Koszyk zakupowy to miejsce, które otwiera ścieżkę zakupową w Twoim sklepie internetowym. Wraz z kartą produktową jest to jeden z najważniejszych elementów, odpowiedzialnych za doprowadzenia klienta do finalizacji transakcji zakupowej. Badania wykazują, że około 70% koszyków jest porzucanych, dlatego każdy jego element ma wpływ na jego skuteczność, czyli na wielkość generowanej sprzedaży. Jakie to elementy i za co są odpowiedzialne?
Krótki opis poszczególnych etapów ścieżki zakupowej
Sklepy internetowe mają różne ścieżki zakupowe. Niektóre opierają się na standardach, inne mają w pełni dedykowane rozwiązania, napisane pod klucz. Niektóre mają wszystkie formularze na jednej strony, czyli tzw. one page checkout (lub one step checkout), inne rozbijają je na kroki, czyli tzw. step by step checkout. Dlatego klienci mogą mieć różne doświadczenia, nie zawsze dobre. Jeżeli Twój koszyk zakupowy będzie przypominał taki, z którymi w przeszłości mieli problemy, to prawdopodobnie go porzucą. Dlatego krótka informacja o tym z ilu kroków składa się ścieżka zakupowa i czego wymaga każdy z nich może pozytywnie wpłynąć na współczynnik odrzuceń koszyka.
Informacje dotyczące bezpieczeństwa, czasu wysyłki, terminu ewentualnego zwrotu towaru
Bezpieczeństwo i zaufanie to podstawowe czynniki wpływające na decyzje zakupowe w Internecie. Jest to oczywiście spowodowane tym, że często czujemy dyskomfort w momencie, kiedy mamy zrobić przelew na konto firmy, z którą fizycznie nie mieliśmy do czynienia, aby opłacić zamówienie produktu, którego nie widzieliśmy na oczy. Ponadto często kupujemy prezenty lub towary, których potrzebujemy na konkretny termin, więc brak pewności, że zamówienie dojdzie na czas wywołuje u nas brak zaufania. Dlatego w koszyku zakupowym warto umieścić informacje, które sprawią, że podjęcie decyzji zakupowej będzie komfortowe. Do takich informacji należą między innymi:
- czas wysyłki od momentu złożenia zamówienia, np. 24 godziny,
- termin ewentualnego zwrotu towaru, np. 30 dni,
- krótkie opisanie metod zabezpieczenia procesu zamówienia, np. certyfikat SSL.
Oczywiście prawo wymaga, aby część z tych informacji znajdowała się na karcie produktowej, jednak warto je powielić i wyróżnić w koszyku, aby kupujący niczego nie przeoczył i kojarzył markę sklepu z bezpiecznymi, szybkimi i wygodnymi zakupami.
Uwzględnienie wszystkich kosztów zamówienia
Zdarza się, że niektóre sklepy internetowe przedstawiają podsumowanie kosztów zamówienia dopiero na ostatniej stronie ścieżki zakupowej. Taka praktyka sprawia, że osoby, które natrafiły na dodatkowe koszty, a się nie spodziewały charakteryzują się niższym poziomem zaufania względem sklepów internetowych. Dlatego warto podsumować wszystkie koszty już w koszyku, aby zaspokoić klienta tą tak bardzo ważną dla niego informacją.
Metody dostaw i płatności w sklepie internetowym
Osoby kupujące w Internecie mają swoje przyzwyczajenia. Korzystają z usług kurierskich i płatności online, którym ufają. Są oczywiście też usługi, które zawiodły oczekiwania swoich klientów, np. kurier przywiózł paczkę znacznie po czasie, uszkodził ją lub zgubił, a w przypadku płatności przelewane pieniądze zawiesiły się w połowie transakcji. W obu przypadkach konieczne jest przejście przez proces reklamacji. Dlatego warto zastosować dywersyfikację metod dostaw (różne firmy kurierskie) i płatności (różne systemy płatności, w tym przelew tradycyjny), aby każdy klient znalazł coś dla siebie i bez wahania skorzystał z Twojej oferty.
Produkty polecane, czyli cross-selling i up-selling
Koszyk zakupowy w sklepie internetowym to idealne miejsce do tego, aby zaproponować klientowi dodatkowe produkty, którymi może być zainteresowany. Stosując technikę cross-sellingu zaproponuj kupującemu produkty komplementarne, czyli pasujące do produktów, które zamierza kupić, np. jeżeli w jego koszyku znajdują się buty do biegania, to z wykorzystaniem modułu produktów polecanych zaproponuj mu elementy odzieży do biegania, takie jak spodnie, bluza, bielizna, itp. Możesz również zastosować technikę up-sellingu, która polega na zaproponowaniu kupującemu tego samego produktu w jego lepszej konfiguracji, np. jeżeli w jego koszyku znajduje się zewnętrzny dysk twardy o pojemności 250 GB, to jeżeli zaproponujesz mu wersję 500 GB, to jest duża szansa, że klient zdecyduje się na droższy produkt. Taki zabieg pozwala skutecznie i łatwo zwiększyć wartość koszyka zakupowego i generować większą sprzedaż.
Optymalizuj procesy zakupowe w swoim sklepie internetowym
Sprzedawcy internetowi często usiłują zwiększyć ruch w swoich sklepach, aby zwiększyć sprzedaż, a to wiąże się z kosztami. Jednak często wystarczy popracować nad optymalizacją procesów zakupowych w swoim sklepie internetowym, aby aktualnie generowany ruch przekładał się na lepsze wyniki sprzedażowe. Jeżeli Twój sklep przy 1% współczynnika konwersji sprzedaje na kwotę 100 000 zł miesięcznie, to na jaką kwotę sprzeda przy współczynniku konwersji wynoszącym 1,5%?