięcej osób. Jeżeli masz znajomych, których odbiorcy mogą skorzystać na organizowanym przez Ciebie materiale, bez wahania zapytaj o udostępnienie. Każda reakcja może się liczyć, gdyż pomoże Ci dotrzeć do osób poszukujących tego, co dla nich przygotowałeś. 

Nie bój się wpadek – Pamiętaj, że organizacja transmisji to materiał kręcony na żywo. Często trudno jest uniknąć przejęzyczeń, wpadek, czy niewielkich pomyłek. Staraj się nimi nie przejmować, gdy już się pojawią i kontynuować bez zniechęcania się. Pokaż się z naturalnej, prawdziwej strony, a ludzie, którzy Cię oglądają, z pewnością docenią takie zaangażowanie i odpłacą się licznymi, miłymi komentarzami lub reakcjami. 

Testuj, testuj i testuj – Podobnie jak przy prowadzeniu swojego kanału na YouTube, startowaniu na Tik Toku, czy wykonywaniu jakichkolwiek innych materiałów do internetu, prawdopodobnie będziemy mieć w stosunku do siebie duże oczekiwania. Pamiętajmy jednak, że zazwyczaj pierwsze materiały nie należą do najlepszych. Lepszym się jest z każdą następną audycją. Stąd zachęcamy do testowania różnych możliwości, opcji, pomysłów i nie zniechęcania się. Nawet najlepsi i najbardziej doświadczeni prowadzący na świecie zaczynali w podobnym miejscu do Ciebie. 

Sprzęt i najlepsze otoczenia dla organizacji transmisji na żywo 

Często, w kwestii sprzętu i najlepszego otoczenia do transmisji na żywo, możemy odpowiedzieć, to zależy. Niektóre przypadki wymagają jedynie telefonu, a w kontekście tła, nie ma ono zupełnie znaczenia. Zdecydowanie lepszym sposobem jest jednak świadome podejście do tworzenia live i zaprojektowanie otoczenia w sposób atrakcyjny. Szczególnie w czasach, gdy do tego rodzaju pracy wystarczy głównie kreatywność, bez wysokich kosztów. To nie takie trudne! 

Peter McKinnon, czyli jeden z najpopularniejszych obecnie fotografów i filmowców na YouTube, opowiada o swoim sprzęcie w studio i tym, jak organizuje w nim przestrzeń. Możemy spostrzec, że robi to wrażenie. Efekt końcowy jest zdecydowanie lepszy niż podczas transmisji, gdzie uczestniczący nagrywają przed ścianą, która znajduje się metr za nimi. 

Zobaczcie na otoczenie Peter’a: 

live na facebooku krok po kroku,

Wygląda ciekawie, prawda? Całe wideo dostępne jest tutaj: 

 

Pewnie już nie raz słyszałeś, szczególnie gdy miałeś do czynienia z fotografią lub wideo, że oświetlenie należy do najważniejszych części udanego materiału. 

Wszystko wydaje się proste, gdy świeci u Ciebie mocne, naturalne światło w ciągu dnia. Trzeba jednak wymyślić, co zrobić, gdy takiego oświetlenia nie będziemy mieli. Przecież musimy być przygotowani również na okoliczność, w której przyjdzie nam nagrywać w porze nocnej. 

Rodzaje oświetlenia, które dobrze się sprawdzają przy większości transmisji live: 

Lampa pierścieniowa – Często używana przez influencerów, którzy nagrywają z jej pomocą poradniki dotyczące np. makijażu. Dobrze oświetlają twarz. Zależnie od tego, jakim dysponujemy budżetem, możemy wybrać większe lub mniejsze modele. Niektóre posiadają nawet szeroką regulację światła, którą możemy dopasowywać do swoich potrzeb w danym momencie. 

Softbox – Uważane za obowiązkową część każdego, amatorskiego i profesjonalnego, studia wideo lub live. Początkujący może je nazwać czasem świecącymi pudełkami. Ich wybór również jest szeroki, lecz już te z dolnej półki cenowej robią ogromną różnicę. Szczególnie, gdy wcześniej nagrywaliśmy tylko przy wykorzystywaniu światła dziennego. 

Zestaw lamp zapewniających światło ciągłe – Nawet tani zestaw, w którym wykorzystane lampy przypominają parasolki, może sprawdzić się w dużej ilości przypadków. Szczególnie, gdy przestrzeń, którą chcesz oświetlić, jest stosunkowo mała. Zależnie od posiadanego budżetu będziesz miał do wyboru takie z większą lub  większą mocą. 

Powyższe opcje to droga na skróty, gdy zależy nam na ciągłym świetle. Istnieje też wiele innych, profesjonalnych modeli lamp, gdy budujemy nasze domowe, profesjonalne studio lub powyższe opcje wydają się dla nas niewystarczające. 

Czego jeszcze potrzeba do zwiększania jakości planowanej transmisji live? 

Mimo, że dużo mówi się o skuteczności wykorzystywania wbudowanych mikrofonów w laptopie lub smartfonie, może z czasem zacznie przeszkadzać nam oferowana przez nie jakość. Jeżeli to nastanie, warto wiedzieć, za czym możemy się rozglądać. 

Mikrofony – Rynek mikrofonów jest ogromny. Zacząć możemy od mikrofonu Boya BY-M1, który w bardzo niskiej cenie będzie stosunkowo dobrze wychwytywał nam dźwięk. Dobrze wygłuszy wszelkie odgłosy z zewnątrz, lecz jest na kablu. Sprawia to, że podczas nagrywania musimy być w określonej, niezbyt dużej odległości od kamery lub telefonu. Innym przykładem mikrofonu jest Rode Videomic GO, lecz nie jest on krawatowy. Może w mniejszym stopniu wygłuszy inne dźwięki, lecz wiele osób chwali sobie nagrywanie nim różnego rodzaju materiałów. 

Statyw – Niezależnie od tego, na jaki sprzęt się zdecydujesz, będziesz potrzebował również statywu. Nie ma znaczenia, czy używasz smartfonu do transmisji live, czy postawiłeś na lustrzankę, a nawet kamerę. Wybierz statyw, który da Ci możliwość ustawienia kamery na wystarczającej wysokości i będzie elastyczny, gdy będziesz chciał ją regulować. Ilość statywów na rynku jest tak duża, że z pewnością znajdziesz coś wytrzymałego, dopasowanego do Twoich planów, a jednocześnie w niewysokiej cenie.

Mamy nadzieję, że prowadzenie transmisji live w obecnej sytuacji będzie dla Ciebie znacznie łatwiejsze. Powyższy artykuł i kierowanie się zawartymi w nim instrukcjami powinno usprawnić Twój start i wejście w świat promocji online przy wykorzystaniu tego sposobu. 

Adrian Prędkiewicz

Adrian Prędkiewicz
Marketing Manager

Marketing Manager w Selly. Planuje, wdraża i ulepsza działania marketingowe dla firm z branży usługowej, B2B i e-commerce zwiększając ich rentowność. Związany z digital marketingiem od lat. Doradza w zakresie strategii, wykorzystywania AI (sztucznej inteligencji), kampanii reklamowych i analityki.

Absolwent Akademii Leona Koźmińskiego. Lubi czytać, ćwiczyć i ścigać się na gokartach.

Załóż sklep internetowy

W Selly możesz bezpłatnie wypróbować oprogramowanie sklepu internetowego przez 14 dni!
Gotowe szaty graficzne, dopasowana funkcjonalność do etapu rozwoju sklepu i nieograniczone możliwości w rozwoju!

Kontakt

Selly Sp. z o.o.
ul. Księcia Witolda 21/13, 50-202 Wrocław
NIP: 8961565693
REGON: 367683150, KRS: 0000684539

Dział sprzedaży: oferta@selly.pl

tel: +48 533 033 933