Nowa analityka sklepu internetowego – Wstęp do Google Analytics 4

Ilość wyświetleń artykułu: 410

Czas czytania: 7 minut

google analytics 4

Google Analytics 4 już od końcówki 2020. roku jest na językach marketerów i sprzedawców prowadzących własne sklepy internetowe. Istotne zmiany i możliwości, jakie idą wraz z wprowadzeniem wspomnianego sposobu analityki przekonują coraz więcej właścicieli sklepów. Jeżeli jeszcze nie wiesz dużo o wspomnianym rozwiązaniu, poznasz podstawy w poniższym artykule i dowiesz się, jak wdrożyć GA 4 w Selly. 

Google Analytics 4 – Czym jest? 

Pewnie znasz już Google Analytics, czyli podstawowe narzędzie mierzenia danych na każdej stronie i w sklepie internetowym. Dzięki niemu marketerzy mogą gromadzić i korzystać z danych o użytkownikach, którzy kupują w witrynie lub są zainteresowani produktami. Skuteczna analityka jest potrzebna, aby osiągać widoczny efekt biznesowy i wzrastać jako firma. 

Od pewnego czasu możesz spotkać się z coraz częściej pojawiającym się na ustach pracowników, partnerów lub konkurencji, określeniem Google Analytics 4. Co to znaczy? Co zmieni się w Twoim sklepie, gdy zaczniesz z tego korzystać?

Google Analytics 4, w dużym uproszeniu, zostało wdrożone przez Google, aby ułatwić i umożliwić dokładną analizę całej ścieżki klienta z różnych kanałów. Nowe narzędzie w sposób efektywny zbierze dane o użytkownikach zarówno ze sklepu internetowego, jak i aplikacji mobilnych. Okazuje się to coraz ważniejsze w dobie wzrastającej popularności rozbudowanych aplikacji, gdzie również potrzebna jest dokładna analityka. 

Nowe GA 4 czyni prostym zbieranie wszystkich danych ze stron i aplikacji w jednym miejscu, panelu. Analitycy często wypowiadają się o zmianie jako o rewolucji w tej dziedzinie marketingu. Uważają oni sposób przedstawiania i gromadzenia danych za znacznie dokładniejszy, niż w starej wersji analityki od giganta z doliny krzemowej (Universal Analytics). 

Metodologia zbierania danych w GA 4 

Jedną z pierwszych rzeczy, o jakich należy wspomnieć, gdy mowa o GA 4, jest zupełnie inny sposób gromadzenia danych niż w poprzedniej wersji. Dotychczas w GA do mierzenia aktywności wykorzystywane są sesje.

GA 4 takim punktem odniesienia są tzw. zdarzenia (events). Zdarzenia umożliwiają prostszą agregację danych z kilku kanałów (jak sklep internetowy i aplikacja mobilna). 

Przy czym pamiętaj, że jeżeli korzystasz obecnie z Universal Analytics, prawdopodobnie trudno będzie się Tobie przerzucić na myślenie w kategorii zdarzeń. Może piszemy tutaj, że Google Analytics 4 kompletuje dane w prosty sposób. Zrozumienie go jednak ze starymi przyzwyczajeniami może wymagać czasu. 

Jeżeli po przejściu na ten sposób raportowania czujesz lekki niepokój i masz poczucie “że coś tu nie gra”, prawdopodobnie po spędzeniu czasu na nauce, więcej elementów stanie się zrozumiałych. 

Porównanie Google Analytics 4 do Universal Analytics 

Zmiana, która rzuca się w oczy jako jedna z pierwszych, to z pewnością sposób widoku konta i jego elementów w panelu. 

W Universal Analytics wyglądało to tak: 

konto → usługa → widok 

Natomiast w Google Analytics 4 spotkamy się z: 

konto → usługa 

Zmienia się też sam tracking ID (zamiast dotychczas znanego UA-XXXXXXX-X, w nowym narzędziu widzimy G-XXXXXXXXXX). Nowe GA 4 jest równoznaczne z wprowadzeniem braku limitów hitów. 

Pamiętaj, że w przypadku, gdy nie jesteś pewny jakiegokolwiek elementu nowej usługi, zasięgaj danych u źródła. Google udostępnia szczegółowe instrukcje, dotyczące każdego z etapów wdrażania efektywnej analityki w sklepie lub witrynie internetowej. 

Wdrożenie GA 4 w sklepie internetowym 

Implementując nową usługę warto posłużyć się jednym z pewnych poradników wideo. Wtedy nawet, gdy masz w sobie pewną dozę niepewności, zyskujesz większe szanse na sprawne przejście przez proces konfiguracji. 

Poradnik, który może Ci pomóc:

Google przy wdrażaniu nowej usługi GA 4 zaleca metodę “dual tagging”. Tłumacząc, to technika polegająca na śledzeniu zachowań i ruchu użytkowników w sklepie zarówno za pomocą Universal Analytics, jak Google Analytics 4. 

Dzięki temu mamy wgląd do modeli, z których jeden skupia się na sesjach, a drugi na eventach. Możemy odczytywać dane, stopniowo wdrażać się w nowe narzędzie, dostosowywać sposób myślenia i zauważać niewielkie rozbieżności. 

Możemy np. stale wykorzystywać listy remarketingowe z jednego konta, a w drugim generować już raporty i analizować osiągane wyniki. Nie wspominamy o exporcie danych z jednej wersji do drugiej, gdyż obecnie nie jest to możliwe. 

Jak to działa na Selly? 

Obserwujemy od pewnego czasu, że sprzedawcy i specjaliści do spraw marketingu, którzy prowadzą sklepy przy wykorzystaniu oprogramowania selly, korzystają z GA 4. Opinie dotychczas są w znacznej mierze pozytywne. Dane zbierane są w sposób prawidłowy i szczegółowy. Umożliwiają wykorzystanie pełnego potencjału, który kryje się za narzędziem. 

Panel w selly stwarza szansę łatwej integracji z Google Analytics 4. Przetestowana wielokrotnie przez sprzedawców integracja udowodniła swoja efektywność. 

Przetestować możliwości możesz bezpośrednio w sklepie demo selly. Zobacz, jak to wygląda od środka

GA 4, a działania marketingowe – Różnice

Pewnie zastanawiasz się, jak ma się wykorzystanie Google Analytics 4 do działań marketingowych. Dzięki nowej analityce główna różnica polega na większej dokładności danych. Można w związku z tym wyciągać lepsze wnioski i podejmować decyzje dotyczące dalszych działań. 

Przykładem jest możliwość połączenia GA 4 z kanałami sprzedaży w social media, jak Facebook i Instagram. 

Obecnie jest taka opcja, lecz wykorzystać musimy BigQuery. Wymaga to od nas wyeksportowania danych do wspomnianego BigQuery i połączenia z usługą. Wtedy będziemy mogli skutecznie analizować osiągane wyniki na przestrzeni czasu.  

To kolejna zmiana, gdyż dotychczas GA łączyło się z wybranymi kanałami social media za pomocą API. Okazuje się, że jest to jednak sposób ograniczony. Dane zbierane w ten sposób mogą nie być jakościowe, ze względu na próbkowanie.

Korzystając z nowego rozwiązania zobaczysz wiele nowości i kilka różnic, lecz z czasem każdy marketer powinien się nauczyć ich wykorzystywania. 

Korzyści dla Twojego sklepu internetowego

Spójrzmy okiem przedsiębiorcy, który decyduje się na wdrożenie GA 4 do swoich sklepów internetowych i zleca pracę swojemu zespołowi.Jakie korzyści osiągnie firma? Jakie ułatwienia czekają na osoby odpowiedzialne za reklamy, sprzedaż i marketing? Spójrzmy na kilka wybranych punktów. 

Profesjonalne podejście do customer journey – Jeżeli czytasz naszego bloga, wiesz, że piszemy o wzrastającej roli customer journey od dawna. Zarówno w artykule o trendach jak i w innych artykułach. Niezorganizowane działania bez analizy danych stają się znacznie mniej skuteczne niż te, w których wykorzystujemy profesjonalną analitykę. Świadome projektowanie ścieżki klienta od pierwszego kontaktu z marką po jego lojalizację znacznie zwiększa szansę na sukces rynkowy. Każdy element lejka marketingowego powinien być w końcowym rozrachunku opracowany, realizowany i odpowiednio mierzony w celu wyciągnięcia wniosków. Dane pozyskiwane z GA 4, właśnie to, między innymi, nam ułatwiają. 

Enhanced Measurement, czyli szeroki event tracking – Czy wyobrażasz sobie mierzenie wyników osiąganych w każdym kanale marketingowym w jednym miejscu? Nawet bez względu na to, czy chcesz analizować zachowanie użytkowników, którzy weszli do sklepu z social media, czy korzystają z aplikacji firmowej? Szeroki event tracking czyni to możliwym. 

Enhanced Measurement to w dużym skrócie zbiór metryk. Podpiera się on głównie na zdarzeniach danego użytkownika (Event + Parameter). Opcja ta powoduje, że teraz wspomniana wyżej analiza wszystkich kanałów w jednym miejscu jest możliwa. 

Śledzone mogą być np. wejścia do aplikacji, zakupy w aplikacji i samodzielnie konfigurowane eventy (zdarzenia). 

Eventy, eventy! – Konfigurując eventy w panelu Google Analytics masz pewność dopasowania każdego etapu lejka marketingowego i ścieżki zakupowej do zachowania potencjalnych klientów. Śledzenie każdego kroku użytkownika i tworzenie eventów na potrzeby firmy stwarza ogromne możliwości, dostosowanie przekazu do etapu, a co za tym idzie, zwiększenie zysków i dynamiki wzrostu. 

Panel posiada między innymi opcję zidentyfikowania najlepszych dla Twojego sklepu internetowego kanałów marketingowych. Możesz z łatwością zobaczyć, co się sprawdza, a co nie. Zdecydujesz, które działania warto odpuścić, a które zachęcają wynikami do zwiększenia budżetu na nie przeznaczonego. 

Raporty, w których wreszcie widzisz – Porównując to do dotychczasowych raportów, powinno być przejrzyście. Wykorzystując Google Analytics 4 otrzymujesz dokładny pogląd na każdy touchpoint (punkt styku) klienta z marką. 

Opcja Analysis dostępna dla każdego

Opcja Analysis w Google była specjalnym modułem raportowania. Była ona dostępna jedynie dla użytkowników, którzy korzystają z płatnej wersji Google Analytics 360. Teraz wspomniana możliwość dokładniejszego raportowania jest dostępna dla każdego z GA 4. 

Powszechnie mówi się, że na GA 4 skorzystają głównie właściciele sklepów internetowych, które mają swoją aplikację mobilną i deweloperzy aplikacji mobilnych. Beneficjentów jest jednak trochę więcej. Zobacz sam, co możesz wyciągnąć z nowych, oferowanych funkcji. 

Podsumowanie 

Jeżeli ominął się opisany powyżej temat, rozważ wdrożenie narzędzia w swoim sklepie internetowym. To nic nie kosztuje, a z nim możesz stopniowo przyzwyczajać się do nowego podejścia do analizy danych. Google zapowiada wiele ulepszeń, więc pozostaje tylko czekać, co nowego one przyniosą. 

Adrian Prędkiewicz

Adrian Prędkiewicz
Marketing Manager

Marketing Manager w Selly. Planuje, wdraża i ulepsza działania marketingowe dla firm z branży usługowej, B2B i e-commerce zwiększając ich rentowność. Związany z digital marketingiem od lat. Doradza w zakresie strategii, wykorzystywania AI (sztucznej inteligencji), kampanii reklamowych i analityki.

Absolwent Akademii Leona Koźmińskiego. Lubi czytać, ćwiczyć i ścigać się na gokartach.

Załóż sklep internetowy

W Selly możesz bezpłatnie wypróbować oprogramowanie sklepu internetowego przez 14 dni!
Gotowe szaty graficzne, dopasowana funkcjonalność do etapu rozwoju sklepu i nieograniczone możliwości w rozwoju!

Kontakt

Selly Sp. z o.o.
ul. Księcia Witolda 21/13, 50-202 Wrocław
NIP: 8961565693
REGON: 367683150, KRS: 0000684539

Dział sprzedaży: oferta@selly.pl

tel: +48 533 033 933