Google Analytics 4 już od końcówki 2020. roku jest na językach marketerów i sprzedawców prowadzących własne sklepy internetowe. Istotne zmiany i możliwości, jakie idą wraz z wprowadzeniem wspomnianego sposobu analityki przekonują coraz więcej właścicieli sklepów. Jeżeli jeszcze nie wiesz dużo o wspomnianym rozwiązaniu, poznasz podstawy w poniższym artykule i dowiesz się, jak wdrożyć GA 4 w Selly.
Google Analytics 4 – Czym jest?
Pewnie znasz już Google Analytics, czyli podstawowe narzędzie mierzenia danych na każdej stronie i w sklepie internetowym. Dzięki niemu marketerzy mogą gromadzić i korzystać z danych o użytkownikach, którzy kupują w witrynie lub są zainteresowani produktami. Skuteczna analityka jest potrzebna, aby osiągać widoczny efekt biznesowy i wzrastać jako firma.
Od pewnego czasu możesz spotkać się z coraz częściej pojawiającym się na ustach pracowników, partnerów lub konkurencji, określeniem Google Analytics 4. Co to znaczy? Co zmieni się w Twoim sklepie, gdy zaczniesz z tego korzystać?
Google Analytics 4, w dużym uproszeniu, zostało wdrożone przez Google, aby ułatwić i umożliwić dokładną analizę całej ścieżki klienta z różnych kanałów. Nowe narzędzie w sposób efektywny zbierze dane o użytkownikach zarówno ze sklepu internetowego, jak i aplikacji mobilnych. Okazuje się to coraz ważniejsze w dobie wzrastającej popularności rozbudowanych aplikacji, gdzie również potrzebna jest dokładna analityka.
Nowe GA 4 czyni prostym zbieranie wszystkich danych ze stron i aplikacji w jednym miejscu, panelu. Analitycy często wypowiadają się o zmianie jako o rewolucji w tej dziedzinie marketingu. Uważają oni sposób przedstawiania i gromadzenia danych za znacznie dokładniejszy, niż w starej wersji analityki od giganta z doliny krzemowej (Universal Analytics).
Metodologia zbierania danych w GA 4
Jedną z pierwszych rzeczy, o jakich należy wspomnieć, gdy mowa o GA 4, jest zupełnie inny sposób gromadzenia danych niż w poprzedniej wersji. Dotychczas w GA do mierzenia aktywności wykorzystywane są sesje.
GA 4 takim punktem odniesienia są tzw. zdarzenia (events). Zdarzenia umożliwiają prostszą agregację danych z kilku kanałów (jak sklep internetowy i aplikacja mobilna).
Przy czym pamiętaj, że jeżeli korzystasz obecnie z Universal Analytics, prawdopodobnie trudno będzie się Tobie przerzucić na myślenie w kategorii zdarzeń. Może piszemy tutaj, że Google Analytics 4 kompletuje dane w prosty sposób. Zrozumienie go jednak ze starymi przyzwyczajeniami może wymagać czasu.
Jeżeli po przejściu na ten sposób raportowania czujesz lekki niepokój i masz poczucie “że coś tu nie gra”, prawdopodobnie po spędzeniu czasu na nauce, więcej elementów stanie się zrozumiałych.
Porównanie Google Analytics 4 do Universal Analytics
Zmiana, która rzuca się w oczy jako jedna z pierwszych, to z pewnością sposób widoku konta i jego elementów w panelu.
W Universal Analytics wyglądało to tak:
konto → usługa → widok
Natomiast w Google Analytics 4 spotkamy się z:
konto → usługa
Zmienia się też sam tracking ID (zamiast dotychczas znanego UA-XXXXXXX-X, w nowym narzędziu widzimy G-XXXXXXXXXX). Nowe GA 4 jest równoznaczne z wprowadzeniem braku limitów hitów.
Pamiętaj, że w przypadku, gdy nie jesteś pewny jakiegokolwiek elementu nowej usługi, zasięgaj danych u źródła. Google udostępnia szczegółowe instrukcje, dotyczące każdego z etapów wdrażania efektywnej analityki w sklepie lub witrynie internetowej.
Wdrożenie GA 4 w sklepie internetowym
Implementując nową usługę warto posłużyć się jednym z pewnych poradników wideo. Wtedy nawet, gdy masz w sobie pewną dozę niepewności, zyskujesz większe szanse na sprawne przejście przez proces konfiguracji.
Poradnik, który może Ci pomóc:
Google przy wdrażaniu nowej usługi GA 4 zaleca metodę “dual tagging”. Tłumacząc, to technika polegająca na śledzeniu zachowań i ruchu użytkowników w sklepie zarówno za pomocą Universal Analytics, jak Google Analytics 4.
Dzięki temu mamy wgląd do modeli, z których jeden skupia się na sesjach, a drugi na eventach. Możemy odczytywać dane, stopniowo wdrażać się w nowe narzędzie, dostosowywać sposób myślenia i zauważać niewielkie rozbieżności.
Możemy np. stale wykorzystywać listy remarketingowe z jednego konta, a w drugim generować już raporty i analizować osiągane wyniki. Nie wspominamy o exporcie danych z jednej wersji do drugiej, gdyż obecnie nie jest to możliwe.
Jak to działa na Selly?
Obserwujemy od pewnego czasu, że sprzedawcy i specjaliści do spraw marketingu, którzy prowadzą sklepy przy wykorzystaniu oprogramowania selly, korzystają z GA 4. Opinie dotychczas są w znacznej mierze pozytywne. Dane zbierane są w sposób prawidłowy i szczegółowy. Umożliwiają wykorzystanie pełnego potencjału, który kryje się za narzędziem.
Panel w selly stwarza szansę łatwej integracji z Google Analytics 4. Przetestowana wielokrotnie przez sprzedawców integracja udowodniła swoja efektywność.
Przetestować możliwości możesz bezpośrednio w sklepie demo selly. Zobacz, jak to wygląda od środka.
GA 4, a działania marketingowe – Różnice
Pewnie zastanawiasz się, jak ma się wykorzystanie Google Analytics 4 do działań marketingowych. Dzięki nowej analityce główna różnica polega na większej dokładności danych. Można w związku z tym wyciągać lepsze wnioski i podejmować decyzje dotyczące dalszych działań.
Przykładem jest możliwość połączenia GA 4 z kanałami sprzedaży w social media, jak Facebook i Instagram.
Obecnie jest taka opcja, lecz wykorzystać musimy BigQuery. Wymaga to od nas wyeksportowania danych do wspomnianego BigQuery i połączenia z usługą. Wtedy będziemy mogli skutecznie analizować osiągane wyniki na przestrzeni czasu.
To kolejna zmiana, gdyż dotychczas GA łączyło się z wybranymi kanałami social media za pomocą API. Okazuje się, że jest to jednak sposób ograniczony. Dane zbierane w ten sposób mogą nie być jakościowe, ze względu na próbkowanie.
Korzystając z nowego rozwiązania zobaczysz wiele nowości i kilka różnic, lecz z czasem każdy marketer powinien się nauczyć ich wykorzystywania.
Korzyści dla Twojego sklepu internetowego
Spójrzmy okiem przedsiębiorcy, który decyduje się na wdrożenie GA 4 do swoich sklepów internetowych i zleca pracę swojemu zespołowi.Jakie korzyści osiągnie firma? Jakie ułatwienia czekają na osoby odpowiedzialne za reklamy, sprzedaż i marketing? Spójrzmy na kilka wybranych punktów.
Profesjonalne podejście do customer journey – Jeżeli czytasz naszego bloga, wiesz, że piszemy o wzrastającej roli customer journey od dawna. Zarówno w artykule o trendach jak i w innych artykułach. Niezorganizowane działania bez analizy danych stają się znacznie mniej skuteczne niż te, w których wykorzystujemy profesjonalną analitykę. Świadome projektowanie ścieżki klienta od pierwszego kontaktu z marką po jego lojalizację znacznie zwiększa szansę na sukces rynkowy. Każdy element lejka marketingowego powinien być w końcowym rozrachunku opracowany, realizowany i odpowiednio mierzony w celu wyciągnięcia wniosków. Dane pozyskiwane z GA 4, właśnie to, między innymi, nam ułatwiają.
Enhanced Measurement, czyli szeroki event tracking – Czy wyobrażasz sobie mierzenie wyników osiąganych w każdym kanale marketingowym w jednym miejscu? Nawet bez względu na to, czy chcesz analizować zachowanie użytkowników, którzy weszli do sklepu z social media, czy korzystają z aplikacji firmowej? Szeroki event tracking czyni to możliwym.
Enhanced Measurement to w dużym skrócie zbiór metryk. Podpiera się on głównie na zdarzeniach danego użytkownika (Event + Parameter). Opcja ta powoduje, że teraz wspomniana wyżej analiza wszystkich kanałów w jednym miejscu jest możliwa.
Śledzone mogą być np. wejścia do aplikacji, zakupy w aplikacji i samodzielnie konfigurowane eventy (zdarzenia).
Eventy, eventy! – Konfigurując eventy w panelu Google Analytics masz pewność dopasowania każdego etapu lejka marketingowego i ścieżki zakupowej do zachowania potencjalnych klientów. Śledzenie każdego kroku użytkownika i tworzenie eventów na potrzeby firmy stwarza ogromne możliwości, dostosowanie przekazu do etapu, a co za tym idzie, zwiększenie zysków i dynamiki wzrostu.
Panel posiada między innymi opcję zidentyfikowania najlepszych dla Twojego sklepu internetowego kanałów marketingowych. Możesz z łatwością zobaczyć, co się sprawdza, a co nie. Zdecydujesz, które działania warto odpuścić, a które zachęcają wynikami do zwiększenia budżetu na nie przeznaczonego.
Raporty, w których wreszcie widzisz – Porównując to do dotychczasowych raportów, powinno być przejrzyście. Wykorzystując Google Analytics 4 otrzymujesz dokładny pogląd na każdy touchpoint (punkt styku) klienta z marką.
Opcja Analysis dostępna dla każdego
Opcja Analysis w Google była specjalnym modułem raportowania. Była ona dostępna jedynie dla użytkowników, którzy korzystają z płatnej wersji Google Analytics 360. Teraz wspomniana możliwość dokładniejszego raportowania jest dostępna dla każdego z GA 4.
Powszechnie mówi się, że na GA 4 skorzystają głównie właściciele sklepów internetowych, które mają swoją aplikację mobilną i deweloperzy aplikacji mobilnych. Beneficjentów jest jednak trochę więcej. Zobacz sam, co możesz wyciągnąć z nowych, oferowanych funkcji.
Podsumowanie
Jeżeli ominął się opisany powyżej temat, rozważ wdrożenie narzędzia w swoim sklepie internetowym. To nic nie kosztuje, a z nim możesz stopniowo przyzwyczajać się do nowego podejścia do analizy danych. Google zapowiada wiele ulepszeń, więc pozostaje tylko czekać, co nowego one przyniosą.
Adrian Prędkiewicz
Marketing Manager
Marketing Manager w Selly. Planuje, wdraża i ulepsza działania marketingowe dla firm z branży usługowej, B2B i e-commerce zwiększając ich rentowność. Związany z digital marketingiem od lat. Doradza w zakresie strategii, wykorzystywania AI (sztucznej inteligencji), kampanii reklamowych i analityki.
Absolwent Akademii Leona Koźmińskiego. Lubi czytać, ćwiczyć i ścigać się na gokartach.